Langsomt lægger
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          fra kaj. I maskinen bliver
        
        
          drænene lukket, det kontrolleres, at der er åbnet for FV
        
        
          kølerne, og at FV termostaten er i position “SØ”. Endelig
        
        
          omskiftes der til “lav sugning” ved “vel manøvre”. Mens
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          stille glider gennem Grådyb og videre ud i
        
        
          Nordsøen, ryddes der op i maskinen. Værktøjet, der har
        
        
          været brugt under opholdet ved kaj, lægges på plads, og
        
        
          værkstedsbord, drejebænk, søjleboremaskine rengøres. Her-
        
        
          udover tømmes der drænspande ved stabilisator og kedel.
        
        
          Omkring 1 1/2 time efter afgangen fra Esbjerg sættes ud-
        
        
          slusningspumperne på “on”. Hermed er alle checklistens
        
        
          punkter kontrolleret.
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          er nu på søen, og arbejdet i maskinen
        
        
          præges af gængse vagtrutiner med tilknyttede kontrolpunk-
        
        
          ter. I maskinens kontrolrum sidder 2. maskinmester, Chris-
        
        
          tian Bresemann, med blikket stift rettet mod en af de mange
        
        
          skærme på kontrolpulten. Skærmen viser temperaturerne i
        
        
          forskellige dele af hovedmotoren. I tidsrummet fra kl. 20.00
        
        
          til 24.00 kontrolleres turbolader, regulatorer og startluft-
        
        
          kompressorer igen. Også kontrollen af bærelejerne og gene-
        
        
          ratorlejer gentages. Som en ny rutine på vagten drejes auto-
        
        
          cleanfiltrene for hoved- og hjælpemotoren, ligesom vacu-
        
        
          umanlæg og køletank samt stabilisatorfiltre kontrolleres.
        
        
          Turboladerdræn og skorstensdræn gennemblæses, og ende-
        
        
          lig fortages der kontrol af oliestand og centrifuger.
        
        
          Det er ved at være midnat, og i maskinen er det blevet tid
        
        
          til endnu et vagtskifte. Der ændres lidt i rutinerne og tilføjes
        
        
          nye punkter. Vagthavende, 2. maskinmester Thomas Schmol-
        
        
          ke, skriver oliejournal. Dirtywater-, overflow- og vacuum-
        
        
          tankene tømmes, og startlufttanke, lufttørrere samt sette-
        
        
          lings og servicetanke drænes. Omkring kl. 06.00 tørner
        
        
          Claus Byder til, og lidt senere dukker også Ole Hvidberg
        
        
          op. Har der været noget særligt at bemærke i løbet af nat-
        
        
          ten, diskuteres dette, ellers går snakken mest med at aftale
        
        
          eventuelle planer for dagen. I selve maskinrummet er ma-
        
        
          skinmekanikeren, Ingvart Nielsen, også lige tørnet til og har
        
        
          kastet sig over dagens første rutiner. Andetsteds i skibet er
        
        
          el-mesteren gået igang med sin daglige “lampe-runde”,
        
        
          hvor det tjekkes, at alle el-pærer og øvrige elektriske instal-
        
        
          lationer fungerer, som de skal. Som et af de sidste punk-
        
        
          ter på vagtplanen i maskinen tømmes vakuumtanke og for-
        
        
          mattanke og udslusningspumpen sættes på “off”. Der gøres
        
        
          langsomt klar til ankomsten i Harwich.
        
        
          Omkring en time før ankomsten i Harwich begynder der at
        
        
          melde sig nogle nye rutiner. Først skiftes der til “Høj sug-
        
        
          ning”, dernæst startes den oliefyrede kedel, og damp til for-
        
        
          skibet lukkes. Et kvarter inden ankomsten stoppes føde-
        
        
          pumpen til udstødskedlen, og der fyldes olie på HFO og
        
        
          LFO settelingstankene. Efter ankomsten melder der sig
        
        
          igen nye rutiner. Dræn fra turbolader og hovedmotorens
        
        
          66
        
        
          
            Afløsende 1. maskinmester, Claus Byder, på morgenvagt ved
          
        
        
          
            kontrolpulten.