Langsomt lægger
Dana Anglia
fra kaj. I maskinen bliver
drænene lukket, det kontrolleres, at der er åbnet for FV
kølerne, og at FV termostaten er i position “SØ”. Endelig
omskiftes der til “lav sugning” ved “vel manøvre”. Mens
Dana Anglia
stille glider gennem Grådyb og videre ud i
Nordsøen, ryddes der op i maskinen. Værktøjet, der har
været brugt under opholdet ved kaj, lægges på plads, og
værkstedsbord, drejebænk, søjleboremaskine rengøres. Her-
udover tømmes der drænspande ved stabilisator og kedel.
Omkring 1 1/2 time efter afgangen fra Esbjerg sættes ud-
slusningspumperne på “on”. Hermed er alle checklistens
punkter kontrolleret.
Dana Anglia
er nu på søen, og arbejdet i maskinen
præges af gængse vagtrutiner med tilknyttede kontrolpunk-
ter. I maskinens kontrolrum sidder 2. maskinmester, Chris-
tian Bresemann, med blikket stift rettet mod en af de mange
skærme på kontrolpulten. Skærmen viser temperaturerne i
forskellige dele af hovedmotoren. I tidsrummet fra kl. 20.00
til 24.00 kontrolleres turbolader, regulatorer og startluft-
kompressorer igen. Også kontrollen af bærelejerne og gene-
ratorlejer gentages. Som en ny rutine på vagten drejes auto-
cleanfiltrene for hoved- og hjælpemotoren, ligesom vacu-
umanlæg og køletank samt stabilisatorfiltre kontrolleres.
Turboladerdræn og skorstensdræn gennemblæses, og ende-
lig fortages der kontrol af oliestand og centrifuger.
Det er ved at være midnat, og i maskinen er det blevet tid
til endnu et vagtskifte. Der ændres lidt i rutinerne og tilføjes
nye punkter. Vagthavende, 2. maskinmester Thomas Schmol-
ke, skriver oliejournal. Dirtywater-, overflow- og vacuum-
tankene tømmes, og startlufttanke, lufttørrere samt sette-
lings og servicetanke drænes. Omkring kl. 06.00 tørner
Claus Byder til, og lidt senere dukker også Ole Hvidberg
op. Har der været noget særligt at bemærke i løbet af nat-
ten, diskuteres dette, ellers går snakken mest med at aftale
eventuelle planer for dagen. I selve maskinrummet er ma-
skinmekanikeren, Ingvart Nielsen, også lige tørnet til og har
kastet sig over dagens første rutiner. Andetsteds i skibet er
el-mesteren gået igang med sin daglige “lampe-runde”,
hvor det tjekkes, at alle el-pærer og øvrige elektriske instal-
lationer fungerer, som de skal. Som et af de sidste punk-
ter på vagtplanen i maskinen tømmes vakuumtanke og for-
mattanke og udslusningspumpen sættes på “off”. Der gøres
langsomt klar til ankomsten i Harwich.
Omkring en time før ankomsten i Harwich begynder der at
melde sig nogle nye rutiner. Først skiftes der til “Høj sug-
ning”, dernæst startes den oliefyrede kedel, og damp til for-
skibet lukkes. Et kvarter inden ankomsten stoppes føde-
pumpen til udstødskedlen, og der fyldes olie på HFO og
LFO settelingstankene. Efter ankomsten melder der sig
igen nye rutiner. Dræn fra turbolader og hovedmotorens
66
Afløsende 1. maskinmester, Claus Byder, på morgenvagt ved
kontrolpulten.
1...,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65 67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,...168