terskibet grundet forsinkelser i arbejdet med ombygning og
forøgelse af skibets passagerkapacitet nu først kunne for-
ventes indsat medio juni 2003
14
. Det vil til den tid blive
interessant at se, hvad konceptændringerne på Englands-
rutens passagerskibstrafik kommer til at betyde både for
DFDS og for Esbjerg.
Noter
1.
M. Hahn-Pedersen:
Fra viking til borebisse - 50 gene-
rationer ved Vadehavet
, Esbjerg 2001, p. 167ff.
2.
S. Thorsøe, P. Simonsen, S. Krogh-Andersen,
F. Frederichsen og H. Vaupel:
DFDS 1866-1991
,
København 1991, p. 86ff, p. 439, M. Hahn-Pedersen og
P. Holm: Den moderne havn - Hovedtræk af Esbjerg Havn
udvikling efter 1950 i M. Hahn-Pedersen (red.):
Esbjerg
Havn 1868-1993
, Esbjerg 1993, p. 106ff, O. Lange:
Logbog for Lauritzen - Historien om Konsulen, hans
sønner og Lauritzen Gruppen 1884-1995
, København
1995, p. 276ff. Triumf og tragedie kunne være titlen på
Dana Anglia’
s entré på Englandsruterne fra Esbjerg.
Navngivningen af skibet foregik i London, hvor hertug-
inden af Gloucester på årsdagen for Danmarks befrielse
den 4. maj på Themsen ud for Tower navngav skibet i
overværelse af 260 inviterede gæster. På vejen tilbage mod
Esbjerg var der fest ombord d. 6. maj. “Det blev en løs-
sluppen fest, som det ikke kunne undgå at blive, når
ålborgenserne var med. Borgmester Marius Andersen slog
tonen an sammen med sine medborgere på bedste nord-
jyske maner med kædedans og “Skæve Thorvald”, for
fællestillidsmand Kaj Høflers 25-års jubilæum skulle også
fejres ved samme lejlighed. Min far strålede som en sol og
glædede sig øjensynligt over at være i gode venners lag.
Han rejste sig for at fotografere Høfler og borgmesteren,
mens de andre sang Ålborgs “Skipervise” - grinede og lo
som bare pokker, satte sig i sin stol og sank sammen,
mens kameraet røg ud på dansegulvet. Han døde med et
smil på læben, blandt sine venner, på sin karrieres højde-
punkt, ombord på sit nyeste skib. En værdig død for en
skibsreder” (Gengivet efter Ole Lauritzens bog
Forlis
- her
ifølge Ole Lange: op cit. Kbh. 1995, p. 280f).
3.
S. Thorsøe, P. Simonsen, S. Krogh-Andersen,
F. Frederichsen og H. Vaupel: op. cit., Kbh. 1991, p. 86ff,
M. Hahn-Pedersen: op. cit., Esbjerg 2001, 167ff samt
pressemeddelelser fra DFDS af 14-3-2002 og 18-7-2002.
4.
Materialet indgår i Fiskeri- og Søfartsmuseets arkiv
under titlen
Dana Anglia-undersøgelse, 2002
. Projektdel-
tagere og disses arbejdsopgaver i relation til
Dana Anglia
-
undersøgelsen var følgende: Morten Hahn-Pedersen
(dæksbesætning/godshåndtering samt skibsadministration
og indhentning af diverse baggrundsmateriale), Morten
Karnøe Søndergaard (maskinbesætning), René Taudal
Poulsen (besætning på broen), Bo Poulsen og Lulu Han-
sen (passagerer), Anne Lif Jacobsen (catering og hotel-
virksomhed) samt Brian Kristensen (foto og video).
5.
Afsnittet baserer sig på René Taudal Poulsens optegn-
elser fra 2-4/9-2002 og interviews med kaptajn Frede
Andersen, overstyrmand Jens Fredborg Nielsen samt styr-
mændene Hans Søby og Torben Sekjær. De nævnte inter-
views er her kun perifert udnyttet, men vil i senere
projektsammenhæng blive anvendt til mere uddybende
etnologisk og sociologisk prægede arbejder.
6.
Afsnittet er sammenskrevet på baggrund af diverse
vagtlister og arbejdsinstrukser samt Morten Hahn-Peder-
sens optegnelser fra 2-4/9-2002 og interviews med skibs-
assistenterne Erik Djørup, Thomas W. Grøn, Jan Donati
Kastberg, Leif Guldbrandt Nielsen og Thomas Christer
Lund Petersen den 3/9-2002. Disse interviews er i nær-
værende artikel kun udnyttet til at angive hovedlinjer, men
rummer i lighed med de i note 5 nævnte interviews klare
muligheder for betydeligt mere dybtgående studier senere
i projektet.
7.
Afsnittet om maskinfolkene er skrevet på baggrund af
checklister og tørnplaner samt Morten Karnøe Sønder-
gaards optegnelser fra 2-4/9-2002 og interviews med
maskinchef Ole Hvidberg, afløsende 1. maskinmester
Claus Byder, 2. maskinmester Thomas Bresemann Jensen,
2. maskinmester Thomas Schmolke og maskinelev Kasper
Jensen. Vedrørende disse interviews gælder samme
forhold som ved de i note 5 og 6 nævnte interviews.
8.
Afsnittet om catering- og hotelsektionen om bord på
75
1...,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74 76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,...168