terskibet grundet forsinkelser i arbejdet med ombygning og
        
        
          forøgelse af skibets passagerkapacitet nu først kunne for-
        
        
          ventes indsat medio juni 2003
        
        
          14
        
        
          . Det vil til den tid blive
        
        
          interessant at se, hvad konceptændringerne på Englands-
        
        
          rutens passagerskibstrafik kommer til at betyde både for
        
        
          DFDS og for Esbjerg.
        
        
          
            Noter
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          M. Hahn-Pedersen:
        
        
          
            Fra viking til borebisse - 50 gene-
          
        
        
          
            rationer ved Vadehavet
          
        
        
          , Esbjerg 2001, p. 167ff.
        
        
          
            2.
          
        
        
          S. Thorsøe, P. Simonsen, S. Krogh-Andersen,
        
        
          F. Frederichsen og H. Vaupel:
        
        
          
            DFDS 1866-1991
          
        
        
          ,
        
        
          København 1991, p. 86ff, p. 439, M. Hahn-Pedersen og
        
        
          P. Holm: Den moderne havn - Hovedtræk af Esbjerg Havn
        
        
          udvikling efter 1950 i M. Hahn-Pedersen (red.):
        
        
          
            Esbjerg
          
        
        
          
            Havn 1868-1993
          
        
        
          , Esbjerg 1993, p. 106ff, O. Lange:
        
        
          
            Logbog for Lauritzen - Historien om Konsulen, hans
          
        
        
          
            sønner og Lauritzen Gruppen 1884-1995
          
        
        
          , København
        
        
          1995, p. 276ff. Triumf og tragedie kunne være titlen på
        
        
          
            Dana Anglia’
          
        
        
          s entré på Englandsruterne fra Esbjerg.
        
        
          Navngivningen af skibet foregik i London, hvor hertug-
        
        
          inden af Gloucester på årsdagen for Danmarks befrielse
        
        
          den 4. maj på Themsen ud for Tower navngav skibet i
        
        
          overværelse af 260 inviterede gæster. På vejen tilbage mod
        
        
          Esbjerg var der fest ombord d. 6. maj. “Det blev en løs-
        
        
          sluppen fest, som det ikke kunne undgå at blive, når
        
        
          ålborgenserne var med. Borgmester Marius Andersen slog
        
        
          tonen an sammen med sine medborgere på bedste nord-
        
        
          jyske maner med kædedans og “Skæve Thorvald”, for
        
        
          fællestillidsmand Kaj Høflers 25-års jubilæum skulle også
        
        
          fejres ved samme lejlighed. Min far strålede som en sol og
        
        
          glædede sig øjensynligt over at være i gode venners lag.
        
        
          Han rejste sig for at fotografere Høfler og borgmesteren,
        
        
          mens de andre sang Ålborgs “Skipervise” - grinede og lo
        
        
          som bare pokker, satte sig i sin stol og sank sammen,
        
        
          mens kameraet røg ud på dansegulvet. Han døde med et
        
        
          smil på læben, blandt sine venner, på sin karrieres højde-
        
        
          punkt, ombord på sit nyeste skib. En værdig død for en
        
        
          skibsreder” (Gengivet efter Ole Lauritzens bog
        
        
          
            Forlis
          
        
        
          - her
        
        
          ifølge Ole Lange: op cit. Kbh. 1995, p. 280f).
        
        
          
            3.
          
        
        
          S. Thorsøe, P. Simonsen, S. Krogh-Andersen,
        
        
          F. Frederichsen og H. Vaupel: op. cit., Kbh. 1991, p. 86ff,
        
        
          M. Hahn-Pedersen: op. cit., Esbjerg 2001, 167ff samt
        
        
          pressemeddelelser fra DFDS af 14-3-2002 og 18-7-2002.
        
        
          
            4.
          
        
        
          Materialet indgår i Fiskeri- og Søfartsmuseets arkiv
        
        
          under titlen
        
        
          
            Dana Anglia-undersøgelse, 2002
          
        
        
          . Projektdel-
        
        
          tagere og disses arbejdsopgaver i relation til
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          -
        
        
          undersøgelsen var følgende: Morten Hahn-Pedersen
        
        
          (dæksbesætning/godshåndtering samt skibsadministration
        
        
          og indhentning af diverse baggrundsmateriale), Morten
        
        
          Karnøe Søndergaard (maskinbesætning), René Taudal
        
        
          Poulsen (besætning på broen), Bo Poulsen og Lulu Han-
        
        
          sen (passagerer), Anne Lif Jacobsen (catering og hotel-
        
        
          virksomhed) samt Brian Kristensen (foto og video).
        
        
          
            5.
          
        
        
          Afsnittet baserer sig på René Taudal Poulsens optegn-
        
        
          elser fra 2-4/9-2002 og interviews med kaptajn Frede
        
        
          Andersen, overstyrmand Jens Fredborg Nielsen samt styr-
        
        
          mændene Hans Søby og Torben Sekjær. De nævnte inter-
        
        
          views er her kun perifert udnyttet, men vil i senere
        
        
          projektsammenhæng blive anvendt til mere uddybende
        
        
          etnologisk og sociologisk prægede arbejder.
        
        
          
            6.
          
        
        
          Afsnittet er sammenskrevet på baggrund af diverse
        
        
          vagtlister og arbejdsinstrukser samt Morten Hahn-Peder-
        
        
          sens optegnelser fra 2-4/9-2002 og interviews med skibs-
        
        
          assistenterne Erik Djørup, Thomas W. Grøn, Jan Donati
        
        
          Kastberg, Leif Guldbrandt Nielsen og Thomas Christer
        
        
          Lund Petersen den 3/9-2002. Disse interviews er i nær-
        
        
          værende artikel kun udnyttet til at angive hovedlinjer, men
        
        
          rummer i lighed med de i note 5 nævnte interviews klare
        
        
          muligheder for betydeligt mere dybtgående studier senere
        
        
          i projektet.
        
        
          
            7.
          
        
        
          Afsnittet om maskinfolkene er skrevet på baggrund af
        
        
          checklister og tørnplaner samt Morten Karnøe Sønder-
        
        
          gaards optegnelser fra 2-4/9-2002 og interviews med
        
        
          maskinchef Ole Hvidberg, afløsende 1. maskinmester
        
        
          Claus Byder, 2. maskinmester Thomas Bresemann Jensen,
        
        
          2. maskinmester Thomas Schmolke og maskinelev Kasper
        
        
          Jensen. Vedrørende disse interviews gælder samme
        
        
          forhold som ved de i note 5 og 6 nævnte interviews.
        
        
          
            8.
          
        
        
          Afsnittet om catering- og hotelsektionen om bord på
        
        
          75