standigt flere arbejdsopgaver til officererne. Organisering
        
        
          og planlægning af den ugentlige rednings- og brandøvelse,
        
        
          tilsyn med sikkerhedsudstyr samt instruktion af besætnings-
        
        
          medlemmer i sikkerhedsrutiner giver mange arbejdstimer til
        
        
          navigatørerne, der også har til opgave at organisere, budget-
        
        
          lægge og tilse det løbende vedligeholdsarbejde på dækket.
        
        
          For navigatørerne er arbejdet til søs en livslang beskæf-
        
        
          tigelse. Jobbet som overstyrmand eller kaptajn opnås først
        
        
          efter mange års avancement. Traditionelt ligger en lang kar-
        
        
          riere i rederiet bag et sådant avancement. Alle navigatører-
        
        
          ne har således en mangeårig maritim løbebane bag sig, og
        
        
          har ingen planer om et brancheskifte. De fleste navigatører
        
        
          har arbejdet i DFDS i en længere årrække. Kaptajn Frede
        
        
          Andersen har således haft hele sin maritime karriere i
        
        
          DFDS, mens overstyrmand Jens Fredborg Nielsen - bortset
        
        
          fra et enkelt kortvarigt afbrud - har været ansat i DFDS
        
        
          siden 1975. Dermed adskiller navigatørerne sig markant fra
        
        
          størstedelen af catering- og hotelpersonalet, som typisk ar-
        
        
          bejder til søs i en kortere årrække. For de fleste af office-
        
        
          rerne har den sociale arv haft afgørende betydning for deres
        
        
          valg af levevejen til søs. På turen med
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          gen-
        
        
          nemføres interviews med fire af skibets navigatører, og her-
        
        
          af har tre stærke maritime traditioner i familien. Alle offi-
        
        
          cererne har deres uddannelsesmæssige baggrund fra navi-
        
        
          gationsskolerne på Fanø eller i Svendborg, men de fleste er
        
        
          også både født og bosat i områder med en lang maritim
        
        
          historie, og det har været naturligt at følge den løbebane,
        
        
          som fædre og andre familiemedlemmer havde før dem. Det
        
        
          er således tilfældet for 1. styrmand Hans Søby, hvor det
        
        
          allerede i barndommen lå i luften, at han skulle til søs i lig-
        
        
          hed med både sin far og sin farfar.
        
        
          Livet til søs kan tilbringes i mange forskellige typer skibs-
        
        
          fart, men officererne om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          er enige om,
        
        
          at passagerfarten af flere grunde er den mest attraktive.
        
        
          Udmønstring foregår efter den såkaldte 14-14 ordning,
        
        
          hvilket indebærer en vekslen mellem 14 arbejdsdage om
        
        
          bord og 14 fridage i land. Udmønstringsperioden i passa-
        
        
          gerfarten er dermed væsentlig kortere end i langfart, og det
        
        
          gør det ifølge navigatørerne ombord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          væ-
        
        
          sentlig lettere at kombinere karrieren til søs med et familie-
        
        
          liv. Et par af officererne har tidligere været beskæftiget i
        
        
          langfart - blandt andet ombord på køleskibe fra rederiet
        
        
          J. Lauritzen - og de erklærer enstemmigt, at langfarten er
        
        
          forbundet med mange personlige afsavn og ikke rummer de
        
        
          muligheder for at opleve fremmede kontinenter, som uden-
        
        
          for stående ofte tror. Ofte lægger handelsskibene til kaj i
        
        
          industrihavne langt fra egentlige byer, og havneopholdene
        
        
          er så korte, at de højest tillader meget korte ophold i land.
        
        
          I modsætning til passagerfartens hyppige havneanløb og
        
        
          hektiske rytme, kan langfarten også fremstå som ret ensfor-
        
        
          mig. Officererne påpeger også ensomhed som et problem
        
        
          ved langfarten. Besætningerne på handelsskibe er sjældent
        
        
          over 20 mand og ofte meget mindre. Det sætter klare be-
        
        
          grænsninger for det sociale liv ombord. På skibe med natio-
        
        
          nalt blandede besætninger kan ensomheden være vanskelig,
        
        
          navnlig hvis der er problemer i kommunikationen på tværs
        
        
          af de kulturelle skillelinjer. Omvendt har officererne en
        
        
          bredere kontaktflade i passagerfarten, hvor besætningerne
        
        
          generelt også er større. Officerernes sociale liv om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          begrænses dog af den lange arbejdsdag, der
        
        
          for navigatørernes vedkommende varierer mellem 10 og 14
        
        
          timer i døgnet. Når man er om bord, kan man imidlertid lige
        
        
          så godt arbejde meget, og i øvrigt vil tilsvarende lederstil-
        
        
          linger i land også være forbundet med lange arbejdsdage
        
        
          uden at rumme det maritime livs mulighed for frihed i land.
        
        
          Når arbejdsdagen er omme, er folk imidlertid trætte og har
        
        
          sjældent overskud til et større socialt liv. Desuden føler
        
        
          flere af navigatørerne, at deres job som ledere om bord sæt-
        
        
          ter grænser for officerernes private omgang med de øvrige
        
        
          besætningsmedlemmer.
        
        
          Inden
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          anløb Esbjerg har 1. og 2. styrmand
        
        
          udarbejdet en lasteplan for det gods, som skal om bord,
        
        
          inden afsejlingen mod Harwich. Når lastens fordeling på
        
        
          personvogne, lastbiler og løstrailere kendes, afgør styr-
        
        
          mændene, hvorvidt skibets hængedæk til personbiler skal i
        
        
          brug på turen. Af hensyn til skibets stabilitet er det afgøren-
        
        
          de, at lastningen foregår korrekt, og mens vi taler med
        
        
          kaptajn og styrmænd på broen, er 2. styrmand Jakob Bjer-
        
        
          nemose nede på bildækket for at lede lastningsarbejdet
        
        
          5
        
        
          . Vi
        
        
          går ned for at se, hvad der sker.
        
        
          61