På dækket
          
        
        
          For de seks skibsassistenter på dækket afhænger arbejds-
        
        
          indsatsen under havneopholdene af, hvorvidt skibet er i
        
        
          havn i Harwich eller Esbjerg. I Harwich er alle
        
        
          
            Dana Ang-
          
        
        
          
            lia’s
          
        
        
          skibsassistenter engageret i at tage kæder af inden los-
        
        
          ning, og ligeledes deltager alle i surring af trailere ved den
        
        
          efterfølgende lastning. I Esbjerg udføres dette arbejde af
        
        
          havnearbejderne ved DFDS-terminalen. Arbejdet ledes af 2.
        
        
          styrmand Jakob Bjernemose, men af skibsassistenterne er
        
        
          det kun 12-04 vagten, Finn Hansen, som assisterer termi-
        
        
          nalarbejderne med at fjerne overskydende bukke og kæder
        
        
          under lastningen af trailere. Desuden har Finn til opgave at
        
        
          aflæse køletrailere ved ombordkørslen, og kl. 15.30 går Tho-
        
        
          mas Christer Lund Petersen, der har tjansen som dagmand 3,
        
        
          på bildækket for at assistere med dette arbejde, hvis der er
        
        
          behov herfor. Mens Finn fortsætter dette arbejde, skal “Sto-
        
        
          re-Thomas” - som han kaldes om bord på grund af sin højde
        
        
          og for at undgå forveksling med den mindre dagmand 2,
        
        
          Thomas W. Grøn - kl. 16.45 på kajen for at modtage boar-
        
        
          dingkort fra personbilerne. Disse begynder ombordkørslen
        
        
          kl. 17.00 og ledes på plads af henholdsvis dagmand 1, Leif
        
        
          Guldbrandt Nielsen, på nederste bildæk og 04-08 vagten,
        
        
          Jan Donati Kastberg, på hængedækket. Efter endt lastning
        
        
          af biler hjælper alle med klargøring af bildækket, hvilket
        
        
          indebærer bortrydning af kæder samt surring af bukke,
        
        
          rampe, visir og katedralporten, hvorefter Finn Hansen mel-
        
        
          der til broen, at man på bildækket er klar til afgang, så por-
        
        
          tene kan lukkes.
        
        
          Ved afsejlingen kl. 18.00 er Jan Donati Kastberg ror-
        
        
          gænger på
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          bro, hvor kaptajn Frede Andersen
        
        
          har kommandoen assisteret af overstyrmand Jens Fredborg
        
        
          Nielsen. Fra broen har de oversigt over bakken, hvor 2. styr-
        
        
          mand Jakob Bjernemose leder “Store-Thomas” og “Lille-
        
        
          Thomas” under arbejdet med fortøjningerne, som går en
        
        
          efter en, hives ind og klares op. Ude agter ledes Erik Djørup
        
        
          og Finn Hansen i dette arbejde af Leif Guldbrandt Nielsen,
        
        
          der ligesom 2. styrmand på bakken står i direkte radiokon-
        
        
          takt med kaptajn og overstyrmand på broen. Da alle for-
        
        
          tøjninger er kastet, styrer Jan Kastberg på Frede Andersens
        
        
          ordrer og knappe kursangivelser skibet ud af havnehullet,
        
        
          op langs havnen og ud i Grådyb i en helt fantastisk sol-
        
        
          beskinnet, vindstille og varm septemberaften. Når skibet er
        
        
          vel på vej ud på Nordsøen, forlader Jan broen for sammen
        
        
          med Leif at surre ankre og bjærge flag. Jan begynder herefter
        
        
          rydning og surring af dæksstole, mens Leif som dagmand 1
        
        
          skal en tur omkring bildækket for at aflæse køletrailere.
        
        
          Samtidig er de to gange Thomas i færd med almindeligt
        
        
          skibsarbejde, inden de sammen med Jan og Leif har frivagt
        
        
          fra kl. 20.00. De næste fire timer er det kun Erik Djørup, der
        
        
          har tjeneste som 08-12 vagt. Her udføres ligeledes alminde-
        
        
          ligt skibsarbejde indtil omkring kl. 22.00, hvor Erik efter
        
        
          vagthavende styrmands anvisninger lukker
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          øverste dæk af for passagerer. På den sidste del af vagten er
        
        
          Erik på udkig på broen.
        
        
          Kl. 00 afløses Erik Djørup af kollegaen Finn Hansen,
        
        
          som går 12-04 vagten, der på denne tid af døgnet primært
        
        
          indebærer tjansen med at holde udkig fra broen. Efter fire
        
        
          timer afløses han af Jan Kastberg på denne post. Finn kan
        
        
          nu krybe til køjs, mens Jan forbliver på udkig frem til kl.
        
        
          6.30, hvor han går ud for at åbne
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          øverste dæk
        
        
          for passagererne. Dette job indebærer fjernelse af alle sur-
        
        
          ringer på dæksstole, ligesom dækket skal afferskes. Da Jan
        
        
          støder til, har Leif været i gang med afferskning eller spu-
        
        
          ling en 1/2 times tid. Sammen med de to øvrige dagmænd -
        
        
          Store-Thomas og Lille-Thomas - er Leif tørnet til kl. 6.00.
        
        
          Mens Jan hjælper Leif med afferskningen af det øverste
        
        
          dæk, er de to gange Thomas i gang med samme opgave på
        
        
          dæk 8. Når dækkene er spulet, går Leif på broen for at få
        
        
          instrukser for dagens arbejde. Som dagmand 1 eller båds-
        
        
          mand fungerer Leif som kontaktled mellem overstyrmand
        
        
          Jens Fredborg Nielsen og skibsassistenterne på dækket. Det
        
        
          er således Leif, som videregiver ordrerne fra broen og ud-
        
        
          leverer maling, pensler og diverse værktøj til skibsassisten-
        
        
          terne, ligesom han har ansvar for, at malershoppen og dæk-
        
        
          kets storesrum hele tiden rummer de fornødne beholdninger
        
        
          af arbejdsredskaber, tovværk og materialer samt personlige
        
        
          rengøringsmidler med videre. Leif skal gennem 1. styrmand
        
        
          løbende bestille nye forsyninger af disse ting, så der på intet
        
        
          tidspunkt opstår en mangelsituation, der kan bremse det lø-
        
        
          bende arbejde med at vedligeholde skib og sikkerhedsud-
        
        
          62