På dækket
For de seks skibsassistenter på dækket afhænger arbejds-
indsatsen under havneopholdene af, hvorvidt skibet er i
havn i Harwich eller Esbjerg. I Harwich er alle
Dana Ang-
lia’s
skibsassistenter engageret i at tage kæder af inden los-
ning, og ligeledes deltager alle i surring af trailere ved den
efterfølgende lastning. I Esbjerg udføres dette arbejde af
havnearbejderne ved DFDS-terminalen. Arbejdet ledes af 2.
styrmand Jakob Bjernemose, men af skibsassistenterne er
det kun 12-04 vagten, Finn Hansen, som assisterer termi-
nalarbejderne med at fjerne overskydende bukke og kæder
under lastningen af trailere. Desuden har Finn til opgave at
aflæse køletrailere ved ombordkørslen, og kl. 15.30 går Tho-
mas Christer Lund Petersen, der har tjansen som dagmand 3,
på bildækket for at assistere med dette arbejde, hvis der er
behov herfor. Mens Finn fortsætter dette arbejde, skal “Sto-
re-Thomas” - som han kaldes om bord på grund af sin højde
og for at undgå forveksling med den mindre dagmand 2,
Thomas W. Grøn - kl. 16.45 på kajen for at modtage boar-
dingkort fra personbilerne. Disse begynder ombordkørslen
kl. 17.00 og ledes på plads af henholdsvis dagmand 1, Leif
Guldbrandt Nielsen, på nederste bildæk og 04-08 vagten,
Jan Donati Kastberg, på hængedækket. Efter endt lastning
af biler hjælper alle med klargøring af bildækket, hvilket
indebærer bortrydning af kæder samt surring af bukke,
rampe, visir og katedralporten, hvorefter Finn Hansen mel-
der til broen, at man på bildækket er klar til afgang, så por-
tene kan lukkes.
Ved afsejlingen kl. 18.00 er Jan Donati Kastberg ror-
gænger på
Dana Anglia’s
bro, hvor kaptajn Frede Andersen
har kommandoen assisteret af overstyrmand Jens Fredborg
Nielsen. Fra broen har de oversigt over bakken, hvor 2. styr-
mand Jakob Bjernemose leder “Store-Thomas” og “Lille-
Thomas” under arbejdet med fortøjningerne, som går en
efter en, hives ind og klares op. Ude agter ledes Erik Djørup
og Finn Hansen i dette arbejde af Leif Guldbrandt Nielsen,
der ligesom 2. styrmand på bakken står i direkte radiokon-
takt med kaptajn og overstyrmand på broen. Da alle for-
tøjninger er kastet, styrer Jan Kastberg på Frede Andersens
ordrer og knappe kursangivelser skibet ud af havnehullet,
op langs havnen og ud i Grådyb i en helt fantastisk sol-
beskinnet, vindstille og varm septemberaften. Når skibet er
vel på vej ud på Nordsøen, forlader Jan broen for sammen
med Leif at surre ankre og bjærge flag. Jan begynder herefter
rydning og surring af dæksstole, mens Leif som dagmand 1
skal en tur omkring bildækket for at aflæse køletrailere.
Samtidig er de to gange Thomas i færd med almindeligt
skibsarbejde, inden de sammen med Jan og Leif har frivagt
fra kl. 20.00. De næste fire timer er det kun Erik Djørup, der
har tjeneste som 08-12 vagt. Her udføres ligeledes alminde-
ligt skibsarbejde indtil omkring kl. 22.00, hvor Erik efter
vagthavende styrmands anvisninger lukker
Dana Anglia’s
øverste dæk af for passagerer. På den sidste del af vagten er
Erik på udkig på broen.
Kl. 00 afløses Erik Djørup af kollegaen Finn Hansen,
som går 12-04 vagten, der på denne tid af døgnet primært
indebærer tjansen med at holde udkig fra broen. Efter fire
timer afløses han af Jan Kastberg på denne post. Finn kan
nu krybe til køjs, mens Jan forbliver på udkig frem til kl.
6.30, hvor han går ud for at åbne
Dana Anglia’s
øverste dæk
for passagererne. Dette job indebærer fjernelse af alle sur-
ringer på dæksstole, ligesom dækket skal afferskes. Da Jan
støder til, har Leif været i gang med afferskning eller spu-
ling en 1/2 times tid. Sammen med de to øvrige dagmænd -
Store-Thomas og Lille-Thomas - er Leif tørnet til kl. 6.00.
Mens Jan hjælper Leif med afferskningen af det øverste
dæk, er de to gange Thomas i gang med samme opgave på
dæk 8. Når dækkene er spulet, går Leif på broen for at få
instrukser for dagens arbejde. Som dagmand 1 eller båds-
mand fungerer Leif som kontaktled mellem overstyrmand
Jens Fredborg Nielsen og skibsassistenterne på dækket. Det
er således Leif, som videregiver ordrerne fra broen og ud-
leverer maling, pensler og diverse værktøj til skibsassisten-
terne, ligesom han har ansvar for, at malershoppen og dæk-
kets storesrum hele tiden rummer de fornødne beholdninger
af arbejdsredskaber, tovværk og materialer samt personlige
rengøringsmidler med videre. Leif skal gennem 1. styrmand
løbende bestille nye forsyninger af disse ting, så der på intet
tidspunkt opstår en mangelsituation, der kan bremse det lø-
bende arbejde med at vedligeholde skib og sikkerhedsud-
62
1...,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61 63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,...168