57
        
        
          
            På triptur med
          
        
        
          
            
              Dana Anglia
            
          
        
        
          
            Af M. Hahn-Pedersen, L. A. Hansen, A. L. Jacobsen, B. Poulsen, R. Taudal Poulsen & M. K. Søndergaard
          
        
        
          
            Efter at have været indsat på DFDS-ruten mellem Esbjerg
          
        
        
          
            og Harwich siden bygningen i 1978 blev M/S “Dana Ang-
          
        
        
          
            lia” pr. 1. oktober 2002 overført til en ny DFDS-rute mel-
          
        
        
          
            lem København, Trelleborg og Gdansk. Inden “Dana Ang-
          
        
        
          
            lia” efter henved et kvart århundrede i Englandsfarten for
          
        
        
          
            sidste gang lod trosserne gå i Esbjerg, gennemførte en pro-
          
        
        
          
            jektgruppe fra Center for Maritime og Regionale Studier
          
        
        
          
            (Fiskeri- og Søfartsmuseet/Syddansk Universitet) en doku-
          
        
        
          
            mentationstur med skibet som indledning til et større forsk-
          
        
        
          
            ningsprojekt. Nærværende artikel fortæller om turen og de
          
        
        
          
            videre perspektiver i undersøgelsesarbejdet.
          
        
        
          
            Indledning
          
        
        
          I løbet af 1960'erne førte DFDS Esbjerg ind i en ny epoke i
        
        
          passagertrafikkens historie. På de kombinerede passager- og
        
        
          godsruter til Storbritannien blev gamle og veltjente skibe
        
        
          udskiftet med ny tonnage, hvor man i to tempi gik over til
        
        
          færgeprincippet, så person- og lastbiler kunne køres ombord.
        
        
          Men ikke nok med det. I 1967 indviede DFDS også en ny
        
        
          passagerterminal på Englandskajen i Esbjerg. Den moderne
        
        
          passagertrafiks bekvemmeligheder begyndte i land og fort-
        
        
          satte ombord på de nye Englandsfærger, M/S
        
        
          
            England
          
        
        
          og
        
        
          M/S
        
        
          
            Winston Churchill
          
        
        
          . Konceptet var en art flydende hotel-
        
        
          drift, som udover befordring bød på et godt køkken, bar, dan-
        
        
          serestaurant, natklub og et toldfrit supermarked. Man solg-
        
        
          te ikke længere blot transport mellem Danmark og England;
        
        
          der fulgte en oplevelse med i den samlede pakke
        
        
          1
        
        
          .
        
        
          Konceptet blev en succés, som kunne måles på både pas-
        
        
          sagertal og godsomsætning. Det inspirerede DFDS til inve-
        
        
          stering i ny tonnage med forøget kapacitet. I 1974 indsatte
        
        
          DFDS det nybyggede M/S
        
        
          
            Dana Regina
          
        
        
          , som med 900 pas-
        
        
          sager og 250 biler havde lige så megen kapacitet som
        
        
          
            Eng-
          
        
        
          
            land
          
        
        
          og
        
        
          
            Winston Churchill
          
        
        
          tilsammen. Det nye skib blev
        
        
          indsat på ruten mellem Esbjerg og Harwich, og da man i
        
        
          1976 kunne  konstatere, at passagertallet på denne rute på
        
        
          blot tre år var mere end fordoblet til knap 300.000 passage-
        
        
          rer på årsbasis, ansporedes DFDS’s ledelse til endnu en
        
        
          investering i den lukrative Englandstrafik. I maj 1976 kon-
        
        
          traherede DFDS på Aalborg Værft A/S det skib, som i de
        
        
          sidste årtier af det 20. århundrede skulle blive flagskibet på
        
        
          Englandsruterne fra Esbjerg: M/S
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          . Med en
        
        
          tonnage på knap 14.400 bruttoregistertons og en kapacitet
        
        
          på 1.250 passagerer og 470 biler var
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          det
        
        
          største fartøj, som nogensinde havde sejlet i Englandsfarten
        
        
          fra Esbjerg, og forventningerne var da også store, da skibet
        
        
          officielt blev indsat på Esbjerg-Harwich ruten i maj 1978
        
        
          2
        
        
          .
        
        
          DFDS havde på dette tidspunkt i alt fire skibe indsat på
        
        
          Englandsruterne fra Esbjerg. Foruden
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          blev
        
        
          Harwich ruten fortsat besejlet af
        
        
          
            Dana Regina
          
        
        
          , mens ruten
        
        
          til Newcastle blev varetaget af
        
        
          
            England
          
        
        
          og
        
        
          
            Winston Chur-
          
        
        
          
            chill
          
        
        
          . Efter et kortvarigt dyk under den anden oliekrises ge-
        
        
          nerelle afmatning af rejsemarkedet i 1979, blev denne bety-
        
        
          delige kapacitet modsvaret af passagertal, som fra 1980 og
        
        
          de følgende år lå på knap 500.000 om året. De første år af
        
        
          1980'erne skulle imidlertid vise sig at blive Englands-
        
        
          trafikkens kulminationspunkt. Siden betød flytrafik, tunnel
        
        
          under Kanalen og konkurrerende ruter fra andre lande en
        
        
          halvering af passagertallet på DFDS’s Englandsfærger fra