57
På triptur med
Dana Anglia
Af M. Hahn-Pedersen, L. A. Hansen, A. L. Jacobsen, B. Poulsen, R. Taudal Poulsen & M. K. Søndergaard
Efter at have været indsat på DFDS-ruten mellem Esbjerg
og Harwich siden bygningen i 1978 blev M/S “Dana Ang-
lia” pr. 1. oktober 2002 overført til en ny DFDS-rute mel-
lem København, Trelleborg og Gdansk. Inden “Dana Ang-
lia” efter henved et kvart århundrede i Englandsfarten for
sidste gang lod trosserne gå i Esbjerg, gennemførte en pro-
jektgruppe fra Center for Maritime og Regionale Studier
(Fiskeri- og Søfartsmuseet/Syddansk Universitet) en doku-
mentationstur med skibet som indledning til et større forsk-
ningsprojekt. Nærværende artikel fortæller om turen og de
videre perspektiver i undersøgelsesarbejdet.
Indledning
I løbet af 1960'erne førte DFDS Esbjerg ind i en ny epoke i
passagertrafikkens historie. På de kombinerede passager- og
godsruter til Storbritannien blev gamle og veltjente skibe
udskiftet med ny tonnage, hvor man i to tempi gik over til
færgeprincippet, så person- og lastbiler kunne køres ombord.
Men ikke nok med det. I 1967 indviede DFDS også en ny
passagerterminal på Englandskajen i Esbjerg. Den moderne
passagertrafiks bekvemmeligheder begyndte i land og fort-
satte ombord på de nye Englandsfærger, M/S
England
og
M/S
Winston Churchill
. Konceptet var en art flydende hotel-
drift, som udover befordring bød på et godt køkken, bar, dan-
serestaurant, natklub og et toldfrit supermarked. Man solg-
te ikke længere blot transport mellem Danmark og England;
der fulgte en oplevelse med i den samlede pakke
1
.
Konceptet blev en succés, som kunne måles på både pas-
sagertal og godsomsætning. Det inspirerede DFDS til inve-
stering i ny tonnage med forøget kapacitet. I 1974 indsatte
DFDS det nybyggede M/S
Dana Regina
, som med 900 pas-
sager og 250 biler havde lige så megen kapacitet som
Eng-
land
og
Winston Churchill
tilsammen. Det nye skib blev
indsat på ruten mellem Esbjerg og Harwich, og da man i
1976 kunne konstatere, at passagertallet på denne rute på
blot tre år var mere end fordoblet til knap 300.000 passage-
rer på årsbasis, ansporedes DFDS’s ledelse til endnu en
investering i den lukrative Englandstrafik. I maj 1976 kon-
traherede DFDS på Aalborg Værft A/S det skib, som i de
sidste årtier af det 20. århundrede skulle blive flagskibet på
Englandsruterne fra Esbjerg: M/S
Dana Anglia
. Med en
tonnage på knap 14.400 bruttoregistertons og en kapacitet
på 1.250 passagerer og 470 biler var
Dana Anglia
det
største fartøj, som nogensinde havde sejlet i Englandsfarten
fra Esbjerg, og forventningerne var da også store, da skibet
officielt blev indsat på Esbjerg-Harwich ruten i maj 1978
2
.
DFDS havde på dette tidspunkt i alt fire skibe indsat på
Englandsruterne fra Esbjerg. Foruden
Dana Anglia
blev
Harwich ruten fortsat besejlet af
Dana Regina
, mens ruten
til Newcastle blev varetaget af
England
og
Winston Chur-
chill
. Efter et kortvarigt dyk under den anden oliekrises ge-
nerelle afmatning af rejsemarkedet i 1979, blev denne bety-
delige kapacitet modsvaret af passagertal, som fra 1980 og
de følgende år lå på knap 500.000 om året. De første år af
1980'erne skulle imidlertid vise sig at blive Englands-
trafikkens kulminationspunkt. Siden betød flytrafik, tunnel
under Kanalen og konkurrerende ruter fra andre lande en
halvering af passagertallet på DFDS’s Englandsfærger fra
1...,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56 58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,...168