direktoratet og det fiskeriteknologiske forskningsinstitut ud-
        
        
          viklede firmaet O. Mustad & Sön A/S et brugbart autoline-
        
        
          anlæg. Det centrale element i dette anlæg var en agne-
        
        
          maskine, der overflødiggjorde arbejdet med at skære agn og
        
        
          agne krogene. Dette arbejde skete nu automatisk med en
        
        
          hastighed af ikke mindre end fire kroge i sekundet. Det var
        
        
          på den bagrund blevet muligt at sætte krogene med op til
        
        
          8 -10 mils fart, uden at der heraf fulgte en forøget risko for
        
        
          fiskerne
        
        
          19
        
        
          . Samtidig med at der skete en markant forøgelse
        
        
          af effektiviteten, fremkom der i den følgende tid suppleren-
        
        
          de opfindelser, som betød yderligere fremskridt
        
        
          20
        
        
          . Den før-
        
        
          ste praktiske brug af de nye anlæg blev foretaget på en ræk-
        
        
          ke islandske linebåde. Erfaringerne herfra viste, at det gen-
        
        
          nem en automatiseret drift var muligt at reducere mand-
        
        
          skabet med op til en trediedel
        
        
          21
        
        
          . Samme erfaringer blev også
        
        
          gjort i det norske og i det færøske fiskeri
        
        
          22
        
        
          .
        
        
          I Danmark blev interessen for det nye først vakt i det
        
        
          nordvestjyske område. Fra både Hanstholm og Thyborøn
        
        
          modtog fiskeriministeriets forsøgsfiskeripulje ansøgninger
        
        
          om støtte til at anskaffe lineanlæg. Pioneren på området var
        
        
          kutterreder L. Larsen, der allerede i 1978 søgte om midler
        
        
          til at anskaffe et autolineanlæg til hanstholmkutteren
        
        
          
            Rafa-
          
        
        
          
            ella
          
        
        
          . Initiativet blev dog inden for kort tid fulgt op af lig-
        
        
          nende tiltag i Thyborøn, hvor der ønskedes støtte til line-
        
        
          anlæg ombord på kutterne
        
        
          
            Michelle Cherie
          
        
        
          og
        
        
          
            Inge Hvir-
          
        
        
          
            velkjær
          
        
        
          . Af ansøgningerne fremgår det, at det på
        
        
          
            Rafaella
          
        
        
          og
        
        
          
            Michelle Cherie
          
        
        
          var intentionen at installere Mustad au-
        
        
          tolineanlæg, mens det på
        
        
          
            Inge Hvirvelkjær
          
        
        
          var tanken at
        
        
          installere et irsk lineanlæg af mærket “Speedoline”
        
        
          23
        
        
          . Moti-
        
        
          veringen for de nye tiltag blev generelt anført til at være
        
        
          dårlig indtjening i det konventionelle fiskeri. F.eks. hed det
        
        
          i ansøgningen fra kutterreder L. Larsen, at man i de sidste
        
        
          tre år ikke havde opnået en tilfredstillende rentabilitet med
        
        
          det kombinerede industri- og konsumfiskeri, som kutteren
        
        
          havde drevet.
        
        
          Den nye udvikling med automatiseret linefiskeri synes i
        
        
          et vist omfang at være kommet bag på fiskeriministeriets
        
        
          forsøgsfiskeripulje. Fiskeriministeriet måtte ihvertfald ind-
        
        
          rømme, at der ikke var ekspertise tilstede til at bedømme
        
        
          projekterne. Det blev søgt at skaffe assistance fra Dansk
        
        
          Havfiskeriforening, men heller ikke her anså man sig som
        
        
          kvalificeret til at vurdere sagen. Efter et længere tovtrækkeri
        
        
          blev resultatet derfor, at fiskeriministeriet selv måtte igang
        
        
          med en undersøgelse. Denne opgave blev betroet statsbiolo-
        
        
          gen Kristian Popp-Madsen, der i slutningen af 1979 begynd-
        
        
          te at søge oplysninger om linefiskeriet i de lande, hvor der
        
        
          allerede var gjort erfaringer
        
        
          24
        
        
          .
        
        
          Nogenlunde samtidigt med, at dette arbejde blev sat
        
        
          igang, gennemførte Mustad & Sön A/S i fælleskab med en
        
        
          række repræsentanter fra dansk fiskeri et ekstensivt pro-
        
        
          paganda arbejde for linefiskeriet i Danmark. Det foregik
        
        
          konkret ved at lade en reklamefilm fremvise i fiskerifor-
        
        
          eningerne i Hanstholm og Thyborøn, og ved at arrangere et
        
        
          aftenmøde om automatisk krogfiskeri på Fiskeri- og Sø-
        
        
          fartsmuseet i Esbjerg
        
        
          25
        
        
          . Ved sidstnævnte arrangement var
        
        
          O. Mustad & Sön A/S repræsenteret ved afdelingschef Bjørn
        
        
          Bang, der over for en kreds af små 30 særindbudte esbjerg-
        
        
          fiskere redegjorde for mulighederne med linefiskeriet
        
        
          26
        
        
          .
        
        
          
            De første praktiske forsøg med langlinefiskeri
          
        
        
          På baggrund af fiskeriministeriets egne undersøgelser, og
        
        
          under påvirkning af den omfattende propaganda, kom der
        
        
          efterhånden gang i bevillingerne fra forsøgsfiskeripuljen. I
        
        
          løbet af 1980 - 81 modtog de foreløbigt tre skippere, der
        
        
          havde søgt om støtte, således midler til at købe lineanlæg
        
        
          27
        
        
          .
        
        
          49
        
        
          
            I november måned 1979 blev der på Fiskeri- og Søfartsmuseet i
          
        
        
          
            Esbjerg afholdt møde om mulighederne med autolineanlæg.
          
        
        
          
            Annonce fra Vestkysten 10/11-1979.