nye vanskeligheder for ledelsen. Allerede i starten af august
        
        
          1951 var sildefiskeriet så godt i gang, at fabrikken måtte
        
        
          indføre rationering af landingerne, og der var et akut behov
        
        
          for en drastisk udvidelse af produktionskapaciteten. Dette
        
        
          var bestyrelsen naturligvis bevidst om, men det tog tid at
        
        
          etablere den krævede udvidelse.
        
        
          Redningen kom i form af en kontakt, som det ved et
        
        
          heldigt sammentræf lykkedes at etablere til et norsk rederi,
        
        
          der ejede den flydende sildeoliefabrik
        
        
          
            Clupea. Clupea
          
        
        
          var et
        
        
          landgangsfartøj, som  stod næsten færdigt ved 2. Verdens-
        
        
          krigs afslutning og derefter blev bygget om for at aflaste
        
        
          de norske sildeoliefabrikker i højsæsonen. I sensommeren
        
        
          1951 var
        
        
          
            Clupea
          
        
        
          på vej hjem fra et mislykket togt til Marok-
        
        
          ko, da det lykkedes Andelssildeoliefabrikken at chartre det
        
        
          ind til at hjælpe med at klare presset i den hektiske sæson,
        
        
          hvor esbjergfiskernes landinger fra Bløden nåede op på over
        
        
          30.000 tons sild.
        
        
          22
        
        
          
            Industrifiskeri
          
        
        
          
            Clupea
          
        
        
          ’s tilstedeværelse i sildesæsonen 1951 var så stor en
        
        
          succes, at man også fik fartøjet til at komme og modtage
        
        
          laster i højsæsonen 1952 og 1953, og den flydende fabrik
        
        
          var på den måde en vigtig fødselshjælper for det direkte
        
        
          fiskeri efter skidtfisk, eller industrifisk, som det nu blev
        
        
          kaldt. Den gjorde det muligt for Andelssildeoliefabrikken
        
        
          allerede i 1951-52 at tilbyde andelsbevis til en langt større
        
        
          kreds af fartøjsejere, end det ellers ville have været muligt,
        
        
          og dermed fik man blandt andet en stor kreds af de mis-
        
        
          sionske fiskere med i gruppen af andelshavere. Disse havde
        
        
          for manges vedkommende ledt efter nye fiskerimuligheder
        
        
          til afløsning for det kystnære fiskeri med korte togter, som
        
        
          tillod dem at være hjemme om søndagen, og netop industri-
        
        
          fiskeriet, hvor fisken skulle landes hurtigt for ikke at blive
        
        
          fordærvet, egnede sig godt til et sådant fiskerimønster.
        
        
          Samtidig med at man fra Andelssildeoliefabrikken an-
        
        
          vendte
        
        
          
            Clupea
          
        
        
          til at tage fra i højsæsonen, investerede man
        
        
          derfor i en udvidelse af produktionskapaciteten, og private
        
        
          aktører begyndte også at interessere sig for industrifiskeriet.
        
        
          I forvejen havde to mindre fabrikker i byen, Kødfoderfabrik-
        
        
          ken og Oliemøllen, taget imod landinger af fisk, og i 1952
        
        
          etablerede også direktør Claus Sørensen en fabrik, Vestjysk
        
        
          Sildeolieindustri A/S, ligesom en gruppe af fiskeeksportører
        
        
          et par år senere etablerede deres eget anlæg under navnet
        
        
          Farina. Således stod man i Esbjerg i 1955 med en markant
        
        
          forøget kapacitet til forarbejdning af fisk til mel og olie, og
        
        
          man havde navnlig på Andelssildeoliefabrikken et stort og
        
        
          moderne anlæg, som svarede til det kraftigt forøgede antal
        
        
          andelshavere. Samme år nåede den samlede landingsværdi
        
        
          for esbjergfiskernes fangster af rødspætter landet i Esbjerg
        
        
          og Storbritannien samt værdien af industrifisklandingerne
        
        
          for første gang op på niveauet fra de lukrative år under be-
        
        
          sættelsen, jf. Tabel 1. Man kunne ligeledes for den del af
        
        
          esbjergflåden, som fortsatte i snurrevodsfiskeriet, notere
        
        
          sig, at priserne på rødspætter for første gang var tilbage på
        
        
          samme niveau som under krigen, og der var positive frem-
        
        
          tidsudsigter for såvel det etablerede konsumfiskeri som for
        
        
          det nye industrifiskeri. Andelssildeoliefabrikken var nu et
        
        
          symbol på esbjergfiskeriets nye vækst, og i juli 1955 havde
        
        
          fabrikken besøg af selveste kongefamilien, da denne lagde
        
        
          vejen forbi Esbjerg.
        
        
          Næste trin i udviklingen af industrifiskeriet omfattede
        
        
          jagten på nye arter, eller rettere nye fangstsæsoner til at sup-
        
        
          plere sildesæsonerne i hhv. februar-marts og august-septem-
        
        
          ber. Formålet var dels at skaffe fabrikkerne råvarer i en mere
        
        
          jævn fordeling hen over året, dels at gøre industrifiskeriet
        
        
          med trawl til et helårsfiskeri for den enkelte kutterejer, såle-
        
        
          des at han ikke behøvede at foretage skift mellem trawl og
        
        
          snurrevod og holde to omkostningstunge typer af grej klar
        
        
          til fiskeri parallelt med hinanden. Løsningen på dette fandt
        
        
          man i løbet af 1950’erne, da først tobis og siden sperling
        
        
          blev ’opdaget’ og inddraget i fangstkalenderen i hhv. forår/
        
        
          forsommer og efteråret, jf. Tabel 2. Hvor man i 1950 kunne
        
        
          håndtere omkring 150-200 tons fisk i døgnet, stod Esbjergs
        
        
          fiskemelsfabrikker herefter i 1960 med en kapacitet på 2000
        
        
          tons fisk i døgnet, og på et enkelt årti var der vokset en for-
        
        
          arbejdningsindustri op, som kunne aftage fangster fra en in-
        
        
          dustrifiskerflåde bestående af op imod halvdelen af havnens
        
        
          fiskerfartøjer.
        
        
          Omstillingen til helårsfiskeri og et voksende krav til
        
        
          fangsthåndtering krævede nye og større fartøjstyper, og fra
        
        
          61