Når man gennemgår disse toldbøger er det slående, hvor
        
        
          rig en varemængde, der fra udlandet kom ind over Hjer-
        
        
          ting, varetyper, man ikke umiddelbart forestiller sig, at man
        
        
          kendte i 1700-tallets Vestjylland. I denne artikel vil toldbø-
        
        
          gerne blive taget som udgangspunkt for at besvare følgende
        
        
          spørgsmål om Vardes import fra Holland:
        
        
          r )WJMLF WBSFS CMFW JNQPSUFSFU GSB )PMMBOE
        
        
          r )WPSEBO WBS VEWJLMJOHFO J TBNNFOTUOJOHFO BG WBSFS
        
        
          r )WPSEBO WBS VEWJLMJOHFO J GPSIPMEFU NFMMFN )PMMBOE PH
        
        
          Hamburg?
        
        
          r )WFN JNQPSUFSFEF WBSFS GSB )PMMBOE PWFS )KFSUJOH
        
        
          r #FUE JNQPSUFO BU 4ZEWFTUKZMMBOE WBS TSMJHU WFMGPSTZOFU
        
        
          med tidens forbrugsvarer?
        
        
          
            Toldbøger som kilde
          
        
        
          De syv bevarede toldbøger fra Varde toldsted er dem, der
        
        
          blev tilbage efter en kassationsrunde i begyndelsen af
        
        
          1800-tallet, hvor man kasserede alle 1700-tallets toldbø-
        
        
          ger på nær dem fra året før og året efter indførelsen af nye
        
        
          toldruller.
        
        
          6
        
        
          For Vardes vedkommende efterlader det os med
        
        
          bøgerne fra 1731, 1733, 1761, 1763, 1767, 1769 og 1798.
        
        
          7
        
        
          Disse bøger indeholder først og fremmest to detaillerede
        
        
          opgørelser, én over indgående og én over udgående trafik.
        
        
          Her er opført ekspeditionens nummer og dato, skipperens
        
        
          navn og hjemsted, skibets type og størrelse, hvor det kom-
        
        
          mer fra/agter sig hen, en specifikation over ladningen el-
        
        
          ler en angivelse af, om skibet var i ballast, samt endelig de
        
        
          betalte told- og afgiftsbeløb. Desuden indeholder bøgerne
        
        
          forskellige ekstrakter og registre samt oversigt over skibe
        
        
          hjemmehørende ved toldstedet. Gennem toldbøgerne er det
        
        
          således muligt at få et ret detaljeret billede af trafikken ved
        
        
          toldstedet og de varer, der blev bragt ind og ud.
        
        
          Det er hovedsagelig som en kilde til varernes art, told-
        
        
          bøgerne kan bruges. Når en varetype optræder i toldbogen,
        
        
          kan man med god ret gå ud fra, at den rent faktisk har fore-
        
        
          kommet på stedet. Derimod er mængdeangivelserne mere
        
        
          tvivlsomme. Toldregnskabers værdi som kvantitativ kilde
        
        
          anses i almindelighed for at være tvivlsom på grund af svin-
        
        
          del og smugleri,
        
        
          8
        
        
          og der er ingen grund til at tro, at dette
        
        
          skulle være anderledes i Varde tolddistrikt. Ikke mindst de
        
        
          mange småbåde fra Fanø, hvis skippere kendte farvandet ud
        
        
          og ind, udgjorde en udfordring for de toldere, der forsøgte
        
        
          at holde styr på varestrømmen. I toldregnskaberne er det
        
        
          snarere reglen end undtagelsen, at disse småbåde kom ind
        
        
          fra Elben i ballast, men det er umuligt at vide, hvor meget
        
        
          de bragte med, som ikke kom til tolderens kendskab. Der
        
        
          findes talrige historier om, hvordan skipperne kunne snyde
        
        
          tolderne, f.eks. ved at varerne blev sat af ved en af de mange
        
        
          ladepladser undervejs eller blev gemt om bord på skibet el-
        
        
          ler blandt de øvrige varer.
        
        
          9
        
        
          Smugleriet var en sag mellem
        
        
          skipperne og tolderne, mens købmændene, som aftog de
        
        
          smuglede varer, blev holdt uden for efter en stiltiende over-
        
        
          enskomst mellem skipper og varernes modtagere.
        
        
          10
        
        
          Disse
        
        
          historier taget i betragtning er det påfaldende, at der i told-
        
        
          bøgerne kun omtales ganske få sager om smugleri, og da
        
        
          drejer det sig oftest om en matros på vej hjem fra hyre i
        
        
          Amsterdam, der har listet lidt ekstra tobak med.
        
        
          
            De fleste af de hjertingskibe, der sejlede på Holland, var smakker.
          
        
        
          
            Gerrit Groenewegen.
          
        
        
          68