Sjæklen2012 - page 67

De varer, som bonden aldrig ser?
Importen over Hjerting fra Holland i 1700-tallet
Af Mette Guldberg
I 1600- og 1700-tallet var Holland centrum for handlen
med varer fra hele verden, og mange jyske byer fik varer
fra Holland. I 1700-tallet var Vardes toldsted Hjerting den
største importhavn i den nordlige del af Vadehavet. Gennem
de bevarede toldregnskaber kan man få et detaljeret billede
af de mange varer, der kom fra Holland, og af, hvor varerne
gik hen. Desuden kan man følge, hvordan Hamburg i sti-
gende grad overtog rollen som leverandør af tidens varer.
Med de mange forskellige varer, der blev importeret over
Hjerting kunne man få det indtryk, at Varde var en by, der
var med på det sidste, og hvor man kunne finde alverdens
herligheder. Men var det Varde og dens opland, der fik glæ-
de af de mange varer?
Indledning
I Danmark mærkede man i 1700-tallet for alvor virkningerne
af etableringen af europæiske kolonier i såvel Asien som
Sydamerika. De nye varer strømmede ind i landet med en
markant ændring af forbrugsmønstre og en forfinelse af vaner
og livsstil til følge.
1
I Danmark var det langt hen ad vejen et
hovedstadsfænomen, idet København fik tilført varer direkte
fra de danske kolonier. Imidlertid var der også dele af riget
fjernt fra København, der mærkede fremgangen i forbruget,
men som fik varerne tilført ad andre veje. Fra den nordligste
del af Vadehavskysten, der hørte til det danske kongerige, var
der ad søvejen langt lettere adgang direkte til handelens hjer-
te i Holland, end der var til København, og skibsfart mellem
Holland og toldstederne i Tønder, Ribe og Varde var en fast
bestanddel af trafikmønstret. Til gengæld var der så godt som
ikke kontakt med København fra disse toldsteder før Den
Slesvig-Holstenske Kanal åbnede i 1784 og skabte en sydlig
forbindelse mellem Nordsøen og Østersøen.
2
En af de væsentligste faktorer i Hollands udvikling til en
økonomisk stormagt i 1600- og 1700-tallet var dannelsen af
Det Forenede Ostindiske Kompagni – Vereenigde Oostindi-
sche Compagnie, forkortet VOC – som blev stiftet i 1602.
VOC bragte varer fra Asien til Amsterdam – krydderier, sil-
ke, bomuld, kaffe, te, farvestoffer og meget mere – hvilket
gjorde Amsterdam til datidens centrum for handel med stort
set alle varer, der var værd at handle med, ikke bare dem,
der kom fra kolonierne. I 1600- og 1700-tallet var VOC ver-
dens største handels- og søfartskompagni. Det beskæftigede
tusindvis af mennesker, havde omkring 30 holdepunkter i
Asien og en flåde på mere end hundrede skibe.
3
Samtidig
blomstrede håndværk og handel i Holland.
Kontakten til Holland
Befolkningen på den nordlige Vadehavskyst var i kontakt
med Holland på flere måder: Lokale skippere bragte varer
til og fra Holland flere gange i løbet af året, søfolk tog til
Amsterdam for at søge hyre på hollandske skibe, og en del
personer udvandrede til Holland for en periode eller for re-
sten af livet.
4
Men hvilken indflydelse havde kontakten til
Holland på befolkningen ved den nordlige Vadehavskyst?
Denne artikel vil særligt fokusere på importen fra Holland
over Vardes toldsted Hjerting i 1700-tallet. Baggrunden for
at vælge denne indfaldsvinkel er, at der for Varde toldsted
er bevaret flere toldbøger end for de to andre købstæder på
kysten, Ribe og Tønder, nemlig i alt syv toldbøger fra perio-
den 1731 til 1798.
5
67
1...,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66 68,69,70,71,72,73,74,75,76,77,...204
Powered by FlippingBook