lånet kun blev ydet på den betingelse, at hver enkelt andels-
        
        
          haver med sin underskrift bekræftede, at han ville leve op til
        
        
          forpligtelsen til at levere et vist minimum af sild til fabrik-
        
        
          ken, førend der blev rigget om til andet fiskeri.
        
        
          16
        
        
          Her kunne fiskemelsindustriens historie i Esbjerg have
        
        
          sluttet før den næsten var begyndt, men takket være bankens
        
        
          velvilje kunne man køre videre og beholde medarbejderne
        
        
          på lønningslisten. Det som herefter gav lidt medvind for
        
        
          den trængte fabrik blev den usædvanligt varme sensommer
        
        
          i 1949. Konsumsildelasterne fra Fladen Grund blev bragt til
        
        
          Esbjerg i en så nedbrudt tilstand på grund af varmen, at fa-
        
        
          brikken nærmest blev oversvømmet af fordærvede sild. Det
        
        
          gav råvarer til fabrikken, men det var i så store og dårlige
        
        
          mængder, at man måtte afsætte en stor del til Kødfoderfa-
        
        
          brikken og Oliemøllen i Esbjerg, som også havde anlæg til
        
        
          forarbejdning af fiskeaffald. Historien gentog sig i 1950, hvor
        
        
          antallet af landinger til fabrikken steg kraftigt, men hvor bag-
        
        
          grunden var den, at fartøjsejerne generelt var frustrerede over
        
        
          situationen i konsumfiskeriet. Såvel priserne på konsumsild
        
        
          som på rødspætter var nede i en bølgedal, og landingerne til
        
        
          Andelssildeoliefabrikken kom både fra andelshavere og ikke-
        
        
          andelshavere. Der var tale om en truende krise i esbjerg-
        
        
          fiskeriets økonomiske situation, hvor fiskerne for dog at få
        
        
          en vis indtjening valgte at lande til den nye fabrik. De mange
        
        
          landinger til fabrikken var næppe endnu ensbetydende med,
        
        
          at man i Esbjerg forestillede sig et fremtidigt storstilet indu-
        
        
          strifiskeri, men det blev der snart ændret på.
        
        
          I juli 1950 trawlede fiskeskipper Karl Thrane efter små-
        
        
          sild til agn, da han var på vej ud på fiskeri efter tun i Nord-
        
        
          søen. Han var andelshaver på Andelssildeoliefabrikken, men
        
        
          forsøgte sig med tunfiskeri i erkendelse af de vanskelige
        
        
          afsætningsvilkår for konsumsildene. Han stødte på store
        
        
          forekomster af småsild på Bløden ca. 60 sømil fra Esbjerg,
        
        
          langt flere end han skulle bruge til agn, og derfor leverede
        
        
          han efter endt tunfisketogt den overskydende mængde sild
        
        
          til Andelssildeoliefabrikken. Nyheden om sildefangsterne
        
        
          spredtes, og flere andre kuttere havde i forlængelse af Thra-
        
        
          nes fisketogt et godt fiskeri i samme område. Efter afslutnin-
        
        
          gen på konsumsildesæsonen i 1950 var der på fabrikken igen
        
        
          udsigt til en lang periode med mangel på råvarer, og man fik
        
        
          den idé at forsøge at overtale nogle af fiskeskipperne til at
        
        
          gå på fiskeri direkte efter Bløden-sildene i perioder, hvor det
        
        
          ellers var vanskeligt at skaffe råvarer til forarbejdning. Som
        
        
          sagt så gjort, og i begyndelsen af 1951, hvor hovedparten af
        
        
          sildefiskerne ellers var sejlet op for at deltage i vinterfiske-
        
        
          riet med flydetrawl ud fra havnene i Nordjylland, overtalte
        
        
          fabrikkens ledelse to andelshavere til i stedet at forsøge sig
        
        
          med trawl efter sild  i Bløden-området. De første togter for-
        
        
          løb uden held, men i februar gik der hul på bylden, og den
        
        
          ene af de to kuttere landede 27 tons sild efter få dages fiskeri.
        
        
          Rygterne om mulighederne for et godt vinterfiskeri tæt på
        
        
          Esbjerg løb hurtigt, og snart begyndte kollegerne at vende
        
        
          tilbage fra deres vinterkvarter i Nordjylland for at deltage
        
        
          i fiskeriet efter Bløden-silden.
        
        
          17
        
        
          I løbet af de følgende uger
        
        
          blev der landet flere tusinde tons sild til fabrikken, hvor ka-
        
        
          paciteten var spændt til bristepunktet, og det var pludselig
        
        
          blevet endog særdeles attraktivt for skipperne at være i be-
        
        
          siddelse af et andelsbevis. Det, som to år før var en plagsom
        
        
          landingsforpligtelse, var nu en eftertragtet landingsret.
        
        
          
            En udvej af krisetiderne
          
        
        
          Efter det gode vinterfiskeri så sildefiskerne frem til sen-
        
        
          sommersæsonen 1951, idet de håbede, at de i stedet for det
        
        
          problematiske konsumsildefiskeri på Fladen Grund, hvor de
        
        
          var afhængige af eksportørernes vilje til at give gode priser,
        
        
          kunne se frem til at fiske efter sild direkte til Andelssilde-
        
        
          oliefabrikken. Samtidig begyndte flere af de mindre snur-
        
        
          revodsfartøjer at røre på sig, fordi skipperne her kunne se
        
        
          en mulighed for at få del i det nye ’skidtfisk-fiskeri’ tæt ved
        
        
          Esbjerg, hvis ellers de kunne få et andelsbevis og dermed
        
        
          opnå landingsret til fabrikken.
        
        
          For snurrevodsfiskernes vedkommende var netop årene
        
        
          1950-51 ganske kritiske, dels på grund af svigtende fangst-
        
        
          mængder i rødspættefiskeriet, dels på grund af udviklingen
        
        
          i det engelske marked for fersk fisk. De britiske myndig-
        
        
          heder ophævede i april 1950 licensreglerne og frigav lan-
        
        
          dingerne til de britiske havne, og selv om det i princippet
        
        
          burde betyde bedre konkurrencevilkår for de danske fiskere,
        
        
          som normalt brystede sig af at lande en bedre kvalitet fisk
        
        
          end englænderne, så gik det anderledes. Da den engelske
        
        
          58