Sjæklen2012 - page 48

70 brt, leveret 1977 for 2.569.855,-. Der er ikke fuldstæn-
dige oplysninger for alle byggenumre, FOS: A7, Esmadan,
1/1199.
94.
Byggenr. 79, E 441 GURLI; 163 brt, leveret i 1973,
havde en pris på 2,1 mio kr, mens nr. 90, S 132 ANNY HA-
DOBI på
149,74 brt, leveret i 1976, kostede 3,68 mio kr,
FOS: A7, Esmadan, 1/1199, lbnr. 6602.
95.
Brev fra A.P. Møller Sale & Purchase Department, 12.
hhv. 17. august 1976, FOS: A7, Esmadan, 1/1199, Lbnr
6631.
96.
Kopi af Brev til A. P. Møller Sale & Purchase Depart-
ment, 23. august 1976, Melassetanker 299 brt, P178,
FOS:
A7, Esmadan, 1/1199, Lbnr. 6631.
97.
Frederik Fredrichsens register over danske damp– og
motorskibe 1819–1979,
/
videnscenter/frederichsen.asp.
98.
Retssagsdokument: Arbejdsnotat vedr. mellemværen-
det mellem på den ene side skibsværftet Esmadan ApS,
Esbjerg, og på den anden side personkredsen omkring Dan
Line, Københavns Politi, Politiadvokatur, 20/6 1979, FOS:
A7, Esmadan, 1/1199, Lbnr. 6568, 6582.
99.
Retssagsdokument: Udkast, Esmadan ApS i likvidation,
Registreringsnummer 7.704, Likvidationsregnskab pr. 1.
august 1977, FOS: A7, Esmadan, 1/1199, Lbnr. 6568, 6582.
100.
Esmadan af 1977 ApS, Esbjerg, regnskab for tiden 17.
juni 1977 – 30. september 1978, 1. regnskabsår, FOS: A7,
Esmadan, 1/1199, Lbnr. 6568, 6582.
101.
Stævning fra advokat Jens Jordan, for Forsikringssel-
skabet Nye Danske Lloyd, d. 29. maj 1980, FOS: A7, Esma-
dan, 1/1199, Lbnr. 6568, 6582.
102.
Esbjerg Ugeavis
, tirsdag 21/11 1978.
103.
Vestkysten
forsiden, fredag 17/11 1978.
104.
Retssagsdokument: Notat vedrørende nybygningerne
nr. 64-99, Esmadan Skibsværft, Advokaterne Ivan Schiøler og
Jens Jordan, Kbh., A7, Esmadan, 1/1199, Lbnr. 6568, 6582.
105.
Vestkysten
22/12 1980.
106.
Vestkysten
19/12 1980.
107.
Vestkysten
9/8 1980.
108.
E 473 VICTORIA STAR, E 475 CAMPO STAR og
MUNGO STAR på 176.93 brt leveret 1977-78, GR 12137
RAKEL på 218,38 brt leveret 1979, samt NATAARNAQ på
235,41 brt leveret 1979 og HG 2.6 MILTON på 152,9 brt
leveret 1981.
109.
Frederik Fredrichsens register over danske damp– og
motorskibe 1819–1979
,
/
videnscenter/frederichsen.asp.
110.
Kutterlisten.
111.
Frederik Fredrichsens register over danske damp– og
motorskibe 1819–1979
,
/
videnscenter/frederichsen.asp.
Summary
By the beginning of the twentieth century, the era of the
wooden ships had come to an end. By then Danish ships
were built primarily of iron and steel. The fishing vessels
and smaller boats were an exception. Wood as building ma-
terial was not challenged until the 1950s, when the steel
vessel became common in the Danish fishing fleet. Only a
few of the larger shipyards built fishing boats, and it was
primarily in the larger fishing ports of western Denmark
that smaller yards built ships for the fisheries. And this was
also where the first steps towards building steel cutters were
taken. The first few steel cutters used by Danish fishermen
Stålkutteren E 618 JANE NYMAND på knap 150 brt var nybyg-
ning nr. 82 fra Esmadan. Den blev leveret i 1974 for 2.500.000 kr.
Kutteren blev ophugget i 2002.
48
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...204
Powered by FlippingBook