med skibe i den størrelse før i værftets sidste år, og da blev
        
        
          skibene færdigbygget andetsteds.
        
        
          Værftet fortsatte produktionen i den nye konstruktion,
        
        
          og arbejdspladsen voksede. I 1974 var der 65 ansatte, og
        
        
          man byggede fortsat både træ- og stålskibe. Halvdelen af de
        
        
          ansatte var beskæftiget med vedligehold og reparation (pri-
        
        
          mært af træskibe).
        
        
          92
        
        
          Produktionstiden var ca. seks måneder
        
        
          for både træ- og stålskibene – fire på bedding og to ved ud-
        
        
          rustningskaj, og man regnede med at bygge to af hver type
        
        
          årligt på værftets to byggebeddinger. I årene mellem 1971
        
        
          og 1977 blev der leveret 11 træfartøjer på mellem 20 og 70
        
        
          brt – de fleste på den typiske kutterstørrelse 47-55 brt.
        
        
          93
        
        
          Fle-
        
        
          re af træskibene blev konstrueret på baggrund af tegninger
        
        
          fra en ingeniør fra Sønderborg. De stålkuttere, man nu byg-
        
        
          gede, var af mere moderate størrelser mellem ca. 150-170
        
        
          brt , og prisen var på godt 2 mio kr. pr fartøj i 1973 stigende
        
        
          til 3,5 mio i 1976.
        
        
          94
        
        
          Måske var denne markante prisstigning
        
        
          medvirkende til de følgende problemer.
        
        
          I 1970’erne var de fleste større værfter gået over til at
        
        
          bygge større skibe, hvilket fik mæglerafdelingen hos A.P.
        
        
          Møller-Mærsk til at henvende sig til de små værfter for at
        
        
          få tilbud på coastere. Rederiet vurderede, at der ville bli-
        
        
          ve mangel på nybygningskapacitet af denne type, at min-
        
        
          dre værfter måtte være konkurrencedygtige, og at coastere
        
        
          kunne være et alternativ til ståltrawlere, der ellers var de
        
        
          små værfters produkt. Den 12. august 1976 blev der såle-
        
        
          des indhentet tilbud på coastere fra Esmadan, men tilbuddet
        
        
          blev afslået efter få dage, da andre værfter havde en bedre
        
        
          pris og kortere leveringstid.
        
        
          95
        
        
          Også denne manglende kon-
        
        
          kurrencedygtighed kan have bidraget til værftets vanskelig-
        
        
          heder. Værftsdirektøren Niels Møller-Jensen gav i et svar
        
        
          til rederiet en beskrivelse af værftets profil og situation d.
        
        
          23. august.
        
        
          96
        
        
          Da havde værftet ordrer på fem 150 tons traw-
        
        
          lere til Cameroun og fire 50 tons rejetrawlere til Gabon og
        
        
          var ellers uden ordrer. Om værftet skrev direktøren, at der
        
        
          var tradition for at bygge fiskeskibe med last op til 300 m
        
        
          3
        
        
          .
        
        
          Skibsbyggeriet foregik hovedsageligt i en lukket hal på 30
        
        
          x 20 m (oprindeligt beregnet for træskibe), mens en del af
        
        
          sektionerne blev bygget på tilstødende åbne arealer. Af tæt-
        
        
          te samarbejdspartnere blev nævnt de lokale virksomheder
        
        
          Nautic ApS og Seatec ApS samt Hvide Sande Maskinfabrik
        
        
          og til dels A/S Grenå Motorfabrik. I løbet af de næste må-
        
        
          neder var værftet atter i økonomiske vanskeligheder, og kun
        
        
          tre trawlere på 176 brt (VICTORIA STAR, CAMPO STAR
        
        
          og MUNGO STAR) blev efterhånden leveret til Cameroun i
        
        
          1978,
        
        
          97
        
        
          men ingen af de mindre rejetrawlere til Gabon.
        
        
          
            Likvidation og retssag
          
        
        
          Esmadan havde hovedsageligt, som det var almindeligt for
        
        
          kutterværfter, bygget for enkelte skippere eller partsrede-
        
        
          rier, men i midten af 1970’erne knyttede man sig i højere
        
        
          grad til et enkelt rederi, der blev hovedkunden. Fra slutnin-
        
        
          gen af 1974 til 1977 blev der bygget eller påbegyndt ti nye
        
        
          kuttere for Danline. Derudover blev der bygget yderligere
        
        
          fire kuttere i perioden, og der blev udført reparationsarbej-
        
        
          de på Danlines kuttere. Værftet blev i øvrigt tæt forbundet
        
        
          med rederiet Danline og Dan Sea-Invest Holding, bl.a. ved
        
        
          personsammenfald i de to virksomheder. Da rederiet kom
        
        
          i vanskeligheder ramte det også værftet. Esmadan måtte
        
        
          standse betalingerne og træde i likvidation i 1977 pga. in-
        
        
          solvens – angiveligt pga. betalingsstandsning i virksomhe-
        
        
          
            Bygning nr. 67 fra Esbjerg Skibsværft og Maskinfabrik i 1971,
          
        
        
          
            E 440 VIDAR på bedding.
          
        
        
          40