Stålkuttere
          
        
        
          Anvendelsen af stål til skibsbygning slog igennem omkring
        
        
          1875, og i tiden op til og omkring 1. Verdenskrig blev der
        
        
          anlagt mange danske stålværfter. Rustnings- og krigskon-
        
        
          junkturer spillede en væsentlig rolle, og der var et stort mar-
        
        
          ked for handelsskibe, bl.a. som følge af krigstab, hvilket var
        
        
          grundlaget for de mange værftsanlæggelser. Det var fragt-
        
        
          og passagerskibe, der blev bygget i stål, og skibenes stør-
        
        
          relse krævede større anlæg. Men hvorfor byggede man så
        
        
          ikke fiskebåde af stål? Det handlede om økonomi og måske
        
        
          en vis konservatisme blandt fiskerne. Den teknologiske for-
        
        
          del var måske ikke så stor, at det kunne betale sig at foretage
        
        
          store investeringer i forhold til den danske måde at fiske på,
        
        
          hvilket hovedsageligt foregik fra mindre både i de indre far-
        
        
          vande. Ifølge
        
        
          
            Fiskeriet i Danmark
          
        
        
          i 1930’erne, blev mindre
        
        
          fartøjer bygget af træ pga. materialets store modstandskraft
        
        
          mod lokale påvirkninger (f.eks. bølgeslag og hård sø), og
        
        
          det var billigere, hvilket opvejede ulemperne ved træskibets
        
        
          større egenvægt og det mindre indre rumfang end i et tilsva-
        
        
          rende skib af stål.
        
        
          5
        
        
          Omkring 1900 var der angiveligt omkring 250 større
        
        
          danske fiskerkuttere foruden talrige mindre dæksbåde og
        
        
          halvdæksbåde.
        
        
          6
        
        
          Der var forsøg med damp som drivkraft i
        
        
          dæksbåde fra 1880’erne, men det blev hurtigt erstattet af
        
        
          motorer, der dog i starten var utilregnelige. Der var en vold-
        
        
          som tilvækst i århundredets første årti fra 200 fartøjer med
        
        
          hjælpemotor ved århundredeskiftet til 4.600 danske fartøjer
        
        
          med motor omkring 1910.
        
        
          7
        
        
          Den motoriserede kutter med
        
        
          master til hjælpesejl blev den mest udbredte fiskefartøjs-
        
        
          type. Grundlaget for væksten i antallet af fiskekuttere og
        
        
          
            Jensen & Lauridsens Skibsbyggeri, kutterne E 187 og E 261 på bedding, Esbjerg Havn.
          
        
        
          32