de første var Skagenværftet
        
        
          
            Karstensens Skibsværft A/S
          
        
        
          fra
        
        
          1917, der havde bygget trækuttere frem til 1960, da stålkut-
        
        
          terne for alvor holdt deres indtog i dansk fiskeri. Her blev
        
        
          adskillige af de første importerede hollandske stålskrog
        
        
          udrustet.
        
        
          21
        
        
          Et andet nordjysk værft,
        
        
          
            Ørskov Christensens
          
        
        
          
            Stålskibsværft A/S
          
        
        
          i Frederikshavn, blev etableret i 1958
        
        
          med en plan om at producere 12 stålkuttere årligt.
        
        
          22
        
        
          Værftet
        
        
          påbegyndte en serie fuldsvejste kuttere på ca. 120 t tegnet
        
        
          af ingeniør Knud E Hansen.
        
        
          23
        
        
          
            Nordsøværftet
          
        
        
          i Ringkøbing
        
        
          åbnede samme år (1958) og var ligeledes blandt de værfter,
        
        
          der i de sene 1950’ere indkøbte stålskrog i Holland, for selv
        
        
          at udruste dem. Værftet påbegyndte sin egen produktion af
        
        
          trawlere i 1959, om end coastere var deres hovedprodukt –
        
        
          29 af 232 byggenumre var fiskefartøjer. Da værftet skulle
        
        
          etableres i 1958-59, sendte man smedene på besøg på Claus
        
        
          Sørensens værft i Esbjerg for at lære om stålskibsbyggeri og
        
        
          svejsning.
        
        
          24
        
        
          Men også andre værfter forsøgte sig tidligt med fiskefar-
        
        
          tøjer af stål. Det københavnske
        
        
          
            Nordhavnsværftet,
          
        
        
          fra 1918,
        
        
          begyndte i 1950’erne og 1960’erne at udruste stålskrog til
        
        
          fiskefartøjer, men byggede aldrig selv, ligesom
        
        
          
            Limfjords-
          
        
        
          
            værftet
          
        
        
          byggede to stålkuttere i 1960 med skrog fra Hol-
        
        
          land.
        
        
          25
        
        
          Større kuttere på 150 brt blev bygget til trawl og
        
        
          langlinefiskeri ved Grønland, bl.a. ved Kähler og Breums
        
        
          
            Lilleø Stålskibsværft
          
        
        
          ved Korsør.
        
        
          26
        
        
          
            Hvide Sande Skibs- og
          
        
        
          
            Bådebyggeri
          
        
        
          satsede på fiskekuttere, og
        
        
          
            Søby Motorfabrik
          
        
        
          på Ærø byggede sin første ståltrawler 1959,
        
        
          27
        
        
          men først i
        
        
          1970’erne blev der satset på trawlere (og senere coastere).
        
        
          28
        
        
          Også på
        
        
          
            Sønderborg værft
          
        
        
          , der efter en konkurs i 1958 var
        
        
          overtaget af ejeren af
        
        
          
            Esbjerg Værft og Maskinbyggeri
          
        
        
          , Sø-
        
        
          ren Andersen,
        
        
          29
        
        
          blev der i en kort periode frem til begyn-
        
        
          delsen af 60’erne bygget ståltrawlere på o. 125 t.
        
        
          
            Bogense
          
        
        
          
            Skibsværft,
          
        
        
          der var etableret i 1925, begyndte at bygge stål-
        
        
          skibe i 1963 – først blev der importeret skrog til trawlere, og
        
        
          senere byggede man selv.
        
        
          
            Smed Jul
          
        
        
          i Århus byggede et par
        
        
          trawlere i 1960’erne ligesom
        
        
          
            Aabenraa Værft A/S,
          
        
        
          der blev
        
        
          oprettet i 1963, og
        
        
          
            Sakskøbing Skibsværft fra 1966.
          
        
        
          
            30
          
        
        
          I be-
        
        
          gyndelsen af 1970’erne begyndte man at bygge stålkuttere
        
        
          og trawlere på
        
        
          
            Johs. Kristensen Skibsbyggeri A/S
          
        
        
          i Hvide
        
        
          Sande,
        
        
          31
        
        
          og
        
        
          
            Assens Skibsværft,
          
        
        
          der åbnede i 1973, byggede
        
        
          enkelte fiskefartøjer af stål. Fra 1980’erne tog mange min-
        
        
          dre værfter stålskibsproduktionen op – flere byggede kun
        
        
          nogle få, bl.a.
        
        
          
            Strandby Værft
          
        
        
          ,
        
        
          32
        
        
          
            Frederikshavn Værft og bed-
          
        
        
          
            ding
          
        
        
          ,
        
        
          33
        
        
          
            Smeden i Østerby
          
        
        
          på Læsø,
        
        
          34
        
        
          
            Poul Ree A/S
          
        
        
          i Stok-
        
        
          kemarke og Nakskov,
        
        
          35
        
        
          og i 1990’erne
        
        
          
            Skaarup og Salskov
          
        
        
          i
        
        
          Thyborøn
        
        
          36
        
        
          og
        
        
          
            Vestværftet ApS i
          
        
        
          Hvide Sande.
        
        
          37
        
        
          Men også i
        
        
          Esbjerg blev der bygget stålkuttere.
        
        
          
            Værfter i Esbjerg
          
        
        
          Esbjerg var sammen med Frederikshavn fra århundredeskif-
        
        
          tet landets førende byggested for trækuttere.
        
        
          38
        
        
          Værfterne i
        
        
          Esbjerg tog også produktionen af stålfartøjer op – og var
        
        
          faktisk blandt pionererne på området, hvilket bl.a. afspejler
        
        
          byens udvikling og status som landets største fiskerihavn
        
        
          fra begyndelsen af det tyvende århundrede. Men det kan
        
        
          også tillægges enkelte personers iværksætteri – f.eks. Claus
        
        
          Sørensen. Byens værftshistorie kan føres tilbage til byens
        
        
          grundlæggelse, og skibsbyggeriet blev hurtigt orienteret
        
        
          mod at bygge til fiskeflåden.
        
        
          Esbjergs første skibsværft blev grundlagt i 1871 af
        
        
          
            K.F.
          
        
        
          
            Theodor Dahl
          
        
        
          i det inderste nordvestlige hjørne af dokhav-
        
        
          nen. Værftet blev efter Dahls død i 1898 overtaget og vi-
        
        
          dereført af
        
        
          
            N. Raun Bybjerg
          
        
        
          , og værftet blev aktieselskab i
        
        
          1943.
        
        
          39
        
        
          Her blev i begyndelsen bygget træskonnerter, men
        
        
          man gik snart over til fiskekuttere. Esbjerg Havn anlagde
        
        
          fire
        
        
          
            statslige ophalerbeddinger
          
        
        
          i 1897-98 inderst i den ny-
        
        
          anlagte fiskerihavn til vedligehold og reparation af den vok-
        
        
          sende fiskeflåde,
        
        
          40
        
        
          og i 1900 grundlagde skibsbygmester
        
        
          Søren Abrahamsen byens andet værft –
        
        
          
            Esbjerg Skibsværft
          
        
        
          .
        
        
          Abrahamsen placerede sit værft på Østre Havn, og fortsatte
        
        
          sit virke fra Fanø, hvor han havde overtaget det fædrene
        
        
          værft i 1873.
        
        
          41
        
        
          Skibsreder Ditlev Lauritzen (DFDS) havde
        
        
          haft planer om et stort stålskibsværft i Esbjerg i 1896 sam-
        
        
          men med de lokale skibsbyggere Dahl og Abrahamsen,
        
        
          42
        
        
          men det blev dog aldrig gennemført. Der blev søgt om et 10
        
        
          tdr. land stort areal øst for forhavnen til etableringen af et
        
        
          jernskibs- og maskinbyggeri, men der blev stillet for mange
        
        
          betingelser fra vandbygningsdirektøren. Byen fik aldrig et
        
        
          stort værft, men havde fortsat en værftsstruktur med 5-8
        
        
          små kutterværfter side om side. Det betød konkurrence til
        
        
          34