Statens beddinger blev udvidet i 1942-47 fra 15 til
        
        
          24 standpladser til fiskekuttere, men et anlægsprojekt for
        
        
          havnen vedtaget i 1953 betød blandt meget andet, at sta-
        
        
          tens beddinger og flere skibsværfter i Gl. Havn blev opsagt
        
        
          i 1958 pga. havnens udvidelsesplaner.
        
        
          57
        
        
          Beddingerne blev
        
        
          flyttet nord for femte bassin og installeret med fire spilhuse
        
        
          og 34 standpladser. De tre af beddingerne var beregnet til
        
        
          små skibe og den fjerde til kuttere. I 1960 blev der opstil-
        
        
          let en 20 tons elektrisk kran til udrustning af kutterne med
        
        
          motorer, spil mm. Bl.a. Raun Bybjergs flytning fandt først
        
        
          sted i 1964,
        
        
          58
        
        
          og projektet var først udført i 1966. Det var
        
        
          desuden i disse år, i slutningen af 1950’erne, at
        
        
          
            Claus Sø-
          
        
        
          
            rensens Stålskibsværft
          
        
        
          59
        
        
          byggede den første danskbyggede
        
        
          stålkutter VESTJYSK PIONER til Grønland.
        
        
          60
        
        
          Også andre
        
        
          mindre værfter opstod, bl.a.
        
        
          
            Johnny Hansens Skibsbyggeri
          
        
        
          
            Aps
          
        
        
          i 1959, og
        
        
          
            Carl Andersen og Laurits Jensens skibs- og
          
        
        
          
            bådebyggeri
          
        
        
          opstod antagelig i midten af 1950’erne.
        
        
          61
        
        
          I 1968 lå der nu fem værfter omkring statens nye beddin-
        
        
          ger:
        
        
          
            Raun Bybjerg
          
        
        
          ,
        
        
          
            Brdr. Lauridsen
          
        
        
          ,
        
        
          
            Esbjerg Skibsværft
          
        
        
          (med
        
        
          værftshaller tegnet af arkitekterne Kaj Øhlenschlæger og
        
        
          Knud Nordby Nielsen),
        
        
          
            A. Work & Søn
          
        
        
          (med haller tegnet af
        
        
          A/S K. Bonde og M. Barang) samt
        
        
          
            N.P. Jensen & Søn
          
        
        
          (haller
        
        
          af Henry Holm).
        
        
          62
        
        
          
            Claus Sørensens Værft
          
        
        
          leverede kun nogle
        
        
          få kuttere, inden det lukkede i begyndelsen af 1960’erne, og
        
        
          
            Andersen & Jensen
          
        
        
          lukkede i midten af 1960’erne.
        
        
          63
        
        
          
            A. Work & Søn
          
        
        
          klarede ikke flytningen og den kortvarige
        
        
          satsning på at bygge i stål. De store omkostninger forbundet
        
        
          med at etablere et stålskibsbyggeri var med til at knække
        
        
          virksomheden, der blev overtaget et par år senere. Proble-
        
        
          merne begyndte, da statshavnen fremtvang en udflytning,
        
        
          da de gamle beddinger skulle anvendes til containerhavn.
        
        
          64
        
        
          Dette krævede store investeringer i nye bygninger og byg-
        
        
          gehaller, og lejen af de nye arealer var højere. Det kortlivede
        
        
          stålskibs- og reparationsværft
        
        
          
            ES-værft
          
        
        
          tog over i 1972, men
        
        
          måtte lukke efter bare to år.
        
        
          65
        
        
          I 1970’erne dukkede endnu et
        
        
          par værfter op:
        
        
          
            Vestværftet
          
        
        
          
            A/S
          
        
        
          , som eksisterede i en kort
        
        
          årrække (1970-1978),
        
        
          66
        
        
          og motorfabrikken
        
        
          
            Carl B. Hoff-
          
        
        
          
            man
          
        
        
          , der havde eksisteret siden 1903, begyndte at bygge
        
        
          skibe fra begyndelsen af 1970’erne. På få år var virksomhe-
        
        
          den Esbjergs største værft med 115 ansatte i slutningen af
        
        
          1970’erne.
        
        
          67
        
        
          Virksomheden lukkede i 1986.
        
        
          Den sidste udvidelse af værftsområdet skete i 1978-81
        
        
          med opførelsen af et sjette bassin med plads til værfternes
        
        
          reparationsopgaver, men som dog mest kom til at rumme
        
        
          ophugningsarbejde i 1980’erne, da fiskeflåden i det store og
        
        
          hele blev afviklet.
        
        
          68
        
        
          
            Raun Bybjerg
          
        
        
          lukkede 1990/91
        
        
          
            , Johnny
          
        
        
          
            Hansen
          
        
        
          lukkede i 1994,
        
        
          69
        
        
          og
        
        
          
            Statens Bedding
          
        
        
          overgik til
        
        
          privateje og blev omdannet til
        
        
          
            Beddingsselskabet Esbjerg
          
        
        
          
            A/
          
        
        
          S i 1991.
        
        
          70
        
        
          I begyndelsen af 1980’erne blev det gamle
        
        
          
            Andersen og Jensens
          
        
        
          
            skibs- og bådebyggeri
          
        
        
          videreført som
        
        
          
            Andersens & Jensens Eftf.
          
        
        
          Værftet ændrede i 1987 navn til
        
        
          
            ABC Skibsbyggeri,
          
        
        
          og blev
        
        
          i 1996 overtaget af beddings-
        
        
          selskabet.
        
        
          71
        
        
          Men få år senere i 2002 blev værftet som det
        
        
          sidste sløjfet: ”ABC Skibsbyggeri A/S i Helgolandsgade er
        
        
          byens sidste af sin slags. I morgen slipper selskabet sit bånd
        
        
          til Beddingsselskabet i Esbjerg for i stedet at blive en del af
        
        
          tømrer- og snedkerfirmaet A/S Henning Frøkjær.”
        
        
          72
        
        
          Den sidste tilbageværende byggevirksomhed er
        
        
          
            Esbjerg
          
        
        
          
            Oilfield Services
          
        
        
          (
        
        
          
            EOS),
          
        
        
          der blev etableret af Henning G.
        
        
          Kruse i 1980. Der blev bygget enkelte stålskibe i 1980’erne
        
        
          og 1990’erne, bl.a. to ståltrawlere til Grønland, men der-
        
        
          efter specialiserede værftet – der nu er overtaget af Semco
        
        
          Maritime – sig i offshore-elementer.
        
        
          73
        
        
          
            Esbjerg Skibsværft og Maskinfabrik/Esmadan
          
        
        
          
            74
          
        
        
          Skibsbygmester Søren Andersen etablerede
        
        
          
            Esbjerg Skibs-
          
        
        
          
            værft og Maskinfabrik
          
        
        
          i 1949.
        
        
          75
        
        
          Værftet byggede trækuttere
        
        
          som de øvrige i Esbjerg, og det blev placeret ved beddin-
        
        
          gerne i færgehavnen på
        
        
          
            S.I. Kjeldsens
          
        
        
          tidligere arealer, og
        
        
          der var således kontinuitet tilbage til Søren Abrahamsens
        
        
          
            Esbjerg Skibsværft
          
        
        
          . Værftet bestod i omkring 31 år frem
        
        
          til den endelige lukning i 1980, men havde som andre af
        
        
          de små værfter store vanskeligheder i det sidste årti. Søren
        
        
          Andersen opkøbte i 1959 desuden
        
        
          
            Sønderborg Værft
          
        
        
          , der
        
        
          efter flere betalingsstandsninger var blevet købt af staten
        
        
          
            Markering af værftsområderne i Esbjerg med omtrentlige anlæg-
          
        
        
          
            gelsesår angivet: Dokhavnen 1871, Østre Havn 1900, Statens bed-
          
        
        
          
            dinger hhv. i den tidligere fiskerihavn 1922, i færgehavnen 1932
          
        
        
          
            og ved 5. bassin i 1965. På basis af kort 1:25.000, 1980, KMS.
          
        
        
          37