Sjæklen2012 - page 37

Statens beddinger blev udvidet i 1942-47 fra 15 til
24 standpladser til fiskekuttere, men et anlægsprojekt for
havnen vedtaget i 1953 betød blandt meget andet, at sta-
tens beddinger og flere skibsværfter i Gl. Havn blev opsagt
i 1958 pga. havnens udvidelsesplaner.
57
Beddingerne blev
flyttet nord for femte bassin og installeret med fire spilhuse
og 34 standpladser. De tre af beddingerne var beregnet til
små skibe og den fjerde til kuttere. I 1960 blev der opstil-
let en 20 tons elektrisk kran til udrustning af kutterne med
motorer, spil mm. Bl.a. Raun Bybjergs flytning fandt først
sted i 1964,
58
og projektet var først udført i 1966. Det var
desuden i disse år, i slutningen af 1950’erne, at
Claus Sø-
rensens Stålskibsværft
59
byggede den første danskbyggede
stålkutter VESTJYSK PIONER til Grønland.
60
Også andre
mindre værfter opstod, bl.a.
Johnny Hansens Skibsbyggeri
Aps
i 1959, og
Carl Andersen og Laurits Jensens skibs- og
bådebyggeri
opstod antagelig i midten af 1950’erne.
61
I 1968 lå der nu fem værfter omkring statens nye beddin-
ger:
Raun Bybjerg
,
Brdr. Lauridsen
,
Esbjerg Skibsværft
(med
værftshaller tegnet af arkitekterne Kaj Øhlenschlæger og
Knud Nordby Nielsen),
A. Work & Søn
(med haller tegnet af
A/S K. Bonde og M. Barang) samt
N.P. Jensen & Søn
(haller
af Henry Holm).
62
Claus Sørensens Værft
leverede kun nogle
få kuttere, inden det lukkede i begyndelsen af 1960’erne, og
Andersen & Jensen
lukkede i midten af 1960’erne.
63
A. Work & Søn
klarede ikke flytningen og den kortvarige
satsning på at bygge i stål. De store omkostninger forbundet
med at etablere et stålskibsbyggeri var med til at knække
virksomheden, der blev overtaget et par år senere. Proble-
merne begyndte, da statshavnen fremtvang en udflytning,
da de gamle beddinger skulle anvendes til containerhavn.
64
Dette krævede store investeringer i nye bygninger og byg-
gehaller, og lejen af de nye arealer var højere. Det kortlivede
stålskibs- og reparationsværft
ES-værft
tog over i 1972, men
måtte lukke efter bare to år.
65
I 1970’erne dukkede endnu et
par værfter op:
Vestværftet
A/S
, som eksisterede i en kort
årrække (1970-1978),
66
og motorfabrikken
Carl B. Hoff-
man
, der havde eksisteret siden 1903, begyndte at bygge
skibe fra begyndelsen af 1970’erne. På få år var virksomhe-
den Esbjergs største værft med 115 ansatte i slutningen af
1970’erne.
67
Virksomheden lukkede i 1986.
Den sidste udvidelse af værftsområdet skete i 1978-81
med opførelsen af et sjette bassin med plads til værfternes
reparationsopgaver, men som dog mest kom til at rumme
ophugningsarbejde i 1980’erne, da fiskeflåden i det store og
hele blev afviklet.
68
Raun Bybjerg
lukkede 1990/91
, Johnny
Hansen
lukkede i 1994,
69
og
Statens Bedding
overgik til
privateje og blev omdannet til
Beddingsselskabet Esbjerg
A/
S i 1991.
70
I begyndelsen af 1980’erne blev det gamle
Andersen og Jensens
skibs- og bådebyggeri
videreført som
Andersens & Jensens Eftf.
Værftet ændrede i 1987 navn til
ABC Skibsbyggeri,
og blev
i 1996 overtaget af beddings-
selskabet.
71
Men få år senere i 2002 blev værftet som det
sidste sløjfet: ”ABC Skibsbyggeri A/S i Helgolandsgade er
byens sidste af sin slags. I morgen slipper selskabet sit bånd
til Beddingsselskabet i Esbjerg for i stedet at blive en del af
tømrer- og snedkerfirmaet A/S Henning Frøkjær.”
72
Den sidste tilbageværende byggevirksomhed er
Esbjerg
Oilfield Services
(
EOS),
der blev etableret af Henning G.
Kruse i 1980. Der blev bygget enkelte stålskibe i 1980’erne
og 1990’erne, bl.a. to ståltrawlere til Grønland, men der-
efter specialiserede værftet – der nu er overtaget af Semco
Maritime – sig i offshore-elementer.
73
Esbjerg Skibsværft og Maskinfabrik/Esmadan
74
Skibsbygmester Søren Andersen etablerede
Esbjerg Skibs-
værft og Maskinfabrik
i 1949.
75
Værftet byggede trækuttere
som de øvrige i Esbjerg, og det blev placeret ved beddin-
gerne i færgehavnen på
S.I. Kjeldsens
tidligere arealer, og
der var således kontinuitet tilbage til Søren Abrahamsens
Esbjerg Skibsværft
. Værftet bestod i omkring 31 år frem
til den endelige lukning i 1980, men havde som andre af
de små værfter store vanskeligheder i det sidste årti. Søren
Andersen opkøbte i 1959 desuden
Sønderborg Værft
, der
efter flere betalingsstandsninger var blevet købt af staten
Markering af værftsområderne i Esbjerg med omtrentlige anlæg-
gelsesår angivet: Dokhavnen 1871, Østre Havn 1900, Statens bed-
dinger hhv. i den tidligere fiskerihavn 1922, i færgehavnen 1932
og ved 5. bassin i 1965. På basis af kort 1:25.000, 1980, KMS.
37
1...,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36 38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,...204
Powered by FlippingBook