fordel for kutterejerne, men der manglede et større repara-
        
        
          tionsværft, og større Esbjergskibe måtte til Svendborg eller
        
        
          Ålborg for reparationer.
        
        
          43
        
        
          Abrahamsens
        
        
          
            Esbjerg Skibsværft
          
        
        
          blev omdannet til ak-
        
        
          tieselskab i 1910 og specialiserede sig i at bygge kuttere.
        
        
          Da Abrahamsen døde i 1917 overtog to medarbejdere, N.M.
        
        
          Frederiksen og N.P. Jensen, værftet og videreførte det som
        
        
          
            Frederiksen og Jensens Skibsværft
          
        
        
          .
        
        
          44
        
        
          
            Frederiksen og Jensen
          
        
        
          flyttede til beddingerne i den gamle fiskerihavn i 1922. Efter
        
        
          nogle år fortsatte skibsbygger N.P. Jensen på egen hånd, og
        
        
          kunne holde 40 års forretningsjubilæum i 1957.
        
        
          45
        
        
          Frederik-
        
        
          sen var trådt ud til fordel for ansættelse på beddingen, og
        
        
          værftet fortsatte nu under navnet
        
        
          
            N.P. Jensen
          
        
        
          .
        
        
          46
        
        
          
            Esbjerg Skibsværfts
          
        
        
          gamle værftsanlæg i Østre Havn
        
        
          blev overtaget af J.N. Jensen og P.C. Lauridsen i 1922 (fir-
        
        
          maet var etableret i 1919
        
        
          47
        
        
          ), og de drev det indtil 1927, da
        
        
          Søren I. Kjeldsen overtog det som
        
        
          
            S.I. Kjeldsens Skibs- og
          
        
        
          
            Baadbyggeri
          
        
        
          . Jensen og Lauridsen oprettede i stedet det nye
        
        
          værft
        
        
          
            A/S Jensen & Lauridsens Skibsbyggeri
          
        
        
          i den gamle
        
        
          fiskerihavn.
        
        
          48
        
        
          I 1950’erne skiftede værftet navn til
        
        
          
            Brdr.
          
        
        
          
            Lauridsens Skibsbyggeri
          
        
        
          . Kjeldsen fortsatte på Østre Havn,
        
        
          indtil en ekspropriering i 1932 medførte flytning til den
        
        
          gamle fiskerihavn som de andre værfter. Esbjerg Havn blev
        
        
          i disse år udvidet med et nyt fjerde bassin,
        
        
          49
        
        
          og der blev an-
        
        
          lagt en ny bedding i færgehavnen i 1931-32, som straks blev
        
        
          taget i anvendelse af skibsbyggerne.
        
        
          50
        
        
          S.I. Kjeldsen fort-
        
        
          satte til slutningen af 1940'erne,
        
        
          51
        
        
          da værftsanlægget blev
        
        
          overtaget af Søren Andersen.
        
        
          52
        
        
          Foruden de nævnte værfter
        
        
          fandtes bl.a. skibsbyggere ved navnene
        
        
          
            Carl Hansen og N.J.
          
        
        
          
            Nielsens Skibs- og bådebyggeri
          
        
        
          ,
        
        
          
            J. Joensens skibsværft
          
        
        
          53
        
        
          og
        
        
          
            Danielsens Skibsbyggeri
          
        
        
          ,
        
        
          54
        
        
          og
        
        
          
            Andreas K. Work
          
        
        
          overtog i
        
        
          1934 et værft efter en
        
        
          
            Svend Nørby,
          
        
        
          og videreførte det under
        
        
          eget navn.
        
        
          55
        
        
          
            Andreas K. Work & Søn
          
        
        
          byggede hovedsagelig
        
        
          træskibe, men i 1971 også en enkelt stålkutter.
        
        
          56
        
        
          
            Østre Havn i Esbjerg: Udsigt over beddinger og skibsbyggeri. I baggrunden ses den endnu bevarede DFDS-administrationsbygning og
          
        
        
          
            havnens materialhus ved Dokhavnen.
          
        
        
          35