Sjæklen2012 - page 35

fordel for kutterejerne, men der manglede et større repara-
tionsværft, og større Esbjergskibe måtte til Svendborg eller
Ålborg for reparationer.
43
Abrahamsens
Esbjerg Skibsværft
blev omdannet til ak-
tieselskab i 1910 og specialiserede sig i at bygge kuttere.
Da Abrahamsen døde i 1917 overtog to medarbejdere, N.M.
Frederiksen og N.P. Jensen, værftet og videreførte det som
Frederiksen og Jensens Skibsværft
.
44
Frederiksen og Jensen
flyttede til beddingerne i den gamle fiskerihavn i 1922. Efter
nogle år fortsatte skibsbygger N.P. Jensen på egen hånd, og
kunne holde 40 års forretningsjubilæum i 1957.
45
Frederik-
sen var trådt ud til fordel for ansættelse på beddingen, og
værftet fortsatte nu under navnet
N.P. Jensen
.
46
Esbjerg Skibsværfts
gamle værftsanlæg i Østre Havn
blev overtaget af J.N. Jensen og P.C. Lauridsen i 1922 (fir-
maet var etableret i 1919
47
), og de drev det indtil 1927, da
Søren I. Kjeldsen overtog det som
S.I. Kjeldsens Skibs- og
Baadbyggeri
. Jensen og Lauridsen oprettede i stedet det nye
værft
A/S Jensen & Lauridsens Skibsbyggeri
i den gamle
fiskerihavn.
48
I 1950’erne skiftede værftet navn til
Brdr.
Lauridsens Skibsbyggeri
. Kjeldsen fortsatte på Østre Havn,
indtil en ekspropriering i 1932 medførte flytning til den
gamle fiskerihavn som de andre værfter. Esbjerg Havn blev
i disse år udvidet med et nyt fjerde bassin,
49
og der blev an-
lagt en ny bedding i færgehavnen i 1931-32, som straks blev
taget i anvendelse af skibsbyggerne.
50
S.I. Kjeldsen fort-
satte til slutningen af 1940'erne,
51
da værftsanlægget blev
overtaget af Søren Andersen.
52
Foruden de nævnte værfter
fandtes bl.a. skibsbyggere ved navnene
Carl Hansen og N.J.
Nielsens Skibs- og bådebyggeri
,
J. Joensens skibsværft
53
og
Danielsens Skibsbyggeri
,
54
og
Andreas K. Work
overtog i
1934 et værft efter en
Svend Nørby,
og videreførte det under
eget navn.
55
Andreas K. Work & Søn
byggede hovedsagelig
træskibe, men i 1971 også en enkelt stålkutter.
56
Østre Havn i Esbjerg: Udsigt over beddinger og skibsbyggeri. I baggrunden ses den endnu bevarede DFDS-administrationsbygning og
havnens materialhus ved Dokhavnen.
35
1...,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34 36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,...204
Powered by FlippingBook