Sjæklen2012 - page 41

den Dan Sea-Invest Holding A/S d. 1/8 1977. Danline gik
konkurs og trak Esmadan med i faldet. Værftet led et tab på
4,2 mio kr., dels ved nedskrivning af værdi af ufærdige kut-
tere, dels indfrielse af et garantibeløb (1 mio kr.) og dels ved
tilgodehavender ved selskabet (knap 2,5 mio kr.). Desuden
var der tilgodehavende på en kutter og nedskrivning på an-
dre debitorer (knap 800.000), og dertil kom personalekrav
og boomkostninger (samlet 1 mio kr.). Sammenholdt med
egenkapitalen (på 3,3 mio kr.) var der underskud på 2,7 mio
kr.
98
I revisorfirmaets udkast opgøres det samlede krav (inkl.
ubehæftede aktiver på 1,2 mio kr.) til ca. 4 mio kr.
99
Man søgte at løse problemerne ved atter at rekonstruere
værftet – nu som
Esmadan af 1977, ApS
. Værftet fortsatte
med samme direktør Niels Møller Jensen, og i bestyrelsen
sad direktøren samt Tove Møller Jensen og John Abraham-
sen. Problemerne var dog slet ikke ovre, og allerede det
første år i den nye konfiguration fortsatte vanskelighederne.
I revisorens årsberetning 1977/78 nævnes, at en væsentlig
årsag til det dårlige år var en alvorligt forsinket og fordyret
produktion af en rejetrawler til Grønland. Her var et andet
Esbjergværft,
Vestværftet A/S,
underleverandør på skroget,
men var trådt i likvidation, og samtidig var førstegangsud-
gifterne ved
en ny konstruktion større end forventet, og der
var desuden pladsmangel, som forsinkede arbejdet. Der var
da i gennemsnit 70 medarbejdere årligt på værftet.
100
Men der var ikke kun tale om en produktion, der blev væ-
sentligt fordyret – noget tydede også på urent trav hos nogle
af aktørerne. Der blev rejst tiltale mod direktør Niels Møl-
ler-Jensen for medvirken til en række bedrageriske forhold,
som bl.a. påførte Nye Danske Lloyd A/S tab. Fire ufærdige
kuttere, der var påbegyndt betalinger på (og derfor var kun-
dens ejendom juridisk), viste sig at være mindre værd end
det betalte. Nye Danske Lloyd havde pant i skibene for op
mod 70% af byggesummerne,
101
og havde dermed krav om
fortrinsret. Derfor krævede advokaten, at de måtte afhændes
til Nye Danske Lloyd, der stævnede Esmadan til forlig eller
retssag med et simpelt krav på 3,7 mio kr. i likvidationsboet.
Anholdelsen af Niels Møller Nielsen for millionbedra-
geri i 1978 trak overskrifter i aviserne.
102
Der mentes at være
forbindelser til Danline sagen, hvor Vagn Bindseil og Niels
Raahauge var sigtet for bedrageri – måske var der samarbej-
de med Møller om dobbeltkontrakter. Møller blev udsat for
et usædvanligt langt grundlovsforhør, der varede to dage,
pga. den komplicerede sag. Han blev derefter løsladt, men
sigtelserne for mandatsvig og underslæb blev opretholdt.
103
Sagen handlede om proformaopskrivninger af byggekon-
trakter over 5 nybygninger og byggerater ved to nybyg-
ninger og en ombygning samt provenu af et lån (garanteret
af Nye Danske Lloyd) – bedrageriske forhold for 3,6 mio.
Bl.a. var der skrevet kontrakter på kuttere (byggenr. 96-99)
i 1975 med en pris på 3.950.000 kr. pr. stk. Kontrakten blev
imidlertid erstattet med en ny med samme specifikationer i
1976 – nu med en aftalt pro forma-pris på 5,2 mio kr. pr. stk.
(den reelle var 4,1 mio kr.)
104
Lukning
Esmadan gik konkurs og kom på tvangsauktion i 1980, og
alt inventaret blev opkøbt af et københavnsk firma,
105
mens
enkelte maskiner blev solgt til et islandsk værft.
106
Ifølge
avisen
Vestkysten
havde værftet ved konkursen ry som det
førende kutterværft i Europa. Tvangsauktionen d. 30. sep-
tember var beskrevet som foranlediget af store tab på tre
rejekuttere til Grønland (nr. 94, RAKEL, nr. 100, NATA-
ARNAQ og nr. 114, NAGTORALIK), der førte til driftsun-
derskud og betalingsstandsning i maj 1979 og efterfølgende
konkurs.
107
Værftsarealet blev siden overtaget af
EOS
, så der
er stadig aktivitet på stedet.
Den sidste trækutter E 474 HANNE HADOBI på 70 brt
var blevet leveret i 1977, og efterfølgende bestod produk-
tionen af otte stålfartøjer: en serie på tre á 177 brt, én på
godt 150 brt samt tre store trawlere til Grønland (200-235
brt).
108
Værftets sidste leveringer kom i 1979, bl.a. den ene
af grønlandstrawlerne, RAKEL, på 218 brt, men flere far-
tøjer måtte færdigbygges andre steder – heriblandt en an-
den grønlandstrawler NATAARNAQ på 235 brt, der blev
færdigbygget på Ørskov Staalskibsværft i Frederikshavn og
endelig leveret 1979.
109
Nr. 99, NAUTIK, på 153 brt blev
færdigapteret på H. Svendsens Skibsbyggeri, Hirtshals,
110
og nr. 98, MILTON, af tilsvarende størrelse, blev færdig-
bygget i Hirtshals i 1981.
111
41
1...,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40 42,43,44,45,46,47,48,49,50,51,...204
Powered by FlippingBook