den Dan Sea-Invest Holding A/S d. 1/8 1977. Danline gik
        
        
          konkurs og trak Esmadan med i faldet. Værftet led et tab på
        
        
          4,2 mio kr., dels ved nedskrivning af værdi af ufærdige kut-
        
        
          tere, dels indfrielse af et garantibeløb (1 mio kr.) og dels ved
        
        
          tilgodehavender ved selskabet (knap 2,5 mio kr.). Desuden
        
        
          var der tilgodehavende på en kutter og nedskrivning på an-
        
        
          dre debitorer (knap 800.000), og dertil kom personalekrav
        
        
          og boomkostninger (samlet 1 mio kr.). Sammenholdt med
        
        
          egenkapitalen (på 3,3 mio kr.) var der underskud på 2,7 mio
        
        
          kr.
        
        
          98
        
        
          I revisorfirmaets udkast opgøres det samlede krav (inkl.
        
        
          ubehæftede aktiver på 1,2 mio kr.) til ca. 4 mio kr.
        
        
          99
        
        
          Man søgte at løse problemerne ved atter at rekonstruere
        
        
          værftet – nu som
        
        
          
            Esmadan af 1977, ApS
          
        
        
          . Værftet fortsatte
        
        
          med samme direktør Niels Møller Jensen, og i bestyrelsen
        
        
          sad direktøren samt Tove Møller Jensen og John Abraham-
        
        
          sen. Problemerne var dog slet ikke ovre, og allerede det
        
        
          første år i den nye konfiguration fortsatte vanskelighederne.
        
        
          I revisorens årsberetning 1977/78 nævnes, at en væsentlig
        
        
          årsag til det dårlige år var en alvorligt forsinket og fordyret
        
        
          produktion af en rejetrawler til Grønland. Her var et andet
        
        
          Esbjergværft,
        
        
          
            Vestværftet A/S,
          
        
        
          underleverandør på skroget,
        
        
          men var trådt i likvidation, og samtidig var førstegangsud-
        
        
          gifterne ved
        
        
          en ny konstruktion større end forventet, og der
        
        
          var desuden pladsmangel, som forsinkede arbejdet. Der var
        
        
          da i gennemsnit 70 medarbejdere årligt på værftet.
        
        
          100
        
        
          Men der var ikke kun tale om en produktion, der blev væ-
        
        
          sentligt fordyret – noget tydede også på urent trav hos nogle
        
        
          af aktørerne. Der blev rejst tiltale mod direktør Niels Møl-
        
        
          ler-Jensen for medvirken til en række bedrageriske forhold,
        
        
          som bl.a. påførte Nye Danske Lloyd A/S tab. Fire ufærdige
        
        
          kuttere, der var påbegyndt betalinger på (og derfor var kun-
        
        
          dens ejendom juridisk), viste sig at være mindre værd end
        
        
          det betalte. Nye Danske Lloyd havde pant i skibene for op
        
        
          mod 70% af byggesummerne,
        
        
          101
        
        
          og havde dermed krav om
        
        
          fortrinsret. Derfor krævede advokaten, at de måtte afhændes
        
        
          til Nye Danske Lloyd, der stævnede Esmadan til forlig eller
        
        
          retssag med et simpelt krav på 3,7 mio kr. i likvidationsboet.
        
        
          Anholdelsen af Niels Møller Nielsen for millionbedra-
        
        
          geri i 1978 trak overskrifter i aviserne.
        
        
          102
        
        
          Der mentes at være
        
        
          forbindelser til Danline sagen, hvor Vagn Bindseil og Niels
        
        
          Raahauge var sigtet for bedrageri – måske var der samarbej-
        
        
          de med Møller om dobbeltkontrakter. Møller blev udsat for
        
        
          et usædvanligt langt grundlovsforhør, der varede to dage,
        
        
          pga. den komplicerede sag. Han blev derefter løsladt, men
        
        
          sigtelserne for mandatsvig og underslæb blev opretholdt.
        
        
          103
        
        
          Sagen handlede om proformaopskrivninger af byggekon-
        
        
          trakter over 5 nybygninger og byggerater ved to nybyg-
        
        
          ninger og en ombygning samt provenu af et lån (garanteret
        
        
          af Nye Danske Lloyd) – bedrageriske forhold for 3,6 mio.
        
        
          Bl.a. var der skrevet kontrakter på kuttere (byggenr. 96-99)
        
        
          i 1975 med en pris på 3.950.000 kr. pr. stk. Kontrakten blev
        
        
          imidlertid erstattet med en ny med samme specifikationer i
        
        
          1976 – nu med en aftalt pro forma-pris på 5,2 mio kr. pr. stk.
        
        
          (den reelle var 4,1 mio kr.)
        
        
          104
        
        
          
            Lukning
          
        
        
          Esmadan gik konkurs og kom på tvangsauktion i 1980, og
        
        
          alt inventaret blev opkøbt af et københavnsk firma,
        
        
          105
        
        
          mens
        
        
          enkelte maskiner blev solgt til et islandsk værft.
        
        
          106
        
        
          Ifølge
        
        
          avisen
        
        
          
            Vestkysten
          
        
        
          havde værftet ved konkursen ry som det
        
        
          førende kutterværft i Europa. Tvangsauktionen d. 30. sep-
        
        
          tember var beskrevet som foranlediget af store tab på tre
        
        
          rejekuttere til Grønland (nr. 94, RAKEL, nr. 100, NATA-
        
        
          ARNAQ og nr. 114, NAGTORALIK), der førte til driftsun-
        
        
          derskud og betalingsstandsning i maj 1979 og efterfølgende
        
        
          konkurs.
        
        
          107
        
        
          Værftsarealet blev siden overtaget af
        
        
          
            EOS
          
        
        
          , så der
        
        
          er stadig aktivitet på stedet.
        
        
          Den sidste trækutter E 474 HANNE HADOBI på 70 brt
        
        
          var blevet leveret i 1977, og efterfølgende bestod produk-
        
        
          tionen af otte stålfartøjer: en serie på tre á 177 brt, én på
        
        
          godt 150 brt samt tre store trawlere til Grønland (200-235
        
        
          brt).
        
        
          108
        
        
          Værftets sidste leveringer kom i 1979, bl.a. den ene
        
        
          af grønlandstrawlerne, RAKEL, på 218 brt, men flere far-
        
        
          tøjer måtte færdigbygges andre steder – heriblandt en an-
        
        
          den grønlandstrawler NATAARNAQ på 235 brt, der blev
        
        
          færdigbygget på Ørskov Staalskibsværft i Frederikshavn og
        
        
          endelig leveret 1979.
        
        
          109
        
        
          Nr. 99, NAUTIK, på 153 brt blev
        
        
          færdigapteret på H. Svendsens Skibsbyggeri, Hirtshals,
        
        
          110
        
        
          og nr. 98, MILTON, af tilsvarende størrelse, blev færdig-
        
        
          bygget i Hirtshals i 1981.
        
        
          111
        
        
          41