Sjæklen2012 - page 53

dynamik gav muligheder for en stor gruppe af unge fiskere
til at bevæge sig op ad rangstigen og selv blive skippere.
Krigsårenes gode fangster og den lette adgang til afsæt-
ning af fisk kunne tydeligt aflæses i antallet af kuttere og
deres samlede værdi samt i det totale antal fiskere i Esbjerg-
flåden. Sammenlignes tallene fra umiddelbart før krigsud-
bruddet til umiddelbart efter krigens slutning ses det, at an-
tallet af erhvervsfiskere i Esbjerg steg fra 1.400 (1938) til
2.150 (1946), og at kutterflåden i samme periode voksede
fra 356 til 504 fartøjer, idet størstedelen af tilvæksten bestod
af nybygninger. Den store andel af nybygninger afspejlede
sig i den samlede værdi af fartøjerne, idet denne voksede til
det firedobbelte i løbet af perioden, fra 8½ til 34 mill. kr. Det
var et tydeligt tegn på, at esbjergfiskerne i vid udstrækning
investerede deres øgede indtjening i fiskeriets egne aktiver.
5
Priserne på fisk under krigen var høje, ligesom prisen på
nybygning af kuttere ligeledes var væsentligt højere end
før krigen. Boomet i fiskerierhvervet på basis af tysk efter-
spørgsel gav på den måde mindelser om situationen under 1.
Verdenskrig, hvilket man da også inden for fiskerikredse var
opmærksom på i slutningen af krigen.
6
Kutterflådens kapa-
citet var kraftigt forøget, og de mere fremsynede i fiskeriets
organisationer var klar over, at man næppe kunne basere
flådens drift alene på et fortsat fiskeri efter rødspætter og
torskefisk, når først krigen sluttede og de frie markeder for
fisk igen åbnede i Europa.
Efter krigen – forsøg med sildefiskeri
Mod krigens slutning så mange fiskere frem til igen at
komme ud på de fiskebanker på Nordsøen, som havde været
utilgængelige i mere end fem år. Men den første tid efter
maj 1945 var ikke en dans på roser. Det tyske marked var
kollapset som en naturlig følge af krigsnederlaget, og i de
britiske havne åbnede man med en ordning, hvor de danske
fiskere forud for hvert besøg skulle have sikret sig en licens
hjemme i Danmark til at lande i Storbritannien. Dette lagde
en begrænsning på antallet af mulige landinger i løbet af en
sæson, og samtidig begyndte de andre nordsølande en gen-
Danske kuttere i Grimsby i 1945.
53
1...,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...204
Powered by FlippingBook