fiskeeksportørerne om morgenen på fiskeauktionen, hvoref-
        
        
          ter de blev kørt til fiskepakhusene, pakket i trækasser og
        
        
          surret med ståltråd. Trækasserne blev foret med pergament-
        
        
          papir for at holde på isen, som skulle holde fisken frisk.
        
        
          Kasserne blev efter endt pakning læsset på lastbiler med
        
        
          åbent lad og kørt ned til Englandsbådene, som havde daglig
        
        
          afgang til England, så fisken kunne nå frem til Billingsgate
        
        
          fiskemarked i London. På store auktionsdage var der ofte
        
        
          kø af biler ved eksportbådene, som var fyldt med fiskekas-
        
        
          ser. Jeg erindrer, at køen ofte var fra Frankrigskaj og hele
        
        
          vejen op til Valsemøllen, ja jeg mindes endda, at hestevog-
        
        
          nene blev taget i brug.
        
        
          Der var især to store vognmandsforretninger, der havde
        
        
          specialiseret sig i transport af fisk. Det ene var I.C. Ander-
        
        
          sen, hvis lastbiler havde grå farve, og den anden var Hans
        
        
          Petersen, der havde røde og blå lastbiler. Hans Petersen var
        
        
          i øvrigt var gift med min faster Christiane, min fars ældste
        
        
          søster.
        
        
          Servicevirksomhederne til fiskeriet var samlet om den
        
        
          nye og gamle bedding. Den nye bedding, der havde plads til
        
        
          18 kuttere, var placeret, hvor DFDS i dag har opmarchplads
        
        
          til containerbådene. Den gamle bedding lå, hvor frakørslen
        
        
          er fra Adgangsvejen til Fanøfærgen, og havde plads til fire
        
        
          kuttere.
        
        
          Fiskerihavnen strakte sig fra Fanøfærgelejet og mod nord-
        
        
          vest langs med de gamle fiskepakhuse, så kom kulkranen
        
        
          med oplagsplads, og for enden af havnen stod en maste-
        
        
          kran. Dér lå så den gamle bedding, og på modsatte side lå
        
        
          beddingsgraven til den nye bedding.
        
        
          Der var fem træskibsværfter på den gamle havn, og de
        
        
          fire af dem var placeret rundt om de to beddinger. N.P. Jen-
        
        
          sens Skibsbyggeri var det største af værfterne og søsatte
        
        
          sine nybygninger ned over den gamle bedding. Der var lige
        
        
          træk for ham over på beddingen, hvor kutterne så blev
        
        
          søsat. Det var værre for Jensen og Lauridsens Skibsbygge-
        
        
          ri, når der var stabelafløbning. Deres skibsbyggeri var pla-
        
        
          ceret mellem den gamle og nye bedding, og deres nybyg-
        
        
          ninger blev hevet sideværts ud på trækket på den gamle
        
        
          bedding, når de skulle søsættes. Kjeldsens Skibsbyggeri lå
        
        
          ved den nye bedding, hvor Works Værft også var placeret.
        
        
          Raun Bybergs Værft lå i bunden af Dokhavnen lige over for
        
        
          Sømandshjemmet. Byberg var ugift og boede på værftet,
        
        
          men spiste på Sømandshjemmet i den grønne stue. Byberg
        
        
          havde eget savskæreri og bedding. Til brug for op- og ned-
        
        
          haling af skibe havde han en gammel Houmøller, og det
        
        
          kunne høres over hele Vesterbyen, når maskinen blev star-
        
        
          tet. Fyrskibene og Fanøfærgeriets skibe blev dengang altid
        
        
          kølhalet hos Bybergs, og DFDS’s skibe brugte ligeledes
        
        
          værftet til de reparationer, der kunne eller skulle klares i
        
        
          Esbjerg. Vi fik et nært forhold til Bybergs skibsbyggeri som
        
        
          naboer, og ikke mindst efter at Magnus Clausen overtog
        
        
          værftet efter Bybergs død. Magnus, der var fiskersøn fra Es-
        
        
          bjerg, var kommet i lære på kontoret hos Byberg og blev
        
        
          hurtig hans højre hånd. Magnus’ mor Magdelene husker jeg
        
        
          som den, der altid stod for indsamling til og indkøb af gaver
        
        
          til festlige lejligheder i fiskerfamilierne i Vesterbyen. Til
        
        
          bryllupperne blev det gerne til en lampe, der mellem os
        
        
          unge gik under navnet »samfundslampen«. Min kone og jeg
        
        
          er ejer af en sådan.
        
        
          Der var også alle maskinværkstederne, der havde til-
        
        
          knytning til fiskeriet. Hundested Motor ved Roust og Niel-
        
        
          sen, der havde værksted klos op ad N.P. Jensens Skibsbyg-
        
        
          geri. Det var vel den mest solgte motor til fiskeriet i
        
        
          1940’erne. Før den var det Vølund-motorer, der var de mest
        
        
          brugte inden for fiskeriet. Nørskov Lauritsen, der fremstil-
        
        
          lede spil og stopmaskiner til fiskeriet, havde til huse på Ad-
        
        
          gangsvejen, og arealerne rundt om beddingen var tæt besat
        
        
          af håndværkere med tilknytning til fiskeriet.
        
        
          Grumsens maskinfabrik lå mellem den gamle og den nye
        
        
          bedding. Grumsen var udlært smed og havde taget hyre med
        
        
          Chr. Venøs nybygning, der under krigen kom til England.
        
        
          Efter krigen startede Grumsen maskinfabrikken og blev for-
        
        
          handler af Alpha Diesel motorer. Det blev hurtigt til en stor
        
        
          arbejdsplads, da fiskeriet kom i en rivende udvikling, og der
        
        
          blev indført trawlfiskeri, hvor der var brug for større ma-
        
        
          skinkraft i kutterne.
        
        
          Fiskerne var gode til at holde kutterne i god stand. De
        
        
          fleste blev kølhalet to gange om året. En halv og en hel køl-
        
        
          haling blev det gerne kaldt. Om vinteren var det den halve,
        
        
          hvor bunden af skibet fik en omgang og en gang maling.
        
        
          135