21
        
        
          der søsat ikke mindre end seks danske havmølleparker ved
        
        
          Middelgrunden, Horns Rev, Rønland, Nysted, Samsø og
        
        
          Frederikshavn. I forhold til logistik og geografi var Horns
        
        
          Rev nok den største udfordring
        
        
          11
        
        
          .
        
        
          
            Havmølleparkerne på Horns Rev
          
        
        
          Med en samlet investering på ca. 2 mia. kr. søsatte Elsam
        
        
          i 2002 verdens hidtil største havmøllepark på Horns Rev.
        
        
          Parken, der fik navn efter  sin placering, var med en be-
        
        
          liggenhed på et område mellem 14 og 20 km vest for Blå-
        
        
          vands Huk på Jyllands vestkyst samtidig den havmøllepark
        
        
          i verden med den hidtil længste afstand til land. Den nye
        
        
          havmøllepark blev opført på mellem 6 og 14 meters vand-
        
        
          dybde og bestod af i alt 80 vindmøller, der var placeret med
        
        
          en indbyrdes afstand på 560 meter, hvilket bragte parkens
        
        
          samlede areal op på ca. 20 kvadratkilometer.
        
        
          Hver enkelt mølle bestod af et fundament og et tårn med
        
        
          maskinhus, hvortil møllens tre vinger var monteret. Møl-
        
        
          lernes navhøjde var 70 meter, og med en rotordiameter på
        
        
          80 meter på vingerne fik møllerne en samlet højde på 110
        
        
          meter over vandoverfladen. Hver mølles samlede vægt lå
        
        
          mellem 439 og 489 tons. Vægten pr. vinge var 6,5 tons,
        
        
          mens maskinhus og tårn vejede henholdsvis 79 og 160 tons.
        
        
          Vægtforskellene mellem møllerne lå i fundamenterne, der
        
        
          afhængigt af dybde og belastningshensyn vejede mellem
        
        
          180 og 230 tons. Det var altså temmelig anselige dimen-
        
        
          sioner, der skulle arbejdes med. Dimensioner og vægt var
        
        
          imidlertid kun et par af projektets udfordringer. Dertil kom
        
        
          vanskelige anlægsforhold, hvor vind og sø kunne stoppe ar-
        
        
          bejdet, og endelig var opbygningen af en havmøllepark et
        
        
          komplekst foretagende, hvor mange faktorer skulle koordi-
        
        
          neres og passes sammen til en helhed.
        
        
          Anlægsarbejdet gik i gang i marts 2002. Opstillingen
        
        
          af møllerne blev indledt med placering af møllernes fun-
        
        
          damenter, som bestod af et rundt stålrør med en diameter
        
        
          på ca. fire meter. En rambuk, placeret på en platform med
        
        
          støtteben, slog stålrøret ca. 25 meter ned i havbunden. Store
        
        
          specialfartøjer udstyret med kraner og nedsænkelige støt-
        
        
          teben til sikring af stabilitet under operationen løftede her-
        
        
          efter først tårn, dernæst maskinhus og til sidst vingerne på
        
        
          plads på hver enkelt mølle.Gennem kabler i havbunden blev
        
        
          møllerne forbundet med hinanden i et kabelnet, som blev
        
        
          tilkoblet parkens transformatorplatform. Fra transforma-
        
        
          torplatformen blev et 21 km langt nedspulet søkabel ført i
        
        
          land til en kabelstation ved Hvidbjerg Strand, hvorfra et 36
        
        
          km langt landkabel blev etableret til den videre transport af
        
        
          den producerede elektricitet frem til Karlsgårde transforma-
        
        
          torstation og derfra ud i transmissionsnettet til forbrugerne.
        
        
          Projektets bygherre havde fordelt det omfattende arbejde
        
        
          ud på en række entrepriser med følgende leverandører: MT
        
        
          Højgaard (fundamenter), Vestas (møller incl. opstilling samt
        
        
          fjernovervågningsanlæg), Alstom (transformer), Siemens
        
        
          (fordelingsanlæg og shuntreaktor), Enmaco (dieselgene-
        
        
          rator), Semco Maritime (lavspændings- og overvågnings-
        
        
          anlæg til transformerplatform), HBG (stationsplatform),
        
        
          Nexans (søkabel) og ABB (landkabel og koblingsudstyr).
        
        
          Entréprisefordelingen gav indtryk af såvel spredningen af
        
        
          den store investering som den koordineringsindsats, der var
        
        
          nødvendig for at gennemføre projektet. Trods de vanskelige
        
        
          vilkår lykkedes det at gennemføre det komplekse anlægs-
        
        
          projekt, så den sidste af de 80 møller kunne sættes i drift den
        
        
          11. december 2002.
        
        
          For bygherren var idriftssættelsen af det store projekt
        
        
          mindst lige så spændende som anlægsarbejdet, idet det var
        
        
          den efterfølgende drift og produktion, som i sidste ende
        
        
          skulle bringe investeringen i land. I udgangspunktet hand-
        
        
          lede det om at opnå den størst mulige driftssikkerhed og
        
        
          skabe de bedst mulige vedligeholdsvilkår, så man minime-
        
        
          rede antallet af nødvendige produktionsstop. Havmøllepar-
        
        
          ken på Horns Rev var derfor indrettet med fjernovervågning
        
        
          fra land, så eventuelle problemer hurtigt kunne opdages og
        
        
          serviceres. Hver enkelt mølle var indrettet med to forskelli-
        
        
          ge adgangsmuligheder for servicemandskab; en serviceplat-
        
        
          form på toppen af maskinhuset gav adgang med helikopter,
        
        
          mens en platform placeret på tårnet ni meter over vandover-
        
        
          fladen via en lejder gav mulighed adgang med båd. I desig-
        
        
          net af møllerne var der lagt vægt på at begrænse behovet
        
        
          for service mest muligt, og man regnede i udgangspunktet
        
        
          med to større serviceeftersyn pr. mølle pr. år samt et til tre
        
        
          ekstraordinære servicebesøg. Selv om der kom udfordrin-