25
vogntog, og i samarbejde med politi og myndigheder lyk-
kedes det gennem ændringer af bl.a. broer at få etableret
korridorer til havnen for den tunge vindmølletrafik. I årene
2005-2008 havde man desuden investeret i alt 90 mio. kr.
i tre kraner til håndtering af bl.a vindmøller, der fra 2004-
2009 voksede fra knap 2 % til knap 6 % af Esbjerg Havns
totalomsætning. En stor del af denne eksport bestod af land-
baserede vindmøller, men også afskibning af vindmøller til
havmølleparker indgik i tallene. Foruden serviceringen af
Horns Rev-parkerne tjente Esbjerg Havn i 2008 som afskib-
nings- og basehavn for den britiske havmøllepark Lynn &
Inner Dowsing, og 2009 stod man for tilsvarende funktioner
i forhold til de ligeledes britiske havmølleparker Gunfleet
Sands og Greater Gabbard. Med disse erfaringer som bal-
last havde ledelsen af Esbjerg Havn fokus på de mulighe-
der, som tegnede sig for fremtidig etablering af havmølle-
parker i Nordsøen, hvor man inden for det kommende tiår
påregnede en betydelig udbygning af kapaciteten. Ét af de
områder, som man havde øje for, var farvandet ud for Sild
i den tyske del af Nordsøen, hvor den såkaldte Dantysk hav-
møllepark med en samlet kapacitet på 400 MW skulle stå
færdig i 2013. På Dantysk ville Esbjerg være i konkurrence
med Bremerhaven, men Esbjerg Havn påregnede at kunne
drage fordel af sine referencer og havde i øvrigt som mål-
sætning allerede fra 2012 at kunne håndtere fem-seks hav-
vindmølleprojekter ad gangen. Da store havmølleprojekter
fordrede arealreservationer på op til 100.000 kvadratmeter
pr. projekt, ville denne målsætning stille yderligere krav til
havnens infrastruktur. Dette var imidlertid forudset i hav-
nens masterplan, og man var nu i gang med at forberede
en udvidelse med ca. 650.000 kvadratmeter baglandsarea-
ler i Østhavnen, ligesom man i juni 2010 kunne tage første
spadestik til en ny vejforbindelse fra motorvejen til de nye
afsnit af Esbjerg Havn
19
.
Set i et længere perspektiv kunne Esbjerg komme til
at nyde godt af, at to af Europas store operatører inden for
offshore vindenergi, DONG Energy og Vattenfall, havde
etableret sig i byen og kendte havnen.
DONG Energy, der stod bag etableringen af Gunfleet
Sands, havde netop fået til opgave at udbygge denne hav-
møllepark, ligesom man havde fået opdrag på andre anlæg
ved LondonArray, Walney 1 og 2 samt Westermost Rough –
en samlet britisk ordre til selskabet på omkring 1.000 MW.
DONG Energy havde omkring 150 medarbejdere i Esbjerg
fordelt på ca. 90 ansatte på Vestkraft og ca. 60 medarbejdere
inden for offshoreenergi, hvor man foruden driften af Horns
Rev 2 også stod for driften af Siri-feltet og havde interesser
i Syd Arne-feltet. Varetagelsen af disse opgaver var fordelt
på afdelingerne Power Renewables (offshore vindenergi)
og Exploration & Production (olie og gas), der oprindeligt
havde hver sin base i Esbjerg. I 2010 erhvervede DONG
Energy en stor kontorbygning på Esbjerg Havn, der fra det
følgende år skulle tjene som samlet base for selskabets off-
shoreaktiviteter i Esbjerg.
Tilsvarende havde Vattenfall etableret sit hovedkontor
for selskabets danske vindmølleaktiviteter i en nyopført,
fire etagers bygning nær Esbjerg Havn. Herfra stod 45
medarbejdere for service og vedligehold af Vattenfalls 350
danske vindmøller on- og offshore. Desuden var kontoret
overvågningscenter for alle Vattenfalls vindmøller i en ræk-
ke nord- og centraleuropæiske lande. Vattenfall stod i 2009-
Transport af elementer til vindmøller har længe været et daglig-
dags billede i Esbjerg.
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...192