34
8.
Flemming Petersen, Bjarning Grøn, Asger N. Christian-
sen & Anette Christensen: op. cit., Aalborg 2007, p. 33 ff,
Morten Hahn-Pedersen: op. cit., Kbh. 1997, p. 102ff., Eva
Schmidt: ”Virkeligheden, der overhalede fantasien” – en
undersøgelse af Vestas Wind Systems A/S, Jørgen Smidt-
Jensen (red.):
Årbog 2005 – Kulturhistorisk Museum Ran-
ders
, Randers 2006, p. 74ff. Ole Sønnichsen:
Vinderen. Den
dramatiske historie om Vestas
, Gads Forlag 2009, p. 17ff.
9.
Flemming Petersen, Bjarning Grøn, Asger N. Christian-
sen & Anette Christensen: op. cit., Aalborg 2007, p. 41ff.,
Eva Schmidt: op. cit., Jørgen Smidt-Jensen (red.):
Årbog
2005 – Kulturhistorisk Museum Randers
, Randers 2006, p.
79ff., Ole Sønnichsen: op. cit., Gads Forlag 2009, p. 35ff.
10.
Flemming Petersen, Bjarning Grøn, Asger N. Christi-
ansen & Anette Christensen: op. cit., Aalborg 2007, p. 49ff,
Eva Schmidt: op. cit., Jørgen Smidt-Jensen (red.):
Årbog
2005 – Kulturhistorisk Museum Randers
, Randers 2006, p.
88ff,
– fakta om
vindenergi – vindmøller i energiplanerne,
.
org
– branchestatistik.
11.
og forsyning/havvindmøller,
og forsyning/havvindmøller/idrift-
satte havmølleparker,
og forsyning/
miljøpåvirkninger fra havvindmøller, Morten Karnøe Søn-
dergaard & Morten Hahn-Pedersen:
Afledt effekt af aktivite-
ter på Esbjerg
havn, Esbjerg 2005, DONG Energy, Vattenfall,
Energistyrelsen & Skov- og Naturstyrelsen (udg.):
Danish
Offshore Wind – Key Environmental Issues,
Kbh. 2006, p. 9ff,
noter fra diverse konferencer om havvindmøller – se også
Flemming Petersen, Bjarning Grøn, Asger N. Christiansen &
Anette Christensen: op. cit., Aalborg 2007, p. 58 ff.
12.
Et stykke ind i driftsfasen viste der sig at være problemer
med gear, transformere og generatorer i de 80 havmøller på
Horns Rev. I 2004 måtte mølleleverandøren Vestas derfor
afmontere samtlige maskinhuse og reparere dem i land, in-
den de igen kunne transporteres tilbage til Horns Rev og
geninstalleres. Problemerne kom til at koste Vestas op mod
200 mio. kr. i dyrt købte lærepenge og satte for en tid også
virksomheden tilbage i forhold til konkurrenter på markedet
for havmøller (
/
wind energy power plants in denmark/horns rev 1, www.
business.dk/gearproblemer/rb-børsen 7-12-2006, Ole Søn-
nichsen: op. cit., Gads Forlag 2009, p. 77f, 89f, 102). I for-
året 2010 kom det frem, at også fundamenterne rummede
en fejlkonstruktion, idet der var konstateret erosionsskader i
den betonforing, som udfyldte et 40-90 millimeter bredt og
seks meter dybt mellemrum mellem monopæl-fundamentet
og det rørformede overgangsstykke til tårnsektionen lige
omkring vandoverfladen. Det blev skønsmæssigt anslået,
at det ville koste mellem ½ og 1 mio. kr. pr. mølle at op-
rette skaderne, hvis omkostning måske kunne hentes hjem
via f.eks. det rådgivende ingeniørfirma, der havde designet
fundamenterne, eller Norske Veritas, som havde godkendt
konstruktionsprincippet (
Jydske Vestkysten
7-4-2010).
13.
Afsnittet om den første havmøllepark på Horns Rev er
primært baseret på Elsams nyhedsbreve, se f.eks. www.
hornsrev.dk/nyheder/nyh_dec_02/dec_02.htm – desuden
Vattenfall:
Horns Rev 1 Havmøllepark,
u.å,
dk/da/horns-rev,
/
wind energy power plants in denmark/horns rev 1.
14.
,
gy.com/hornsrev2, brev af 19/3-2007 fra Energistyrelsen til
DONG Energy: Tilladelse til etablering af elproduktionsan-
læg samt internt ledningsnet ved Horns Rev 2.
15.
Flemming Petersen, Bjarning Grøn, Asger N. Christi-
ansen & Anette Christensen: op. cit, Aalborg 2007, p. 50
ff. Resultatet af den energipolitiske aftale i 2004 blev dels
Horns Rev 2, dels Rødsand 2.
16.
Brev af 19/3-2007 fra Energistyrelsen til DONG Ener-
gy: Tilladelse til etablering af elproduktionsanlæg samt in-
ternt ledningsnet ved Horns Rev 2,
/
hornsrev2,
,
.
dk,
Ingeniøren
27-6-2008,
Hav & Kaj
oktober 2008,
Jyd-
skeVestkysten
2-9-2009,
JyllandsPosten
18-9-2009 samt
oplysninger fra pressemedarbejder Andreas Krog, DONG
Energy, 6-8-2010.
17.
Interviw med havnedirektør Ole Ingrisch og salgschef
Søren Clemmensen (Esbjerg Havn) 10-11-2008, Morten
Hahn-Pedersen og Poul Holm: Den moderne havn – Hoved-
træk af Esbjerg Havns udvikling efter 1950, M. Hahn-Peder-
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...192