24
del bag den nuværende Tauruskaj inden afskibning med de
rørlægningsfartøjer, som anlagde rørledningerne. Området
ved Tauruskaj blev også været benyttet i forbindelse med
bygningen af et 80 meter langt og 1.000 tons tungt bro- og
procesmodul til Dan-feltet i 1992, ligesom borerigge ofte
blev placeret her, når de var inde for servicebesøg, repara-
tion eller ombygning
17
.
I lighed med olie/gassektoren havde også vindmølle-
sektoren betydelige arealkrav – ikke mindst i forbindelse
med så store anlægsopgaver som Horns Rev-projekterne,
hvor Esbjerg Havn igen kunne gøre brug af de store are-
aler bag Tauruskaj, som bl.a. tjente som base for DONG
Energy under bygningen af Horns Rev 2. Allerede inden
det første Horns Rev-projekt løb af stabelen i 2002 havde
Esbjerg Havn imidlertid gjort sig de første erfaringer med
afskibning af vindmøller, idet Vestas og andre vindmøllefa-
brikanter som f.eks. NEG Micon og Bonus tidligt begyndte
at bruge Esbjerg Havn til afskibning og eksport af landba-
serede vindmøller. Blue Water Shipping havde siden 1995
været først stevedore og siden 2004 projektspeditør for
Vestas, ligesom virksomheden også havde løst tilsvarende
opgaver for andre vindmøllefabrikanter og i 2006 rundede
vindmølleafskibning nr. 250. En anden betydelig aktør i af-
skibningerne af vindmøller fra Esbjerg Havn var Jutlandia
Terminal, der kom ind på dette marked i 2004 og bidrog
yderligere til udviklingen af dette fragtområde
18
.
I forhold til havnens infrastruktur stillede vindmølle-
eksporten ikke kun krav om plads. Gennem årene var vind-
møllerne blevet stadig større og tungere. Det stillede krav
til havnens landværts adgangsveje, hvor man i nærområdet
fik etableret særlige tilkørselsveje med rundkørsler, sving-
ningsbaner og drejeradier designet til op til 100 meter lange
Arealerne bag Tauruskaj har været afgørende for Esbjerg Havns muligheder i forhold til store havmølleprojekter. Foto: Medvind.
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...192