24
        
        
          del bag den nuværende Tauruskaj inden afskibning med de
        
        
          rørlægningsfartøjer, som anlagde rørledningerne. Området
        
        
          ved Tauruskaj blev  også været benyttet i forbindelse med
        
        
          bygningen af et 80 meter langt og 1.000 tons tungt bro- og
        
        
          procesmodul til Dan-feltet i 1992, ligesom borerigge ofte
        
        
          blev placeret her, når de var inde for servicebesøg, repara-
        
        
          tion eller ombygning
        
        
          17
        
        
          .
        
        
          I lighed med olie/gassektoren havde også vindmølle-
        
        
          sektoren betydelige arealkrav – ikke mindst i forbindelse
        
        
          med så store anlægsopgaver som Horns Rev-projekterne,
        
        
          hvor Esbjerg Havn igen kunne gøre brug af de store are-
        
        
          aler bag Tauruskaj, som bl.a. tjente som base for DONG
        
        
          Energy under bygningen af Horns Rev 2. Allerede inden
        
        
          det første Horns Rev-projekt løb af stabelen i 2002 havde
        
        
          Esbjerg Havn imidlertid gjort sig de første erfaringer med
        
        
          afskibning af vindmøller, idet Vestas og andre vindmøllefa-
        
        
          brikanter som f.eks. NEG Micon og Bonus tidligt begyndte
        
        
          at bruge Esbjerg Havn til afskibning og eksport af landba-
        
        
          serede vindmøller. Blue Water Shipping havde siden 1995
        
        
          været først stevedore og siden 2004 projektspeditør for
        
        
          Vestas, ligesom virksomheden også havde løst tilsvarende
        
        
          opgaver for andre vindmøllefabrikanter og i 2006 rundede
        
        
          vindmølleafskibning nr. 250. En anden betydelig aktør i af-
        
        
          skibningerne af vindmøller fra Esbjerg Havn var Jutlandia
        
        
          Terminal, der kom ind på dette marked i 2004 og bidrog
        
        
          yderligere til udviklingen af dette fragtområde
        
        
          18
        
        
          .
        
        
          I forhold til havnens infrastruktur stillede vindmølle-
        
        
          eksporten ikke kun krav om plads. Gennem årene var vind-
        
        
          møllerne blevet stadig større og tungere. Det stillede krav
        
        
          til havnens landværts adgangsveje, hvor man i nærområdet
        
        
          fik etableret særlige tilkørselsveje med rundkørsler,  sving-
        
        
          ningsbaner og drejeradier designet til op til 100 meter lange
        
        
          
            Arealerne bag Tauruskaj har været afgørende for Esbjerg Havns muligheder i forhold til store havmølleprojekter. Foto: Medvind.