18
længere foregå med almindeligt kendt kranudstyr. Anlæg til
søs fordrede basehavne med betydelige arealer til oplægning,
kajplads og kraner til håndtering af store emner, hvortil kom
specialfartøjer til såvel transport som etablering af materiel,
ligesom selve mandskabshåndteringen blev radikalt ændret
ved opgaver til søs. Endelig betød sammenkobling af en sø-
værts møllepark med elnettet på land ekstra omkostninger til
kabelføring. Tilsammen medførte disse ting, at omkostnin-
gerne i forbindelse med anlæg til søs blev betydeligt større
end ved tilsvarende anlæg på land.
På havet påvirkede omgivelserne i form af vand og salt
desuden møllen på en helt anden og betydeligt mere uhen-
sigtsmæssig måde end tilfældet var på land. Det gav over-
vejelser i forhold til materialevalg og dimensionering, idet
møllerne og ikke mindst deres fundamenter skulle kunne
holde til store påvirkninger fra såvel bølger som is. Konse-
kvensen heraf var ikke blot ekstra omkostninger allerede i
anlægsfasen, men også øget behov for eftersyn i en senere
driftsfase. Da mandskab til eftersyn og vedligehold samti-
dig skulle sejles eller flyves frem til parken, ville resultatet
også i driftsfasen være øgede omkostninger.
Endelig var der spørgsmålet om miljø. Hvad betød
etableringen af havmøller for fisk, havpattedyr og træk- og
havfugle? Selv om vindmøllerne i miljømæssig henseende
havde et godt udgangspunkt, var det vigtigt at få fastslået,
hvorvidt – og i så fald i hvilket omfang – etablering af så-
danne anlæg ville få indvirkning på det marine miljø.
I forhold til disse udfordringer stod imidlertid også en
mulig gevinst, idet der til søs var betydelig mere vind end
på land. I teorien kunne en vindmølle placeret langt fra land
producere ca. 50 % mere strøm end en tilsvarende mølle
på en middelgod landplacering. Desuden var vinden til søs
mere jævn end på land, ligesom vindturbulensen til søs var
mindre. Konsekvensen heraf var, at møller til søs produce-
rede mere end møller på land – og samtidig blev mindre
belastet af vinden. Begge disse ting vejede op mod de øgede
omkostninger i forhold til etablering og vedligehold af hav-
møller, idet vindbelastningen var en primær faktor i vedli-
geholdet af møller på land.
Da regeringen i 1996 søsatte
Energi 21
var man da hel-
Havmølleparken ved Vindeby på Lolland fra 1991 var verdens
første. Foto: Energimuseet, Bjerringbro.
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...192