26
2010 for etableringen af den britiske Thanet Offshore Wind
Farm, der med sine 100 møller og samlede kapacitet på 300
MW ved indvielsen i september 2010 overtog positionen
som verdens hidtil største havmøllepark. Sammen med det
tyske selskab Stadtwerke München stod Vattenfall også bag
Dantysk-projektet ud for Sild, ligesom selskabet i sammen
med Scottish Power Renewables i sommeren 2010 vandt en
opgave med udvikling af Storbritanniens næststørste hav-
møllepark i tredje runde af britiske Crown Estates program
for udvikling af offshore vindkraft
20
.
Det var imidlertid ikke kun havnen og operatørerne
inden for offshore vindenergi, der i Esbjerg havde øje for
denne sektors potentiale. Det samme havde en række es-
bjergensiske virksomheder. Èn af dem var KEM Offshore,
der blev etableret i 1995 med speciale i at administrere og
forvalte mandskab og udstyr til virksomheder, der havde
konstruktionsarbejde til søs. Selskabet havde i udgangs-
punktet opgaver i forbindelse med de kombinerede bro- og
tunnelprojekter på henholdsvis Storebælt og Øresund, men
i forbindelse med Horns Rev-projekterne begyndte man at
fokusere på løsning af transportopgaver i denne sammen-
hæng. Under anlægsarbejderne på Horns Rev 1 og 2 havde
KEM Offshore henholdsvis fire og fem fartøjer bekæftiget
med transport af mandskab til parkerne, og selskabet kom
efterfølgende til at stå for den løbende søværts transport
af servicefolk til de to havmølleparker – en aktivitet, der
i 2010 omfattede en snes månedlige ture og beskæftigede
hele selskabets flåde på syv fartøjer. KEM Offshore var dog
også engageret i udlandet, idet man i forbindelse med an-
lægget af den tyske havmøllepark, Baltic 1, i Østersøen ud
for Rostock stod for tilsvarende opgaver med et til formålet
indchartret fartøj
21
.
Også en række virksomheder, der oprindelig blev etab-
leret med henblik på mulighederne inden for olie- og gas-
området, havde i de senere år rettet opmærksomheden mod
havmølleparkerne. Helikopterselskabet BelAirAviation, der
blev stiftet i 1994, havde i mange år haft løsning af transport-
opgaver til Nordsøens olie- og gasfelter som et af kerneom-
råderne for selskabets flåde på ni helikoptere. I 2009 indgik
Bel Air Aviation kontrakt med DONG Energy om lufttrans-
port af servicemandskab til Horns Rev 2, og man havde kig
på tilsvarende opgaver i f.eks. den tyske Nordsøsektor
22
. Et
andet eksempel var ESVAGT – Esbjerg Vagtskibsselskab –
der blev stiftet i 1981 med udbud af vagtskibsberedskab og
hertil knyttede tjenesteydelser i relation til driften af Nord-
søens olie- og gasfelter som formål. Sådanne opgaver be-
skæftigede i 2010 fortsat hovedparten af selskabets flåde
på 31 specialfartøjer, hvis operationsfelt i takt med flådens
ekspansion nu også omfattede opgaver mange andre steder
end den danske del af Nordsøen. Under opførelsen af Horns
Rev 1 havde ESVAGT med et til formålet indkøbt fartøj løst
en række logistikopgaver, men i 2010 engagerede selskabet
sig anderledes tungt i havmølleparkerne, idet man indgik en
aftale med Vestas om levering af et hotelskib til den belgi-
ske havmøllepark, Bligh Bank Offshore Wind Farm, med
en beliggenhed ca. 46 km fra Zeebrügge. Vestas havde solgt
møllerne til parken inklusive en fem års serviceaftale, og
det var i denne sammenhæng, at vindmøllefabrikanten fik
brug for et hotelskib til servicemandskabet. Til løsning af
opgaven valgte ESVAGT at lade et af sine større fartøjer
ombygge til hotelskib. En sådan ombygning var en beko-
stelig affære, men kontraktens længde samt muligheden for
at få foden inden for på havmøllemarkedet bevirkede, at
man hos ESVAGT så opgaven som en fornuftig investering
i fremtiden
23
.
De nævnte eksempler var langt fra enestående. Falck
Nutec Esbjerg, der bl.a. udbød trænings- og sikkerhedsydel-
ser til olie- og gassektoren, udvidede i maj 2010 facilite-
terne på centeret i Esbjerg med et træningscenter målrettet
offshorevindenergi. På dette tidspunkt havde ingeniørfirma-
erne Rambøll og COWI i snart mange år haft opgaver inden
for såvel olie/gas-området som offshore vindenergi, og det
samme var tilfældet med projekteringsvirksomheden Sem-
co Maritime og firmaet MacArtney med speciale i under-
vandsteknologi. I realiteten var der tale om en hel branche,
som i lyset af en langsomt svindende kulbrinteudvinding i
Nordsøen var i færd med at sikre sin videre udvikling via
dels et øget internationalt engagement i olie/gas-sektoren,
dels at prøve mulighederne af inden for nye sektorer for
offshoreenergi. Udviklingen kunne synliggøres ved at se på
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...192