26
        
        
          2010 for etableringen af den britiske Thanet Offshore Wind
        
        
          Farm, der med sine 100 møller og samlede kapacitet på 300
        
        
          MW ved indvielsen i september 2010 overtog positionen
        
        
          som verdens hidtil største havmøllepark. Sammen med det
        
        
          tyske selskab Stadtwerke München stod Vattenfall også bag
        
        
          Dantysk-projektet ud for Sild, ligesom selskabet i sammen
        
        
          med Scottish Power Renewables i sommeren 2010 vandt en
        
        
          opgave med udvikling af Storbritanniens næststørste hav-
        
        
          møllepark i tredje runde af britiske Crown Estates program
        
        
          for udvikling af offshore vindkraft
        
        
          20
        
        
          .
        
        
          Det var imidlertid ikke kun havnen og operatørerne
        
        
          inden for offshore vindenergi, der i Esbjerg havde øje for
        
        
          denne sektors potentiale. Det samme havde en række es-
        
        
          bjergensiske virksomheder. Èn af dem var KEM Offshore,
        
        
          der blev etableret i 1995 med speciale i at administrere og
        
        
          forvalte mandskab og udstyr til virksomheder, der havde
        
        
          konstruktionsarbejde til søs. Selskabet havde i udgangs-
        
        
          punktet opgaver i forbindelse med de kombinerede bro- og
        
        
          tunnelprojekter på henholdsvis Storebælt og Øresund, men
        
        
          i forbindelse med Horns Rev-projekterne begyndte man at
        
        
          fokusere på løsning af transportopgaver i denne sammen-
        
        
          hæng. Under anlægsarbejderne på Horns Rev 1 og 2 havde
        
        
          KEM Offshore henholdsvis fire og fem fartøjer bekæftiget
        
        
          med transport af mandskab til parkerne, og selskabet kom
        
        
          efterfølgende til at stå for den løbende søværts transport
        
        
          af servicefolk til de to havmølleparker – en aktivitet, der
        
        
          i 2010 omfattede  en snes månedlige ture og beskæftigede
        
        
          hele selskabets flåde på syv fartøjer. KEM Offshore var dog
        
        
          også engageret i udlandet, idet man i forbindelse med an-
        
        
          lægget af den tyske havmøllepark, Baltic 1, i Østersøen ud
        
        
          for Rostock stod for tilsvarende opgaver med et til formålet
        
        
          indchartret fartøj
        
        
          21
        
        
          .
        
        
          Også en række virksomheder, der oprindelig blev etab-
        
        
          leret med henblik på mulighederne inden for olie- og gas-
        
        
          området, havde i de senere år rettet opmærksomheden mod
        
        
          havmølleparkerne. Helikopterselskabet BelAirAviation, der
        
        
          blev stiftet i 1994, havde i mange år haft løsning af transport-
        
        
          opgaver til Nordsøens olie- og gasfelter som et af kerneom-
        
        
          råderne for selskabets flåde på ni helikoptere. I 2009 indgik
        
        
          Bel Air Aviation kontrakt med DONG Energy om lufttrans-
        
        
          port af servicemandskab til Horns Rev 2, og man havde kig
        
        
          på tilsvarende opgaver i f.eks. den tyske Nordsøsektor
        
        
          22
        
        
          . Et
        
        
          andet eksempel var ESVAGT – Esbjerg Vagtskibsselskab –
        
        
          der blev stiftet i 1981 med udbud af vagtskibsberedskab og
        
        
          hertil knyttede tjenesteydelser i relation til driften af Nord-
        
        
          søens olie- og gasfelter som formål. Sådanne opgaver be-
        
        
          skæftigede i 2010 fortsat hovedparten af selskabets flåde
        
        
          på 31 specialfartøjer, hvis operationsfelt i takt med flådens
        
        
          ekspansion nu også omfattede opgaver mange andre steder
        
        
          end den danske del af Nordsøen. Under opførelsen af Horns
        
        
          Rev 1 havde ESVAGT med et til formålet indkøbt fartøj løst
        
        
          en række logistikopgaver, men i 2010 engagerede selskabet
        
        
          sig anderledes tungt i havmølleparkerne, idet man indgik en
        
        
          aftale med Vestas om levering af et hotelskib til den belgi-
        
        
          ske havmøllepark, Bligh Bank Offshore Wind Farm, med
        
        
          en beliggenhed ca. 46 km fra Zeebrügge. Vestas havde solgt
        
        
          møllerne til parken inklusive en fem års serviceaftale, og
        
        
          det var i denne sammenhæng, at vindmøllefabrikanten fik
        
        
          brug for et hotelskib til servicemandskabet.  Til løsning af
        
        
          opgaven valgte ESVAGT at lade et af sine større fartøjer
        
        
          ombygge til hotelskib. En sådan ombygning var en beko-
        
        
          stelig affære, men kontraktens længde samt muligheden for
        
        
          at få foden inden for på havmøllemarkedet bevirkede, at
        
        
          man hos ESVAGT så opgaven som en fornuftig investering
        
        
          i fremtiden
        
        
          23
        
        
          .
        
        
          De nævnte eksempler var langt fra enestående. Falck
        
        
          Nutec Esbjerg, der bl.a. udbød trænings- og sikkerhedsydel-
        
        
          ser til olie- og gassektoren, udvidede i maj 2010 facilite-
        
        
          terne på centeret i Esbjerg med et træningscenter målrettet
        
        
          offshorevindenergi. På dette tidspunkt havde ingeniørfirma-
        
        
          erne Rambøll og COWI i snart mange år haft opgaver inden
        
        
          for såvel olie/gas-området som offshore vindenergi, og det
        
        
          samme var tilfældet med projekteringsvirksomheden Sem-
        
        
          co Maritime og firmaet MacArtney med speciale i under-
        
        
          vandsteknologi. I realiteten var der tale om en hel branche,
        
        
          som i lyset af en langsomt svindende kulbrinteudvinding i
        
        
          Nordsøen var i færd med at sikre sin videre udvikling via
        
        
          dels et øget internationalt engagement i olie/gas-sektoren,
        
        
          dels at prøve mulighederne af inden for nye sektorer for
        
        
          offshoreenergi. Udviklingen kunne synliggøres ved at se på