29
        
        
          engelske del af Nordsøen, at der var konkrete havmøllepro-
        
        
          jekter (jf. tabel 3), ligesom man fra den danske energistyrel-
        
        
          ses side på planlægningsstadiet havde udpeget ti områder i
        
        
          den danske del af Nordsøen som lokaliseringsmulighed for
        
        
          eventuelt kommende havmølleparker (jvf. kort p. 28). En
        
        
          udbygget havn i Esbjerg lå i denne sammenhæng strategisk
        
        
          godt placeret, men der ville blive kamp om godset – og det
        
        
          ikke blot med danske havne
        
        
          29
        
        
          .
        
        
          Man reagerede derfor med glæde i Esbjerg, da det ty-
        
        
          ske elektronikfirma Siemens, der i 2004 havde overtaget
        
        
          vindmøllefabrikken Bonus i Brande og siden ekspanderet
        
        
          på ikke mindst markedet for havmøller, af hensyn til af-
        
        
          skibningsmulighederne i forhold til Nordsøen i 2008 viste
        
        
          interesse i at anlægge en fabrik i Esbjerg. Et areal på 2 mio.
        
        
          kvadratmeter i havnens bagland blev udpeget til formålet,
        
        
          og man opererede med særlige korridorer direkte fra dette
        
        
          område til havnen. Da hovedparten af Siemens’ Nordsøor-
        
        
          drer imidlertid handlede om britiske havmølleparker, endte
        
        
          man i begyndelsen af 2010 med at takke nej til Esbjerg, idet
        
        
          man forventede at placere den nye fabrik i Storbritannien.
        
        
          Én af de centrale personer i sagen, havnedirektør Ole Ing-
        
        
          risch, gjorde efterfølgende disse bemærkninger:
        
        
          
            Da vi for mere end to år siden erfarede Siemens’ønsker og
          
        
        
          
            planer, blev vi hurtigt klar over, at dette projekt var så stort,
          
        
        
          
            at havnen ikke kunne løfte det alene. Arealkravet var gan-
          
        
        
          
            ske enkelt alt for stort. Af samme grund blev projektstyringen
          
        
        
          
            overdraget til Esbjerg Kommune, hvilket betød, at der kom
          
        
        
          
            offentlighed om sagen. Vi syntes, at det var godt, da projektet
          
        
        
          
            ville få betydning for alle Esbjergs borgere. Men det indebæ-
          
        
        
          
            rer selvfølgelig også, at når projektet ikke bliver til noget, så
          
        
        
          
            kommer der offentlig debat om, hvorvidt vi gjorde det rigtige
          
        
        
          
            i processen. Og lad mig her slå fast, at både kommune og
          
        
        
          
            havn gjorde et solidt stykke arbejde. Varen blev leveret – det
          
        
        
          
            kan der ikke sættes en finger på. Nogle har bebrejdet Esbjerg
          
        
        
          
            Kommune, at man ikke inddrog andre i processen. Dette er
          
        
        
          
            imidlertid ikke korrekt. Der har været masser af henvendelser
          
        
        
          
            i løbet af processen til landspolitikere, til Folketingets Trafik-
          
        
        
          
            udvalg, til Transportministeriet m.v.
          
        
        
          30
        
        
          .
        
        
          Siemens’ beslutning var imidlertid ikke den eneste ud-
        
        
          fordring til Esbjerg i tiden efter indvielsen af Horns Rev
        
        
          2. I efteråret 2009 kom det frem, at den danske regering
        
        
          støttede planer om opbygning af et center for vedvarende
        
        
          offshoreenergi på Lindø-værftet, som A.P. Møller-Mærsk
        
        
          stod foran at lukke. Selv om man havde sympati for pro-
        
        
          jektets ide om på denne måde at fastholde arbejdspladser i
        
        
          de berørte fynske kommuner, var man i Esbjerg oprørt over
        
        
          projektets indhold, og tankerne blev mødt med protester fra
        
        
          bl.a. Esbjergs borgmester Johnny Søtrup (V),  folketings-
        
        
          
            Tabel 3
          
        
        
          
            Europæiske havmølleparker under konstruktion el-
          
        
        
          
            ler besluttet iværksat
          
        
        
          
            Status 2009 – opgjort i MW
          
        
        
          
            Land Under konstruktion
          
        
        
          
            Besluttet
          
        
        
          Belgien
        
        
          600
        
        
          504
        
        
          Danmark
        
        
          230
        
        
          418
        
        
          Estland
        
        
          0
        
        
          1.000
        
        
          Finland
        
        
          0
        
        
          400
        
        
          Frankrig
        
        
          105
        
        
          0
        
        
          Holland
        
        
          0
        
        
          2.123
        
        
          Italien
        
        
          83
        
        
          162
        
        
          Norge
        
        
          0
        
        
          350
        
        
          Storbritannien
        
        
          1.592
        
        
          2.108
        
        
          Sverige
        
        
          0
        
        
          730
        
        
          Tyskland
        
        
          1.040
        
        
          8.589
        
        
          
            Kilder: 
          
        
        
        
          
            ry-2010. I alt omfattede opgørelsen fra European Wind Ener-
          
        
        
          
            gy Association 17 havmølleparker med en samlet kapacitet på
          
        
        
          
            godt 3.500 MW under konstruktion samt 52 parker med i alt
          
        
        
          
            godt 16.000 MW, hvis opførelse var besluttet. Organisationens
          
        
        
          
            forventning til 2020 lå på en samlet europæisk havmøllekapa-
          
        
        
          
            citet på mellem 40 og 55 GW. Alene i Storbritannien forelå i
          
        
        
          
            2010 planer for 40 GW, hvoraf altså kun 1,5 GW var under
          
        
        
          
            konstruktion og 2 GW besluttet. Havmøller var endnu pri-
          
        
        
          
            mært et europæisk fænomen. Kina indledte opførelsen af lan-
          
        
        
          
            dets første havmøllepark i 2009 
          
        
        
        
          
            ,
          
        
        
          
            men herudover var sådanne anlæg ifølge Global Wind Energy
          
        
        
          
            Council kun på planlægningsstadiet uden for Europa.