mulighederne for arbejde i land gjorde det nemmere for
allerede etablerede fiskere og kutterejere, som ønskede at
sælge fartøjet, at komme ud af fiskeriet. Med offshoresek-
torens ekspansion først i 1980’erne opstod en for lønmod-
tagere attraktiv konkurrent til fiskeriet som erhverv, og
esbjergenserne havde i højere grad end i de øvrige fisker-
byer beskæftigelsesmuligheder uden for fiskeriet.
I 1990 kunne man opleve det hidtil uhørte, at Esbjergs
snurreskippere annoncerede i ugeaviserne efter arbejds-
kraft. Normalt foregik forhyring af nye folk til kutterne via
opslagstavler og andre kanaler på fiskerihavnen, men med
fiskeriets faldende indtægter var snurrevodsfartøjerne ikke
længere attraktive for de efterhånden færre og færre fiske-
re, som fortsat var i erhvervet. Det var vanskeligt for kut-
terne at opretholde en omsætning, hvor tre mand kunne
hæve en hyre, som stod i et rimeligt forhold med arbejdets
omfang, og arbejdsforholdene og hyrens størrelse i trækut-
terne stod ikke mål med forholdene i trawlerne eller mulig-
hederne for at få arbejde i land.
Nye konkurrenter langs vestkysten
Som antydet ovenfor hører det også med til historien om,
hvorfor rekrutteringen af unge fiskere til Esbjergs fiskerflå-
de svigtede, at Esbjerg efterhånden blot var én blandt flere
store fiskerihavne på Vestkysten. Der var kommet en helt ny
fiskerihavn i Hanstholm i 1967, og både i Thyborøn, Thors-
minde og Hvide Sande byggedes nye og moderne havneaf-
snit i 1970’erne blandt andet til industrifiskeri. Da man i
disse havne for alvor fik opbygget moderniserede fiskerflå-
der, havnefaciliteter og afsætningskanaler for fisken, kom
det nærmest Esbjerg til ugunst, at havnens funktioner var
etableret med en gammel struktur baseret på den lokale
fiskeauktion og forarbejdningsindustri.
Navnlig i Hvide Sande og Thorsminde blev garnfiskeri-
et på vrag det store trækplaster for unge mennesker med
lyst til fiskeriet. Selv om garn og snurrevod også var
udbredt i fiskeriet fra Hvide Sande før 1970, var indførelsen
af sonar fra 1971 med til at få konsumfiskeriet fra Hvide
Sande til at vokse hurtigt. Modsat Esbjerg, hvor praktisk
taget alle nybyggede fartøjer i 1970’erne var møntet på
industrifiskeriet, investeredes der i de andre havne i
1970’erne i moderne konsumfartøjer med ny teknologi og
gode mandskabsforhold. I Hvide Sande blomstrede garnfi-
15
Snurrevodskuttere i havn 1982. Kutteren til venstre har kraftblok
monteret agter, og på kutteren til højre ses snurrevodstromlen
(tovtromlen) i bagbords side.
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...176