7
Forord
Hermed foreligger 17. årgang af Sjæk’len -
Årbog for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvandsakvariet i Esbjerg.
Som det har
været tilfældet ved alle de forudgående årgange, er også udgivelsen af denne årbog muliggjort via de såkaldte ’fadderskaber’.
Til indledning derfor en stor tak for den fornemme opbakning, som erhvervslivet udviser i forhold til såvel ’fadderskaber’ som
talrige andre initiativer på Fiskeri- og Søfartsmuseet.
I 2004 har Fiskeri- og Søfartsmuseet indleveret et fyldigt materiale til Kulturarvsstyrelsen til brug for styrelsens endelige
bedømmelse af museets eventuelle status som § 16-museum med hertil hørende øget statsligt driftstilskud. Bedømmelsen, der
endnu ikke er afsluttet, er et af resultaterne af den evalueringsrapport om de store danske museer, som Kulturarvsstyrelsen
udarbejdede i 2003. I denne rapport foreslog Kulturarvsstyrelsen også Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg flyttet til
Esbjerg og lagt sammen med Fiskeri- og Søfartsmuseet. Heller ikke denne sag har endnu fundet en afslutning.
Handels- og Søfartsmuseet protesterede ultimo 2003 mod Kulturarvsstyrelsens forslag om en flytning til Esbjerg og fik i
marts 2004 bevilget ni måneder til at udarbejde forslag til en alternativ placering af museet i København. Såfremt museet ikke
formåede at opstille et realistisk projekt, ville det ifølge Kulturarvsstyrelsen være op til Fiskeri- og Søfartsmuseet at udarbej-
de forslag til etablering af et nyt nationalt maritimt museum i Esbjerg baseret på en fusion af de to museer. Kulturarvsstyrel-
sens udmelding har naturligvis givet anledning til politiske forventninger i det vestjyske, og fra Fiskeri- og Søfartsmuseets
side ser vi da også perspektivrige muligheder i en eventuel fusion. Af helt principielle årsager kan vi imidlertid ikke gå på
strandhugst blandt kollegainstitutioner, ligesom vi heller ikke kan ofre store ressourcer på projektudvikling af et forslag, der
ikke er udtrykt mere konkret, end tilfældet er for indeværende. Vi afventer derfor vurderingen af Handels- og Søfartsmuseets
netop afleverede forslag til et projekt i København, og vi foretager os ikke selv noget i sagen, før der fra enten Kulturmini-
sterium eller Kulturarvsstyrelse foreligger en direkte ordre herom.
Alligevel har vi i det forgangne år været tvunget ud i skitsemæssige overvejelser om, hvorledes Handels- og Søfartsmuse-
et eventuelt ville kunne passes ind på Tarphagevej, såfremt denne løsning i sidste ende skulle blive foretrukket. Disse overve-
jelser har været nødvendige af hensyn til Fiskeri- og Søfartsmuseets videre fremdrift, idet vi måtte have klarhed over, hvilke
arealer der eventuelt kunne blive optaget via en indpasning af Handels- og Søfartsmuseet i Esbjerg, og hvilke arealer der fort-
sat var disponible i relation til Fiskeri- og Søfartsmuseets trinvise udbygningsplan. Men en endelig afgørelse på Handels- og
Søfartsmuseets fremtidige placering ville unægtelig gøre det betydeligt lettere at komme videre - både for os og for kolleger-
ne på Kronborg.
Trods usikkerheden omkring grundlaget for Fiskeri- og Søfartsmuseets fremtidige arbejde blev der nået meget på Tarpha-
gevej i det forgangne år. Tak til bestyrelse og medarbejdere for indsatsen i 2004, og tak til årbogens bidragydere for de spæn-
dende artikler fra museets arbejdsmark, som sammen med årsberetningen afspejler Fiskeri- og Søfartsmuseets virksomhed i
året, der gik.
Morten Hahn-Pedersen
museumsdirektør
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...176