vækstperiode, hvor deres fiskeri skulle komme til at kon-
        
        
          kurrere med Esbjergs. I 1960’erne var der fortsat en søg-
        
        
          ning af yngre fiskere til Esbjerg fra områderne længere
        
        
          oppe langs vestkysten, ikke mindst fra Holmslands Klit,
        
        
          hvorfra unge mænd siden slutningen af 1800-årene havde
        
        
          benyttet at rejse til Esbjerg for at få hyre om bord i fiske-
        
        
          kutterne.
        
        
          
            Antallet af fiskefartøjer falder
          
        
        
          Nedgangen i det samlede antal kuttere hjemmehørende i E-
        
        
          distriktet fra 600 i 1968 til 55 i 2004 kan synes voldsom,
        
        
          men langt fra hele nedgangen skyldtes fangstmæssige eller
        
        
          økonomiske kriser i fiskeriet. For eksempel havde udviklin-
        
        
          gen i trawlfiskeriet i perioden 1970-1982, hvor det samlede
        
        
          antal kuttere mere end halveredes, hovedsageligt andre
        
        
          årsager. Man satsede i denne periode målrettet på større og
        
        
          mere effektive fartøjer samt på en forøget kvalitet af den
        
        
          landede industrifisk, og ældre trawlfartøjer, som ikke kunne
        
        
          laste de ønskede mængder, og hvor man ikke kunne opbe-
        
        
          vare fisken tilstrækkelig køligt, blev solgt ud af flåden og
        
        
          erstattet af færre, men væsentligt større stålfartøjer.
        
        
          Endvidere ses det, at der fra 1982 til 1992 forsvandt 110
        
        
          trawlere fra Esbjergs flåde, mens der i samme periode kom
        
        
          over 60 nyere og større trawlere ind i flåden
        
        
          5
        
        
          . De solgte kut-
        
        
          tere gik til andre vestkysthavne, til Bornholm og til udlan-
        
        
          det, f.eks. Storbritannien og Sverige. Nedgangen i det sam-
        
        
          lede antal kuttere var således ikke ensbetydende med en til-
        
        
          svarende nedgang i den samlede tonnage i Esbjergflåden.
        
        
          Esbjerg var fortsat i 1995 hjemsted for ca. 22.000 BRT, sva-
        
        
          rende til næsten 20% af den samlede danske tonnage, blot
        
        
          var tonnagen samlet på relativt få og store trawlere.
        
        
          6
        
        
          Til
        
        
          sammenligning ses det, at den samlede tonnage i Esbjerg-
        
        
          flåden i 1968 var på 28.179 BRT, hvilket på det tidspunkt
        
        
          svarede til næsten 25% af den samlede danske tonnage
        
        
          7
        
        
          .
        
        
          Den nedgang, som ramte Esbjergs fiskerierhverv i første
        
        
          halvdel af 1990’erne, hvor snurrevodsflåden svandt ind til
        
        
          et par håndfulde, og hvor de mindre industri- og konsum-
        
        
          trawlere forsvandt helt, står i manges erindring som en peri-
        
        
          ode, hvor Esbjergs fiskerierhverv for alvor blev kritisk ramt.
        
        
          Hvis man vil forstå snurrevodsflådens samlede nedgang, er
        
        
          det imidlertid vigtigt at være klar over, at den største ned-
        
        
          gang fandt sted i 1970’erne og til dels i 1980’erne. I denne
        
        
          periode blev mere end 80% af de omkring 230 snurre-
        
        
          vodskuttere, som havde udgjort flåden i 1970, solgt ud af
        
        
          Esbjerg, blandt andet til havne som Lemvig og Thyborøn,
        
        
          men også til udlandet. En del solgtes til Sverige, og man var
        
        
          også i England i denne periode interesserede i danske
        
        
          trækuttere. Mindst 45 træbyggede kuttere blev solgt fra
        
        
          Esbjerg til havne som Grimsby og Hull i perioden 1969-
        
        
          1980
        
        
          9
        
        
          . I 1980’erne solgtes en del kuttere til udlandet efter at
        
        
          have fået ophugningsstøtte.
        
        
          For trawlerne var udviklingen i 1992-1993 den sidste del
        
        
          af en lang proces, hvor de mindste fartøjer blev taget ud af
        
        
          fiskeriet, og hvor til sidst kun de største og mest effektive
        
        
          trawlere var tilbage. Fra 1968 til 1978 faldt det samlede
        
        
          antal Esbjerg-kuttere således med 161, eller 27%, men sam-
        
        
          tidig
        
        
          
            steg
          
        
        
          den samlede tonnage i Esbjerg flåden med hele
        
        
          33% til mere end 37.000 BRT, og hele stigningen fandt sted
        
        
          inden for trawlfiskeriet
        
        
          10
        
        
          . I de efterfølgende 25 år, fra 1978
        
        
          til 2002, faldt antallet af Esbjergkuttere med 356, svarende
        
        
          til et fald på 81%, men faldet i den samlede tonnage i
        
        
          Esbjergflåden var i samme periode kun 42%. Gennemsnits-
        
        
          størrelsen på en Esbjergkutter voksede i denne 25 års-peri-
        
        
          ode fra 85 til 260 BRT. Dette tal er udtryk for, at flåden fra
        
        
          midten af 1990’erne var helt domineret af store trawlere,
        
        
          som dels var leverandører til fiskemelsindustrien, dels drev
        
        
          11
        
        
          1970 1982 1991 1993 1997 2003
        
        
          Snurrevod
        
        
          mindst 89 44 29 14 3
        
        
          230
        
        
          Trawl under
        
        
          højst
        
        
          54 30 17 1 (+6 1 (+10
        
        
          100 BRT
        
        
          330
        
        
          bom- bom-
        
        
          trawl) trawl)
        
        
          Trawl over
        
        
          41 103 91 72 59 50
        
        
          100 BRT
        
        
          
            Antal fartøjer i E-distrikt 1970-2003 med snurrevod eller trawl
          
        
        
          
            som primært redskab
          
        
        
          
            8
          
        
        
          
            .