af fiskeindustrien i Esbjerg, og dertil kom, at servicevirk-
        
        
          somhederne på Esbjerg havn med deres teknologiske
        
        
          udvikling af redskaber, hydraulik og elektronik udgjorde et
        
        
          vækstområde særligt for trawlfiskeriet, som var tillokkende
        
        
          for fiskerne at være med til at drage fordel af.
        
        
          Måske kan man ligefrem tale om, at der i løbet af
        
        
          1960’erne og 70’erne opstod noget, der kunne minde om en
        
        
          såkaldt ’kompetenceklynge’ inden for industrifiskeri i
        
        
          Esbjerg
        
        
          11
        
        
          . Investeringsivrige fiskeskippere, en konkurrence-
        
        
          dygtig fiskemelsindustri samt et stort og initiativrigt bag-
        
        
          land af servicevirksomheder på havnen udgjorde til sam-
        
        
          men en slagkraftig gruppe af entreprenører, som både i for-
        
        
          hold til det øvrige danske fiskerierhverv og i forhold til det
        
        
          politiske system arbejdede for at fremme industrifiskeriets
        
        
          og fiskemelsindustriens fortsatte ret til at agere frit og udvi-
        
        
          de aktiviteterne
        
        
          12
        
        
          .
        
        
          Forståelsen af Esbjergs fiskerisektor som værende domi-
        
        
          neret af denne kompetenceklynge kan bidrage til at forstå,
        
        
          hvorfor fiskerne i Esbjerg i højere grad end deres kolleger i
        
        
          de øvrige vestkysthavne begyndte at vende ryggen til snur-
        
        
          revodsfiskeriet i løbet af 1970’erne og 1980’erne. Det er
        
        
          ganske vist ikke muligt at tegne et helt præcist billede af,
        
        
          hvordan nedgangen i snurrevodsflåden fandt sted. Dels fin-
        
        
          des der ikke kilder, som direkte opregner omfanget af snur-
        
        
          revodsfiskeri fra år til år, dels riggede mange fiskere om fra
        
        
          snurrevod til trawl, når der var gode penge i industrifiskeriet,
        
        
          og fra trawl til snurrevod, når dette så ud til at være mest
        
        
          rentabelt, f.eks. i perioder med høje brændstofpriser
        
        
          13
        
        
          . Men
        
        
          tendensen i Esbjergflåden til at satse på trawlfiskeri frem for
        
        
          snurrevod er ikke til at tage fejl af. Halvdelen af de mere end
        
        
          230 snurrevodsfartøjer i Esbjerg i 1970 var bygget i
        
        
          1950’erne eller 1960’erne, men op i gennem 1970’erne blev
        
        
          kun yderligere to snurrevodsfartøjer føjet til byens flåde
        
        
          14
        
        
          .
        
        
          De samlede rødspættelandinger fra Nordsøen steg op
        
        
          igennem 1980’erne til 170.000 tons i 1989
        
        
          15
        
        
          .  Der har altså
        
        
          været vækst i de samlede konsumlandinger rundt om Nord-
        
        
          søen, og således var det formentlig ikke manglende fangst-
        
        
          muligheder, som forhindrede en mulighed for vækst eller
        
        
          stabilitet i Esbjergs konsumflåde i denne periode. Men ned-
        
        
          gangen fortsatte, og praktisk taget hele fornyelsen i fisker-
        
        
          flåden fandt sted inden for trawlfiskeriet, herunder også
        
        
          konsumtrawlerne. Faldende fiskebestande og de derafføl-
        
        
          gende ordninger med omfattende ophugningsstøtte og kvo-
        
        
          ter har fået sin store del af skylden for reduktionen af
        
        
          Esbjergflåden siden 1970’erne, men så enkel er forklarin-
        
        
          gen næppe. Reelt skete den største reduktion i såvel snurre-
        
        
          vodsflåden som trawlerflåden før de faldende fiskebestande
        
        
          blev et direkte økonomisk problem for den enkelte skipper
        
        
          og hans besætning. I den resterende del af artiklen skitseres
        
        
          en række forklaringer, som hver især bidrager til at belyse,
        
        
          hvorfor fiskeriet fra Esbjerg ændredes så voldsomt.
        
        
          
            Rekrutteringen svigtede
          
        
        
          Allerede fra slutningen af 1960’erne gjorde de lange fangst-
        
        
          rejser efter sperling på Fladen Grund og tobis tæt ved den
        
        
          britiske østkyst det rationelt at bygge større fartøjer til indu-
        
        
          strifiskeriet. I årene frem til 1975 investeredes massivt i nye
        
        
          stålfartøjer, og senere, da det frem til 1985 var muligt at få
        
        
          EF-støtte til modernisering og nybygning af fiskefartøjer,
        
        
          sås i trawlerflåden en dramatisk effektivitetsforøgelse, som
        
        
          kulminerede i midten af 1980’erne, da ti nybyggede ’super-
        
        
          trawlere’ blev føjet til Esbjergs industrikutterflåde. Investe-
        
        
          ringerne i nye fartøjer, fiskesøgningsudstyr, hydraulik,
        
        
          større redskaber m.v. gjorde den enkelte trawler til en effek-
        
        
          tiv fiskemaskine, men effektivitetsforøgelsen førte også til
        
        
          øget afhængighed af høj omsætning, når fartøjerne og det
        
        
          nye grej skulle tjene sig ind igen. Dette var med til at gøre
        
        
          det mere attraktivt for fiskere at søge hyre om bord i de sto-
        
        
          re fartøjer, da disses høje aktivitetsniveau medførte flere
        
        
          fiskedage og dermed generelt højere lønninger for hele
        
        
          besætningen.
        
        
          Den rationalisering, som fandt sted i industrifiskeriet i
        
        
          form af større fartøjer med større indtjeningsevne, bidrog
        
        
          til, at der samlet blev færre Esbjergfartøjer. Rationalisering
        
        
          fandt imidlertid ikke i samme omfang sted i snurrevodsfi-
        
        
          skeriet. Her forblev kutterstørrelsen under 50 BRT, hvilket
        
        
          normalt anses for at være den maksimale størrelse for en
        
        
          snurrevodskutter, hvis fiskeriet skal kunne drives effektivt.
        
        
          Håndteringen af tove og vod blev ganske vist lettet betrag-
        
        
          teligt i 1970’erne, hvor snurrevodstromlen (tovtromlen) og
        
        
          13