9
Hvad blev der af Esbjerg-fiskeriet?
Forandringer i fiskeriet fra Esbjerg 1965-2005
Af Søren Byskov
’Hvad blev der af Esbjerg-fiskeriet’ er titlen på en særud-
stilling, som kan opleves på Fiskeri- og Søfartsmuseet fra
og med februar 2005. Artiklen er en uddybning af de tema-
er, som behandles i udstillingen.
I 1968 åbnede Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg på et
tidspunkt, hvor Esbjerg fiskerihavn var hjemsted for cirka
600 fiskekuttere. I januar 2005 havde mindre end en tiende-
del så mange kuttere hjemme i Esbjerg, og hovedparten af
disse var store industritrawlere. Blandt andet var snurre-
vodsfiskeriet efter rødspætter og torsk stort set forsvundet,
ligesom trawlfiskeriet efter de traditionelle konsumarter
også var det. Tilbage var et industrifiskeri, et konsumfiskeri
efter sild og makrel samt et muslingefiskeri og et bomtrawl-
fiskeri efter hesterejer. Den største nedgang i antallet af kut-
tere i Esbjerg skete fra 1970 til 1990, hvilket var en periode,
hvor mange andre fiskerihavne, f.eks. vestkysthavnene Hvi-
de Sande, Hanstholm, Thyborøn og Thorsminde, enten lå
stabilt eller havde fremgang i såvel landinger som antal far-
tøjer. I det følgende gives et rids over nogle af de væsentlige
udviklingstræk, og en række mulige forklaringer på fiske-
riets voldsomme omstrukturering i Esbjerg skitseres.
Esbjerg i 1960’erne - en fiskerby
I marts 1967 udkom et hæfte med titlen ’Esbjergfiskeriet’,
hvori museumsinspektør Alan Hjorth Rasmussen og jour-
nalist Peter Bjerg Poulsen beskrev det esbjergensiske fiske-
rierhvervs udvikling og aktuelle status på et tidspunkt, hvor
alle pejlemærker varslede vækst og fremgang. Forfatterne
beskrev, hvordan Esbjergfiskerne havde levet af snurre-
vodsfiskeri og landet levende rødspætter, og hvordan man
under krisen i efterkrigsårene havde kastet sig over ’skidt-
fiskeri’, dvs. trawlfiskeri efter sild og senere tobis til fiske-
olie- og fiskemelsproduktion. Udviklingen fra ca. 1950
frem til 1967 havde samlet set været gunstig for begge de
to ’afsnit’ af Esbjerg Fiskerihavn, industrifiskerihavnen og
konsumfiskerihavnen
1
.
I det traditionelle konsumfiskeri, dvs. snurrevodsfiskeri-
et, var man efter 2. Verdenskrig efterhånden gået bort fra at
lande levende rødspætter fra kuttere med dam og over til at
slagte al fisken om bord og ise den ned, for senere at lande
den isede fisk til den lokale fiskeindustri, først og fremmest
til filet. Denne udvikling skyldtes først og fremmest, at
fangstteknologien forbedredes samtidig med at filetindu-
strien i Esbjerg ekspanderede, men også industrikutternes
og sildeoliefabrikkernes udledninger af rester fra fiskemels-
produktionen til havnebassinet i Esbjerg havde deres del af
skylden for, at man i 1950’erne nærmest ophørte med at
opbevare levende rødspætter i hyttefade i fiskerihavnsbas-
sinet.
Hvor snurrevodsfiskeriet havde været altdominerende
frem til omkring 1945 steg i de efterfølgende årtier andelen
af fiskeskippere, som enten riggede om til trawl eller som
helt skaffede sig nye og større trækuttere til trawlfiskeri. Ser
man på den samlede redskabsværdi i Esbjergflåden over tid
ses det således, at trawl overhalede snurrevod i 1964. Hvor
Esbjergfiskerne i 1953 rådede over næsten 2.700 snurrevod
og 700 trawl, var tallene i 1964 1.750 trawl mod knap 1.400
snurrevod
2
.
Industrifiskeriet dannede i 1967 grundlag for én meget
stor, fiskerejet fabrik, Andelsildeoliefabrikken, og et par
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...176