»Breaching« kræver en tilstrækkelig vanddybde for, at
        
        
          hvalen skal kunne få fart nok på - og på lokaliteten, hvor
        
        
          finhvalen i Aabenraa optrådte med sit »breaching-nummer«,
        
        
          er vanddybden op til 30 meter.
        
        
          Årsagen til hvalers »breaching« kender man ikke, men
        
        
          der er mange forslag til forklaring. Nogle foreslår, at formå-
        
        
          let er, at hvalen får mulighed for at orientere sig ved hjælp
        
        
          af synet oven vande, mens andre mener, at adfærden anven-
        
        
          des i forbindelse med jagt på byttedyr, der skræmmes sam-
        
        
          men på grund af drønet. En tredje forklaring er, at hvalerne
        
        
          anvender det store plask til at slippe af med hudparasitter,
        
        
          og de hvalarter, der ofte »breacher«, er sædvanligvis de
        
        
          arter, der er mest plagede af parasitter. En fjerde forklaring
        
        
          er, at drønet det giver, når hvalen rammer vandoverfladen
        
        
          igen, er en måde at kommunikere til andre hvaler på, da lar-
        
        
          men kan høres over stor afstand. Imidlertid er finhvalen i
        
        
          stand til at kommunikere med lavfrekvente lyde, der rækker
        
        
          meget længere end lyden fra en »breaching». Måske anven-
        
        
          des »breaching« af hvalerne til at sætte trumf på et signal til
        
        
          andre om et eller andet. At »breache» er dyrt for hvalen.
        
        
          Igen hos pukkelhvaler har man beregnet, at hver »breach« i
        
        
          energi koster 1% af dens daglige hvilestofskifte.
        
        
          Sluttelig er der nogle, der mener at »breaching» er leg.
        
        
          Indenfor etologien (læren om dyrenes adfærd) er »leg« ofte
        
        
          den store skraldespand, vi hælder alle de observerede ad-
        
        
          færdstyper i, som vi ikke umiddelbart kan tillægge en bio-
        
        
          logisk funktion.
        
        
          
            Hvordan finder de vej, og hvorfor strander de ikke?
          
        
        
          Indledningsvis vil vi tillade os at inddele de evner, som hva-
        
        
          lerne har til at skaffe sig informationer og anvende og bear-
        
        
          bejde disse til brug i deres »rejseplanlægning» i dels »evne
        
        
          til at navigere«, dels »evne til at orientere sig«.
        
        
          Navigation har noget at gøre med at finde vej i det åbne
        
        
          hav - uden topografiske vejvisere - og det er uvist, hvordan
        
        
          finhvalerne bærer sig ad med dette. Magnetiske sanser til
        
        
          sansning og tolkning af geomagnetismen er en mulighed,
        
        
          der er nævnt. Især til forklaring af kaskelothvalernes mas-
        
        
          sestrandinger og genstrandinger har eventuelle problemer
        
        
          med denne sans været bragt på bane. Måske er det den geo-
        
        
          magnetiske sans, der får finhvalerne til at stå med næsen
        
        
          inde i alle fjordene, men herom senere.
        
        
          At orientere sig handler om at bevæge sig i forhold til
        
        
          den omgivende topografi og til genstande i eller på havet,
        
        
          og her synes finhvalernes evner ret imponerende. Hvilke
        
        
          sanser de så end bruger, så er disse fornemmelser i stand til
        
        
          at gelejde hvalerne igennem ikke kun landets snævreste
        
        
          farvande og løb, men også over fladvandede rev og sande.
        
        
          Hvalerne er således svømmet gennem det 600 meter brede
        
        
          Snævringen, gennem Årøsund og Hjarnøsund, der begge
        
        
          har en mindstebredde på ca. 400 meter, men mest overra-
        
        
          skende er det, at den ene af hvalerne er set svømme gennem
        
        
          Alssund, hvor mindstebredden er under 100 meter.
        
        
          Broerne har tilsyneladende heller ikke været nogen hin-
        
        
          dring. Motorvejsbroen over Lillebælt har med sin gennem-
        
        
          sejlingsbredde på ca. 600 meter nok ikke været noget pro-
        
        
          blem, og den gamle Lillebæltsbro med en bredde mellem
        
        
          midterpillerne på 210 meter heller ikke. At en af hvalerne
        
        
          render under Kong Christian X’ bro i Sønderborg, en klap-
        
        
          bro med en gennemsejlingsbredde på 30 meter, kan deri-
        
        
          mod godt imponere, ikke mindst en hvalkigger, der ved fle-
        
        
          re lejligheder har set kaskelothvaler opføre sig tilsynela-
        
        
          dende fuldstændigt forvirrede og konfuse i betydeligt mere
        
        
          åbne farvande. Ens for de nævnte farvande er, at de er stejl-
        
        
          kantede og topografisk markante, hvilket man kan forestil-
        
        
          le sig kan være en hjælp i orienteringen - i hvert fald hvis
        
        
          finhvalerne har en eller anden akustisk/auditiv orienterings-
        
        
          sans.
        
        
          Vi kan ikke være sikre på det, men sandsynligvis er fin-
        
        
          hvalerne på deres rejser til og fra Århus Bugt svømmet over
        
        
          Søgrund mellem Gylling Næs og Samsø. Dette farvand er
        
        
          ganske vist bredt, men største dybde er under fire meter, og
        
        
          mere problematisk er måske, at farvandet i undervandsto-
        
        
          pografi, gradienter og dybdeændringer er at sammenligne
        
        
          med Vadehavet. Det Vadehav, hvor 38 kaskelothvaler - ale-
        
        
          ne i den danske del - er strandet og omkommet siden mid-
        
        
          ten af 1900-tallet.
        
        
          Finhvalernes adfærd - selvoplevet i Snævringen og i
        
        
          Aabenraa Fjord - viser, at de orienterer sig imponerende
        
        
          præcist i forhold til topografi og til kunstige installationer. I
        
        
          21