De to ovenfor omtalte former for ræsonnement var med til
at legitimere et ønske om at få frigivet flere kuttere, men det
kunne efterfølgende være svært at slutte op om tanken, når
man først havde fået hyre. Således blev spørgsmålet om kut-
terfrigivelser gang på gang taget op i “Fiskernes Udvalg” af
Aksel Andersen og dennes allierede i Rådet, Thiesen. Gang
på gang besluttedes det, at der ikke burde lægges yderligere
pres på myndighederne. Hver gang støttedes denne beslut-
ning af Fleetwood, Whitehaven og selv den allierede fore-
ning Buckies repræsentant. Det kendetegnende for disse
foreninger var jo netop, at deres medlemmer for hovedpar-
tens vedkommende havde kuttere at sejle med. Der havde
således dannet sig en konsensus mellem de oprindelige for-
eninger og Rådet. En konsensus, som gjorde, at skillelinjen
ikke gik mellem fiskerne og Rådet, men mellem fiskerne
indbyrdes, og som udtrykte forskellene i de sociale forhold.
Fordelingen af Distributionsfonden
Det blev efterhånden påtrængende at finde en løsning i for-
hold til de nyankomne fiskeres deltagelse i fordelingen af
“Distributionsfonden”. Dette udgjorde for så vidt også en
potentiel konfliktsituation. Thiesen nævnte i et brev til Ak-
sel Andersen, at bølgerne havde gået højt, og forhandlin-
gerne været hårde, da man skulle aftale fordelingen i 1940,
og at man derfor måtte forvente det samme ved forhand-
lingerne i forbindelse med de nyankomne fiskere
49
. Det
synes dog som om, man nåede til en løsning på problemet
uden alt for store uoverensstemmelser. Således blev det på
et møde i september 1943 i Ministry of War Transport be-
sluttet, at fondsudbetalingen skulle opdeles i flere stadier,
således at de første, der fik udbetalt deres del, ville blive de
oprindelige 1940-fiskere, og de næste ville blive 1942-
fiskerne, som så ville få tid til at indbetale deres bidrag til
fonden over et års tid. Procentsatsen for fiskerne fra 1942
blev sat til 10% af bruttofangsten. Det var det samme beløb,
som fiskerne i 1940 var blevet enige om, men som for deres
vedkommende efterfølgende var blevet nedsat til 3% på
grund af den hurtige pengeakkumulation i fonden
50
. På den-
ne måde blev der sørget for, at 1942-fiskerne også selv kom
til at betale for deres udligningssystem. Dette system stille-
de Aksel Andersen sig ganske tilfreds med, og da rygtet om
pengeudbetalingen spredtes, fik det også indflydelse på
medlemmernes interesse og engagement i foreningen, hvil-
ket fremgår af de mange breve Aksel Andersen i denne pe-
riode modtog med forespørgsler om foreningen
51
.
En vis bitterhed synes der dog efterfølgende at være op-
stået. 1942-foreningen havde nemlig ikke meget at skulle
have sagt omkring administrationen af de indbetalte penge.
Da det på et møde blev besluttet at give rundhåndede beløb
til både Det danske råd og den britiske krigsindsats, vakte
det stor harme hos Aksel Andersen, der som den eneste
repræsentant for 1942-foreningen overværede mødet. Han
gav på selve mødet ikke udtryk for sin harme over beslut-
ningen, men i sin efterfølgende korrespondance, kom den
til udtryk. F.eks. skrev han til Thiesen, at det var .
..let at dis-
ponere over andre Folks Penge
52
. Om dette synspunkt deltes
af andre af foreningens medlemmer er svært at sige, men
det fremgår tydeligt, at Aksel Andersen i så fald ingen pro-
blemer havde med at dele holdningen med dem. På et andet
møde i Ministry of War Transport var det blevet foreslået at
give en ekstra procentdel af fondens beholdning til Rådet,
hvilket havde resulteret i en diskussion med en vis Carlsen,
Lisborg og Andersen
53
.
Irritationen over donationen skal nok ikke ses som et
udtryk for en egentlig uvilje mod at støtte Rådet eller den
britiske krigsindsats, men i højere grad en frustration over
vestkystens foreninger, som igen efter Aksel Andersens me-
ning havde optrådt egenrådigt og uden hensyntagen til
1942-foreningens interesser.
Kutterejernes specielle problemer
Udover de ovennævnte problemer foreningerne imellem og
i forholdet til Det danske Råd og myndighederne fandtes
der dog også nogle interne skillelinjer i 1942-foreningen.
Disse omhandlede skellet mellem egentlige kutterejere og
partsfiskere. Kutterejere som Aksel Andersen så naturligvis
med større bekymring på, hvad der skete med kutterne, når
de var blevet overtaget af briterne. Et emne, der optog Aksel
Andersen, var i denne forbindelse spørgsmålet om forsik-
ring af kutterne i Storbritannien. Ved et møde i Ministry of
36
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...168