Det gik ikke desto mindre særdeles trægt med at få re-
turlasten leveret. Orm var bekymret over sendrægtigheden,
der kunne komme til at betyde, at han skulle gennemsejle
de nordlige farvande i de kolde og stormende efterårs- og
vintermåneder. Trods flere både mundtlige og skriftlige ryk-
kere til sekretrådet var KRONPRINS CHRISTIAN først til-
ladet den 8. august 1761, hvor skibet lå
”ganske sejlklar”.
Alligevel måtte vor efterhånden stærkt utålmodige kaptajn
vente endnu halvanden uge på sekretrådets udklareringsdo-
kumenter, inden han kunne afsejle. Ladningen bestod denne
gang af 144 oksehoveder og 71 mindre tønder råsukker og
fem baller bomuld for kongelig regning, foruden 496 okse-
hoveder og fem tønder sukker, fem bomuldsballer, otte fade
ung rom (kaldet
kill devil
) og 11 fustager og 23 sække kaffe
som privat fragtgods. Igen følte skibsrådet sig nødsaget til
at beslutte at tilbringe vinteren i Arendal i Norge. Til Køben-
havn ankom man først 12. maj 1762.
26
På den tid ejede Cordt Gylves Orm en ejendom i Borger-
gade i København (på hjørnet af den nu forsvundne Helsin-
gørsgade). Her boede han – når han var hjemme – sammen
med sin kone Elisabeth Margrethe Orms og en sekstenårig
søsterdatter ved navn Johanne Helgensdatter. I ejendommen
boede desuden seks familier til leje.
27
På ny fik Cordt Gylves Orm ordre om at få skibet re-
pareret, så det kunne være sejlklart ultimo oktober 1762 til
endnu en rejse til Sankt Thomas med ham selv som fører.
28
Den 7. december 1762 betalte skibet sin øresundstold; men
fem dage senere havde man et
”vanheld”
ved Læsø, hvor-
ved skibet sprang alvorligt læk. Orm måtte derfor først søge
kortvarigt ind til den nærliggende svenske havn i Marstrand
og dernæst gå til norsk (indenlandsk) havn for at udlosse
ladningen og reparere fartøjet snarest muligt. Ved Lynge
nær Arendal lå man så helt indtil april året efter.
29
På vejen
over Atlanten indtraf meget vindstille og skiftende vinde,
desuden døde en af matroserne, og en del af besætningen
blev angrebet af skørbug. Man ankom til Sankt Thomas 16.
juni 1763 og lossede straks ladningen, der bestod af brædder
og fødevarer som saltet oksekød, røget flæsk, smør, rug- og
hvedemel, gryn, ærter, salt og eddike. Ballasten udgjordes af
60.000 mursten, som kunne bruges ved byggerier i kolonien.
Derimod gik det igen kun ganske langsomt med at få
en returladning ind. I Orms instruks stod ellers, at han højst
måtte ligge 60-70 døgn i Vestindien, og at han skulle have
en returlast på op mod 500 fade sukker. Endnu da fristen
udløb den 26. august, var Orms skib ikke fuldlastet, men lå
stadig og ventede på at få mere sukker ombord.
30
KRON-
PRINS CHRISTIAN må alligevel være kommet afsted ikke
længe derefter, for den 21. november 1763 noterede man i
øresundstoldregnskaberne, at Orm passerede Helsingør på
vej til København med en ladning sukker.
31
I løbet af vinteren blev Orms skibsregnskab som sæd-
vanlig revideret og godkendt, og han og pakhusforvalter
Brandorph fik ordre om at få KRONPRINS CHRISTIAN
sejlfærdig til endnu en tur til Dansk Vestindien med Orm
som fører.
32
Han sejlede ud af Øresund den 6. maj 1764
33
og ankom
planmæssigt til Sankt Thomas den 8. juli, hvor han i løbet af
en halv snes dage udlossede sin ladning, som bestod af 54.050
mursten og 14 tylvter
34
brædder, foruden proviant til de mili-
tære på øerne (71 tønder saltet oksekød, 80 tønder røget flæsk,
107 små tønder smør og 14 tønder rugmel) og til de konge-
lige søfolk i Vestindien (kød, flæsk, smør, skibsbrød, mel,
talg, ærter, gryn, salt, eddike og brændevin, i alt 203½ tønde).
Men denne gang løb den erfarne kaptajn Orm ind i sær-
ligt store problemer med at få leveret en returladning.
35
Den
skulle på ny omfatte mindst 500 fade råsukker, men ved an-
komsten var der kun fire at finde i de kongelige pakhuse.
Den lokale regering, sekretrådet, som skulle levere ham re-
turladningen, forsikrede Orm, at man nok skulle sørge for,
at han fik sin fulde ladning senest i begyndelsen af oktober. I
den første uge af august fik han endelig leveret 79 fade. Den
20. i samme måned havde han i alt fået 131 fade, og den 29.
september var der efterhånden indskibet 204 fade for kon-
gelig regning samt 29.030 pund (cirka 15 tons) pokkenholt
36
som privat fragtgods. Skønt mange private skibe i disse
måneder blev lastet og sendt til Danmark, lå KRONPRINS
CHRISTIAN endnu 30. september 1764 i Sankt Thomas og
ventede på, at sekretrådet skulle skaffe meget mere sukker.
Kaptajn Orm havde derfor følt sig nødsaget til at indgive til
byfogeden i Charlotte Amalie den 15. september en officiel
14