regeringssæde i Christiansted på sukkerøen Sankt Croix;
returladning kunne indtages i Christiansted eller Frederik-
sted, eventuelt på Sankt Thomas, hvor man i så fald tillige
kunne hente breve og tage dem med til Danmark. Der var
stadig problemer med rettidigt at få leveret sukkerlast, især
da fristen for ophold i vestindisk havn for paketten var sat
til kun fire-fem uger, og rejserne i det hele taget skulle gen-
nemføres så hurtigt som muligt, blandt andet af hensyn til
brevposten ombord.
48
Med ombord på SANKT CROIX fik kaptajnen altid en
masse papirer.
49
Det drejede sig om latinsk og algiersk sø-
pas, kaptajnsinstruks, spisereglement og anordning, mand-
skabsrulle, seks protokoller til at føre undervejs, skibsin-
ventarium, ladningsliste, københavnsk toldseddel, traktat
og reglement vedrørende algierske søpas, plakat om føring,
skibsartikler
50
og endelig skibets bil- og målebrev.
Som nævnt var en af paketbådens vigtigste opgaver at
sørge for postbefordringen, og for eksempel ved afsejlin-
gen i 1773 medbragte man 26 breve og en pakke – blandt
andet brev fra Generaltoldkammeret til sekretrådet på Sankt
Croix og til rådet på Sankt Thomas, og til forskellige em-
bedsmænd på øerne var der officielle skrivelser fra General-
toldkammeret, Rentekammeret, Overskattedirektionen og
Bjergværksdirektoriet. Et par breve må nok betegnes som
mere eller mindre private – et fra grev Moltke til vicekom-
mandant H. L. E. Schimmelmann på Sankt Croix og et fra
købmand Lycke til agent Johannes Kragh på Sankt Thomas.
Den enlige pakke var sendt fra en fuldmægtig Harding til
sognepræsten Bølle Rørdam på Sankt Thomas; men hvad
der var i den, véd vi ikke.
De fleste rejser forløb helt efter planen, hvilket betød en
udrejse på tre måneder, et ophold i Dansk Vestindien på tre
måneder og en hjemrejse på næsten tre måneder, i alt altså et
fravær på otte-ni måneder. Men et enkelt togt blev dog gan-
ske dramatisk og forsinket.
51
Efter at være stået Øresund ud
den 11. juni 1773 ankom paketbåden velbeholden til Sankt
Croix 7. august. Man var tilladet 19. september, gik til Sankt
Thomas efter post og derfra hjemefter den 24. september.
Efter to uger med føjelig vind og vejr løb SANKT CROIX
et godt stykke nordøst for Bermuda en aften ind i en heftig
orkan, og man bjærgede ufortøvet alle sejl. For takkel og tov
krængede skibet alligevel så meget, at halvdelen af storlu-
gen kom under vand. Da skibet i den situation ikke ville rej-
se sig igen, blev det besluttet at kappe masten overbord med
Paketbåden SANKT CROIX blev bygget i 1762 for offentlig regning. Her ses tegninger til dens smukke tidstypiske ornamentering af galio-
nen og agterskibet. Chefskahyttens vinduer er omgivet af to havmænd med treforke, foruden kong Frederik den Femtes kronede navneciffer
og skibets navn. Rigsarkivet, Kort- og tegningssamlingen, Søetaten G 2882.
17