ministrere forterne på Guldkysten og stå for slavehandelen
under Dannebrog mellem Guinea og Vestindien. Tiderne var
så gunstige, at alene i året 1782, da det hele toppede, udsted-
tes søpas til 217 rejser direkte til Dansk Vestindien og til 11
rejser ad trekantruten.
64
Så den erfarne Orm – der allerede ved skifteforretningen
i 1778 var blevet betegnet som
”forhenværende skibskap-
tajn”
– blev fundet frem igen. Østersøisk-guineisk Handels-
selskab hyrede ham som fører af den helt nybyggede fregat
GREV MOLTKE på 119 kommercelæster (cirka 310 tons),
konstrueret af skibsbygmester Erik Eskildsen og navngivet
efter et af direktionsmedlemmerne. Ifølge bilbrevet var di-
mensionerne: 104 fod langt, 26 fod 7 tommer bredt og 10
fod 7 tommer dybt (33 x 8,4 x 3,3 meter).
65
Skibet fik ud-
stedt søpas den 20. april 1782 med Orm som kaptajn og de-
stineret ad trekantruten til Guinea efter slaver til Vestindien
og derfra hjem igen.
66
Orm tog 511 afrikanere ombord ved
de danske etablissementer i Afrika, undervejs over Atlanten
døde 93 af slaverne (18 procent) – nogenlunde som normalt
på mellempassagen.
67
Søpasset blev tilbageleveret i Køben-
havn efter endt rejse 27. december 1783. Dermed var Cordt
Gylves Orms lange karriere til søs tilsyneladende slut. Han
var da lige omkring 60 år gammel, men er antagelig død kort
efter.
68
Afsluttende må man sige, at Orm fik en ganske pæn kar-
riere i vestindiefarten, selvom begyndelsen med hans kniv-
stikkeri bestemt ikke havde set lovende ud. En stilling som
kaptajn i farten på Dansk Vestindien og Guinea, endda som
fører af den kongelige paketbåd, blev betragtet som særde-
les respektabel. På mange måder kan hans lange liv til søs
tjene som illustration af, hvordan især vestindiefarten under
Dannebrog foregik mellem 1747 og 1783.
Noter
1.
Rigsarkivet (herefter forkortet RA), Vestindisk-guineisk
Kompagni 81, Europæiske breve og dokumenter 1741-1754.
2.
Jævnfør selvmordsmorderne i Tyge Krogh:
Oplysnings-
tiden og det magiske. Henrettelser og korporlige straffe i
1700-tallets første halvdel,
København 2000.
3.
Erik Gøbel: Danish Shipping along the Triangular Route,
1671-1802. Voyages and Conditions on Board.
Scandina-
vian Journal of History
36, 2011, p. 141-144 og 146-148.
4.
Henning Henningsen: Kgl. Majestæts Modelkammer 1670-
1970
. Handels- og Søfartsmuseets Årbog 1970,
p. 146-150.
5.
Han blev døbt den 21. maj 1724 i Sankt Mariæ kirke i
Helsingør. Hans forældre var Johann Gylves og Christina
Orms. Se kirkebogen på
www.arkivalieronline.dk.6.
Om kompagniet, se Erik Gøbel:
Vestindisk-guineisk
Kompagni 1671-1754. Studier og kilder til kompagniet og
kolonierne, Odense 2015.
7.
T. A. Topsøe-Jensen og Emil Marquard:
Officerer i den
Kaptajn Orm underskrev sine officielle breve med et ”underdanig-
ste Tiener” og lukkede dem med sit personlige segl inden afsen-
delsen. Seglet viser hans spejlmonogram omsluttet af en lindorm.
Denne ildsprudende drage har flagermusefødder og stort åbent
gab. Rigsarkivet, Generaltoldkammeret, Vestindiske og guineiske
sager 51,
J.nr. 281/1763 og 309/1763.
20