Previous Page  22 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 196 Next Page
Page Background

ministrere forterne på Guldkysten og stå for slavehandelen

under Dannebrog mellem Guinea og Vestindien. Tiderne var

så gunstige, at alene i året 1782, da det hele toppede, udsted-

tes søpas til 217 rejser direkte til Dansk Vestindien og til 11

rejser ad trekantruten.

64

Så den erfarne Orm – der allerede ved skifteforretningen

i 1778 var blevet betegnet som

”forhenværende skibskap-

tajn”

– blev fundet frem igen. Østersøisk-guineisk Handels-

selskab hyrede ham som fører af den helt nybyggede fregat

GREV MOLTKE på 119 kommercelæster (cirka 310 tons),

konstrueret af skibsbygmester Erik Eskildsen og navngivet

efter et af direktionsmedlemmerne. Ifølge bilbrevet var di-

mensionerne: 104 fod langt, 26 fod 7 tommer bredt og 10

fod 7 tommer dybt (33 x 8,4 x 3,3 meter).

65

Skibet fik ud-

stedt søpas den 20. april 1782 med Orm som kaptajn og de-

stineret ad trekantruten til Guinea efter slaver til Vestindien

og derfra hjem igen.

66

Orm tog 511 afrikanere ombord ved

de danske etablissementer i Afrika, undervejs over Atlanten

døde 93 af slaverne (18 procent) – nogenlunde som normalt

på mellempassagen.

67

Søpasset blev tilbageleveret i Køben-

havn efter endt rejse 27. december 1783. Dermed var Cordt

Gylves Orms lange karriere til søs tilsyneladende slut. Han

var da lige omkring 60 år gammel, men er antagelig død kort

efter.

68

Afsluttende må man sige, at Orm fik en ganske pæn kar-

riere i vestindiefarten, selvom begyndelsen med hans kniv-

stikkeri bestemt ikke havde set lovende ud. En stilling som

kaptajn i farten på Dansk Vestindien og Guinea, endda som

fører af den kongelige paketbåd, blev betragtet som særde-

les respektabel. På mange måder kan hans lange liv til søs

tjene som illustration af, hvordan især vestindiefarten under

Dannebrog foregik mellem 1747 og 1783.

Noter

1.

Rigsarkivet (herefter forkortet RA), Vestindisk-guineisk

Kompagni 81, Europæiske breve og dokumenter 1741-1754.

2.

Jævnfør selvmordsmorderne i Tyge Krogh:

Oplysnings-

tiden og det magiske. Henrettelser og korporlige straffe i

1700-tallets første halvdel,

København 2000.

3.

Erik Gøbel: Danish Shipping along the Triangular Route,

1671-1802. Voyages and Conditions on Board.

Scandina-

vian Journal of History

36, 2011, p. 141-144 og 146-148.

4.

Henning Henningsen: Kgl. Majestæts Modelkammer 1670-

1970

. Handels- og Søfartsmuseets Årbog 1970,

p. 146-150.

5.

Han blev døbt den 21. maj 1724 i Sankt Mariæ kirke i

Helsingør. Hans forældre var Johann Gylves og Christina

Orms. Se kirkebogen på

www.arkivalieronline.dk.

6.

Om kompagniet, se Erik Gøbel:

Vestindisk-guineisk

Kompagni 1671-1754. Studier og kilder til kompagniet og

kolonierne, Odense 2015.

7.

T. A. Topsøe-Jensen og Emil Marquard:

Officerer i den

Kaptajn Orm underskrev sine officielle breve med et ”underdanig-

ste Tiener” og lukkede dem med sit personlige segl inden afsen-

delsen. Seglet viser hans spejlmonogram omsluttet af en lindorm.

Denne ildsprudende drage har flagermusefødder og stort åbent

gab. Rigsarkivet, Generaltoldkammeret, Vestindiske og guineiske

sager 51,

J.nr

. 281/1763 og 309/1763.

20