en hyre som skibsdreng. Frants mønstrede om bord ugen ef-
ter, han var blevet konfirmeret. Det blev til et halvt års tid
med skipper Hansen, men da skonnerten skulle lægges op
for vinteren, måtte skibsdrengen tilbage til hjemmet i Nysted.
På sin søns vegne sendte Christian Landt nu en ansøg-
ning om hyre til krydstoldinspektoratet, og 21. februar 1900
var der gevinst:
”Du antages herved som skibsdreng ved
krydstoldvæsenet fra torsdag den 1ste marts dette år at reg-
ne, hvilken nævnte dato du herved beordres at melde dig i
Odense til krydstoldassistent Aasberg for at forrette tjeneste
i krydsfartøj no. 10. Når du rejser på billigste måde ville
dine rejseudgifter fra Nysted til Odense blive dig godtgjorte
af ovennævnte krydstoldassistent.”
3
En tjeneste som skibsdreng i en toldkrydser indebar
også, at man skulle lave mad til den øvrige besætning om
bord. Det var ikke lige efter Frants’ hoved, men han lærte
det hurtigt efter anvisninger fra en af matroserne. Skønt lus-
singerne sad løst hos kaptajnen, stod skibsdrengen sig godt
med ham og avancerede i titlerne i de to år, han gjorde tje-
neste i krydstoldvæsenet.
Efter at have fået sine ”søben” i hjemlige farvande, var
det fjernere himmelstrøg som kaldte, nemlig en hyre i 1904
på Den Kongelige Grønlandske Handels gamle bark CE-
RES, og dermed var grundlagt en kærlighed til både Grøn-
land og de gamle træskibe, som besejlede landet. Det var en
kærlighed, som Landt aldrig gav slip på igen, og nærmest
utallige blev de billeder, som siden skulle få netop disse
sejlskibe fra grønlandsfarten som motiv i malerens senere
produktion. Foreløbig var det karrieren til søs det gjaldt.
Styrmandseksamen
Vinteren 1906-07 var Fr. Landt optaget på Bogø Naviga-
tionsskole for at erhverve styrmandseksamen. Skolen var da
ledet af forstanderen H. P. Hjelm, der som en af sine dygtige
lærere havde ansat Rasmus Antoni Landt, som efter sin af-
sked fra skolen i 1910 bl.a. var bestyrer af øens telefon, post
og telegraf samt leder af søassurancen.
Det kan være nærliggende at antage, at eleven Frants og
navigationslæreren var beslægtede, men det var ikke tilfæl-
det. Faktisk hed Antoni egentlig Rasmussen til efternavn,
men han skrev sig altid under med Landt og var kun kendt
under dette navn. Antoni Landt var skræddersøn fra Svend-
borg, hvor han var født 1850. Han var enkemand, da Frants
Landt frekventerede skolen.
Det er blevet sagt, at mange unge navigatører strander på
et ”velformet skær”, mens de går på navigationsskolen, og
det slap Fr. Landt heller ikke for. Heldigt nok var det, at der
ikke var nære familiebånd til navigationslæreren, for Frants
forelskede sig uhjælpeligt i hans 16-årige datter Alma. Hun
nåede lige at fylde 17 år, inden Frants i maj 1907 bestod sin
styrmandseksamen.
Alma var den mellemste af Antoni Landts fem døtre, og
så var der sønnerne Aage og Erik. To af Antonis døtre var
døbt med navnet Alma. De havde fået navnet efter deres mor
Alma Pasbjerg, der var født som præstedatter i Vestervig i
Thy, men var kommet til Bogø i 1874, da faderen havde
fået fast embede der, hvor han tidligere havde været hjælpe-
præst. Alma Pasbjerg var død i barselseng 1894 halvanden
time efter at have født en datter, som fik navnet Alma Rig-
mor. Som voksen brugte hun navnet Rigmor.
For den nyforlovede Frants Landt fulgte nu togter til
Grønland i Den Kongelige Grønlandske Handels gamle brig
Alma og Fr. Landt. Det unge pars forlovelsesbillede fra fotografen
i Stubbekøbing. Privateje.
26