Previous Page  34 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 196 Next Page
Page Background

BENHAVN i den gamle tradition med at male skibet i godt

vejr med fuld sejlføring og på et andet lærred med reduceret

sejlføring i dårligt vejr. Samtidig kunne maleren glæde sig

over, at datteren Gjertrud var blevet optaget på Kunstakade-

miet og i 1933 og 1935 kunne udstille arbejder på Kunst-

nernes Efterårsudstilling. Hun har bl.a. udført en keramisk

udsmykning af Gladsaxe svømmehal. Landts datter Kirsten,

der også havde kunstneriske anlæg, udstillede først på KE i

1946. 1930’erne skulle blive årtiet, hvor lodsen for alvor fik

sit endelige gennembrud som marinemaler.

”Vikingen”

I 1924 var marinemaleren Christian Bogø (1882-1945), der

også var forfatter, begyndt at udgive et tidsskrift, som han

kaldte ”Vikingen”. Bladet fik den præciserende undertitel

”Sønovellemagasin”.

Bogøs tanke var at præsentere populær og letlæst sø-

mandsromantik fra sejlskibstiden og at have et sted, hvor

han kunne publicere sine egne produktioner. Selv om det

ikke lige var sådan, det blev formuleret, så blev det et stof-

område, som bladet lidt krampagtigt holdt fast i, længe efter

at stoffets popularitet var dalet. Chr. Bogøs eget store gen-

nembrud i genren kom med bogen ”Barken Margrethe af

Danmark”, som han skrev sammen med Johs. Ravn-Jonsen.

Bogen var først udkommet i hæfter udgivet af ”Vikingen”

og blev i 1934 filmatiseret til stor succes.

Til sit nye tidsskrift havde Bogø brug for illustratorer,

der kunne give teksterne en yderligere dimension, og her-

ved knyttede han kontakter til forskellige kolleger inden for

marinemaleriet. Dermed kom også en kontakt til Landt, som

kom til at levere enkelte illustrationer til Bogøs blad. Efter

godt fire år som redaktør og udgiver måtte Bogø økono-

misk give op, men han opgav ikke sin ide. Han henvendte til

Brødrene Bærentzens Clicheanstalt, hvor Axel Bærentzen

så nogle gode muligheder for at udvikle bladet og samtidig

promovere firmaets evne til at reproducere kunst i firefar-

vetryk. Forlaget ”Vikingen” fik nu Axel Bærentzen som en

entusiastisk redaktør, og under ham udvikledes bladet gen-

nem årene til at blive landets førende tidsskrift inden for

kommerciel skibsfart. Til bladet knyttedes nogle af landets

bedste marinemalere som Vilhelm Arnesen, Chr. Benjamin

Olsen og H. Schøsler-Pedersen (1898-1980) fra Sakskø-

bing, som alle vederlagsfrit stillede arbejder til rådighed for

bladet, hvor de fremover kunne opleve at se deres arbejder

trykt som forsider på ”Vikingen” i en fin kvalitet på glit-

”Vikingens” forsider var altid i farver, men eftersom langt de fleste

af Landts billeder var udført på lærreder i bredformat, blev hans

billeder oftest gengivet i en beskåret udgave for at passe ind i forsi-

dens højformat. Kun sjældent var illustrationen ledsaget af en tekst,

som definerede skibet, men nok situationen, det befandt sig i. Illu-

strationerne i ”Jul paa Havet” kunne være mere ærlige gengivelser,

eftersom billederne tryktes på højkant og bedre papirkvaliteter.

32