Kongeskibet DANNEBROG skulle på togtet eskorteres
af orlogsfartøjerne INGOLF og HVIDBJØRNEN. Fr. Landt
fik sin station om bord på INGOLF, og han havde fra turens
start gang i skitseblokken. Kronprins Frederik sejlede med
på den første del af turen, men skulle gå fra borde i Helsin-
gør. Landts første billede kom til at hedde
”Hans kongelige
højhed Kronprins Frederik går i land ved Helsingør den 10.
juni”
. Året forinden havde Landt malt en anden kongelig
ankomst, nemlig hvor DANNEBROG ankommer til Køben-
havns Red med det nygifte kronprinspar efter brylluppet i
Stockholm. Prins Knud deltog i hele kongeparrets togt, og
der opstod et nært venskab mellem maleren og prinsen, der
siden blev en hyppig gæst i Alma og Frants Landts hjem i
Lyngby, hvor prinsen følte sig fri til også at tale om sine
personlige problemer.
Næste scene for Landts skitseblok blev et spektakulært
optrin, idet den svenske marines to skoleskibe, fuldriggerne
NAJADEN og JARRAMAS, lå i farvandet ud for Kullen,
således at DANNEBROG med eskorte skulle passere mel-
lem dem. De svenske skoleskibe hilste det danske konge-
skib på den gamle orlogsmæssige måde, ved at undersejlene
blev givet op og bramsejlene firede, mens der blev vinket og
svinget med huerne fra de bemandede ræer. Da Landt var på
ledsageskibet, oplevede og skitsede han begivenheden set
bagfra, men da skitsen under besøget på Island var blevet til
et maleri, så Dronning Alexandrine billedet og spurgte ma-
leren, om han ikke ville lave det, så man så sceneriet forfra,
og dermed som majestæterne havde oplevet det. Selvfølge-
lig ville maleren det, og billedet blev siden reproduceret og
benyttet som forside på offentlige telegrammer.
Under Island
Fra Færøerne havde Landt sendt tegninger hjem til Berling-
ske Tidende, lige som Alma havde fået en beskrivelse om
forløbet af togtets første del frem til opankringen:
”Kl. halv
ti stillede vi til parade. Jeg på næstkommanderendes venstre
side. Alle de andre står efter anciennitet på hans højre side.
Nå, så kom H. M. kongen til borde, og jeg var den første ma-
jestæten hilste på, og han spurgte, om det var maleren, og
om jeg havde lavet noget, for så ville han gerne se det bag-
efter, når skibet var inspiceret”.
Der blev i al hast arrangeret
en lille udstilling i INGOLFs officersmesse:
”Majestæten
syntes godt om den, og bad mig, når jeg havde lavet nogle
flere, om at lave en udstilling i DANNEBROG, så dronnin-
gen kunne se dem. For øvrigt passiarede majestæten livligt
med mig, og jeg måtte forklare”.
11
Efter anløb af Trangiswaag og Torshavn fortsatte turen
mod Island, men nu var det blevet rigtig dårligt nordatlan-
tisk havvejr. Landt stod uanfægtet og malede videre på en
plads med lidt læ på INGOLFs agterdæk, da skibets chef,
kommandørkaptajn Lembcke, henvendte sig til ham:
”Her
står De og maler, så det sprøjter, og med en stor cigar i
munden, mens alle kadetterne ligger langs lønningen og
brækker sig!”
Landt kunne have svaret, som han mange år
senere gjorde det til journalisten Otto Ludwig:
”Mit ynd-
lingsmotiv er stormvejr og havvejr. Jeg kan bedst lide at
male i storm!”
12
Der kom et fint billede ud af det: ”Hårdt
vejr på Atlanterhavet midt på dagen den 16. juni” – et bil-
lede, som majestæten senere købte.
I samme interview fortæller Landt til Otto Ludwig om
en dag i Island, hvor DANNEBROG og HVIDBJØRNEN
lå fortøjet på hver side af en bro:
”Mens jeg står
på
ag-
Efter Dronning Alexandrines ønske udførte Fr. Landt i 1936 et
billede, hvor DANNEBROG passerer mellem de to svenske skole-
skibe. Billedet blev siden reproduceret til brug for festtelegrammer.
På Stenders Forlag udkom senere gengivelser af Landts billeder
på både telegrammer og postkort.
35