

Endelig Charlottenborg
Ligesom Bærentzen ikke havde været sen til at kaste lidt
kongelig glans over sin virksomhed, så lod Poul Buus, Aug.
Withs efterfølger i kunsthandelen Bredgade 6, heller ikke
chancen gå fra sig for at få del i den opmærksomhed, der
var omkring det kongelige togt til Island. Frem for at ar-
rangere en udstilling i kunsthandelens egne lokaler foreslog
han Landt at leje sig ind i udstillingssalen på Charlotten-
borg. Det kunne ske ved at kunsthandelen stod som lejer,
mens Landt skulle selv betale alle udgifter i forbindelse med
arrangementet.
Det var om at smede, mens jernet var varmt. Salen blev
lejet, og i dagene fra 22. oktober til 1. november 1936 vi-
ste Charlottenborg ”
Marinemaleren Fr. Landts malerier og
studier bl.a. fra kongerejsen til Færøerne og Island i 1936”.
Langt den overvejende del af malerierne var fra rejsen, og
kongehuset havde beredvilligt stillet sine fire billeder fra
rejsen til rådighed. De øvrige udstilledes med tilhørende ka-
talog, hvori der var angivet billedernes mål og priser. Også
her var der et par ”historiske” billeder, bl.a. et stort maleri,
som Landt kaldte ”Da Hans Majestæt Kong Christian d.
IX sejlede til Island” samt det lidt mindre billede ”Deres
kgl. Højheder Kronprins Frederik og Kronprinsesse Ingrids
Ankomst på Københavns Red den 26. maj 1935.” I øvrigt
var billederne ophængt således, at gæsterne kunne følge
rejsens rute og begivenheder kronologisk. Første maleri var
fra kronprinsens landgang ved Helsingør 10. juni. Derefter
skildres tågevejr, anduvninger og ankomster frem til, at Ska-
gens fyrskib hilser DANNEBROG ved hjemkomsten.
Straks efter udstillingen blev der udfærdiget en regning
til Landt fra Aug. Withs efterfølger i kunsthandelen. Regnin-
gen var meget detaljeret – lige fra leje af lokale på Charlot-
tenborg for 700 kr. ned til den mindste sporvognsbillet ved
transport af malerierne fra Charlottenborg tilbage til lokaler-
ne i Bredgade. Det hele summede sig op til kr.1.584,53, men
det har næppe fået lodsen til at ryste på hånden. En samtidig
opgørelse over salget viser, at der blev solgt billeder for i alt
3.675 kr. hvoraf kunsthandelen beregnede sig 10 %.
Et sådant lejemål på Charlottenborg gjorde naturlig-
vis ikke maleren til det, man almindeligvis forstår ved en
Charlottenborgmaler, men for Landt har det også efterhån-
den været ganske ligegyldigt. Hans arbejder havde fået den
anerkendelse og det blå stempel, som han tidligere havde
stræbt efter. Blandt de Landt-billeder, som i de senere år
er blevet solgt på auktioner, bærer flere arbejder mærkater,
som viser, at de har været indsendt til bedømmelse til cen-
surerede udstillinger på Charlottenborg uden at blive anta-
get. Tidligst kendte arbejde med en sådan mærkat er dateret
1929, men et indsendt og vraget billede bærer mærkat med
årstallet 1939, altså flere år efter succesudstillingen. Ifølge
broderen Niels fik Landt siden en invitation fra Charlotten-
borgs censurkomite til at udstille, men dette tilbud blev af-
vist. Kunsthandelen kunne overkomme salget, indtil Landt
nogle år senere selv overtog det.
Her i slutningen af 1930’erne var Frants Landts position
som en af landets førende marinemalere slået fast. Succesen
fra Charlottenborgudstillingen blev forsøgt gentaget året
efter. I dagene 16.-25. april vistes 81 af Landts arbejder i
Rådhussalen i Aarhus. Derefter vistes malerierne på Fyn,
hvor udstillingen i dagene 6.-12. maj var overført til Fyens
Kunstbygning i Odense, som var blevet lejet til formålet.
Også her var ikke færre end 81 arbejder med, men konge-
husets var dog blevet hjemme på Amalienborg. Til gengæld
vistes en række tidligere arbejder. Broderen Niels oplyser
mange år senere, at det samlede salg fra udstillingerne
udgjorde mere end 7.000 kr., hvilket var betragteligt over
lodsens årsløn. For Landt havde interessen for maleriet for
længst distanceret interessen for det borgerlige erhverv som
lods ved Københavns Lodseri, selv om han livet igennem
stædigt holdt fast i sin titel som lods.
Marinemaleren Vilhelm Arnesen
I ”Arnebo” i Snekkersten begyndte den tidligere så ombej-
lede marinemaler Vilhelm Arnesen også at føle sig distan-
ceret af lodsen, hvis billeder i disse år i emne, stil og farver
lå meget tæt op ad Arnesens, men i pris betragteligt under.
Da Axel Bærentzen i januarnummeret 1938 af ”Vikin-
gen” ikke uden en vis stolthed præsenterede en ny medar-
bejder til bladet
”nemlig selve Fyr- og Vagervæsenets direk-
tør, kommandørkaptajn Paul E. B. Sinding”
(1882-1964),
37