

levelser, der siden kom til at fylde meget i lodsens erindring.
Dronning Ingrid deltog ikke i den lange og lidt barske sejl-
tur, men fløj til Grønland, hvor hun så boede på DANNE-
BROG. Prins Knud deltog i hele togtet. I flådens mandfol-
keverden fik maleren på hjemrejsen en oplevelse, som han
huskede og gerne viderefortalte:
”Mens vi befandt os ude på
Atlanten, trak det op til dårligt vejr, og ovre fra Dannebrog
blev der signaleret ”splice the main-brace”, hvilket jo var
en invitation til at drikke rom på kongens regning. Pr. signal
forespurgte vi så, om det skulle være en kortsplejsning el-
ler en langsplejsning, Vi fik svaret, at det selvfølgelig skulle
være en langsplejsning”.
15
Resultatet af turen blev endnu en række billeder, som
dokumenterede rejsen med steder, begivenheder og tids-
punkter. Billederne skulle efter hjemkomsten danne ramme
om endnu en udstilling. Landt lejede i dagene 6.-23. decem-
ber 1952 optimistisk salen i Den frie Udstillings bygning på
Østerbro og tegnede selv udstillingens plakat, hvor man ser
kongeskibet i Diskobugten gennem et stort hul i et isbjerg.
Kataloget, han fik trykt, viser, at der blev præsenteret 68
arbejder, hvoraf lidt over halvdelen var fra rejsen.
Med udstillingen fik Landt sit livs store skuffelse. Kun
få dage inde i udstillingen måtte han lave en ny prisliste til
kataloget, hvor alle priser på billederne var nøjagtigt halve-
ret. Betragter man de billeder, som det er muligt at opsøge
Efter indsamling i alle Marineforeningens afdelinger landet over
udførte Frants Landt i 1949 et stort maleri af M/S KRONPRIN-
SESSE INGRID liggende ved Larsens Plads foran Amalienborg.
Det skete på bestilling af Marineforeningen i Danmark, hvis æres-
formand majestæten var. Billedet overraktes som gave til kongen
på dennes 50-års fødselsdag 11. marts 1949. Skibet var på dette
tidspunkt endnu ikke afleveret fra værftet i Helsingør, så der er
tale om såkaldt ”artists impression”. I øvrigt var Kronprinsesse
Ingrid på dette tidspunkt for længst blevet dronning, men skibets
navn skulle som skibet selv være en parallel til det noget ældre
M/S KRONPRINS FREDERIK. Billedet her er reproduceret efter
gengivelsen i ”Jul paa Havet” 1949.
I sommeren 1952 kort før afrejsen til Grønland overrakte Fr.
Landt et maleri til kaptajn Kurt Carlsen, der året forinden var
blevet en verdenshelt i kampen for at bjærge sit kæntrede skib
FLYING ENTERPRISE. Maleriet viste skibet, mens det lå skævt i
det oprørte hav og med kaptajnen som eneste besætningsmedlem.
Carlsen havde i 1952 været på en lynvisit i København, hvor han
var blevet hyldet af en stor menneskemængde. Privateje.
41