Previous Page  40 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 196 Next Page
Page Background

var det ved at blive for meget for Arnesen, som givetvis også

har følt sig forbigået, da Landt blev attacheret som kongens

ledsager på Islandsfærden. Bærentzen måtte aflægge den

gamle mester et besøg, og det blev til en helsides artikel i

apriludgaven af ”Vikingen” som også indeholdt et friskt og

levende fotografi af den 74-årige marinemaler. Bærentzen

indleder sit skrevne portræt af maleren:

”Marinemaler Vilh.

Arnesen har stillet sin kunst til rådighed for ”Vikingen”, en

flot gestus for ”Vikingens” arbejde for søens sag, og for at

takke ham for denne imødekommenhed og samtidig for at

erfare, hvor megen sandhed der var i alle de rygter, der gik:

Vilh. Arnesen var gammel, hans øjne var dårlige, han havde

lagt maleriet på hylden – aflægger jeg Danmarks største nu-

levende marinemaler et besøg.

Højt hævet over Strandvejens færdsel ligger ”Arnebo,”

marinemaler Arnesens faste borg, med herlig udsigt over

Sundet og Kronborg, alle sømænds stolte symbol på Dan-

mark, et af Arnesens kæreste sujetter: en sejler med Kron-

borg i baggrunden. Når Vilh. Arnesen har fæstnet dette til

lærredet, fryder det tusinders øjne, og hverken Kronborg

eller skibet kan males bedre. Det er absolut ingen gammel

mand, der modtager mig. Statelig og spændstig kommer

Vilh. Arnesen mig i møde, og jeg kan slet ikke forstå, at den

mand har malet til konger og kejsere allerede for 30-40 år

siden. I løbet af et øjeblik har Vilh. Arnesen placeret mig i

sit atelier og med ungdommelig vitalitet viser han mig det

ene pragtfulde billede efter det andet, alt har en historie; for

hvert maleri foreligger der talrige skitser og forarbejder;

mægtige malerier malet i det sidste år slår alle påstande

ned om Vilh. Arnesens trækken sig tilbage fra malerkunsten.

Her er så stor variation, som man sjælden træffer, og Vilh.

Arnesens selvstændige sujetvalg har stadig fundet nye mo-

tiver. Time efter time går i samtale med denne store person-

lighed og stadig er Vilh. Arnesen en lige livfuld og interes-

sant fortæller.”

Under samtalen bag Arnesens høje ateliervinduer ud

mod Øresund fremkom bemærkningen:

”Jeg maler ikke no-

get, jeg ikke har set. Jeg har fået en grundig uddannelse!”

Bemærkningen kan være møntet på både Landt og Sinding,

som begge var autodidakte og begge ”konstruerede” skibe

og begivenheder, som lå langt tilbage i historien. Specielt

Paul Sinding var kendt for sine mange malerier af histori-

ske krigsskibe og søslag, og Landt havde ligeledes bl.a. for-

søgt sig med billedet ”Niels Juels gennembrud under slaget

i Køge bugt”. Arnesen havde dog med sin påstand under

samtalen taget munden rigelig fuld, eftersom han næppe

selv var tilskuer til ”Slaget ved Øland” og ”Helsingørs red

i sundtoldens dage”, som er titlerne på et par af hans mest

kendte malerier.

Lods og marinemaler Frants Landt om bord på København Lodse-

ris lodsdamper. Privateje.

38