

tet papir. Inde i bladet anvendtes kun sort/hvide klicheer og
helst i streg, da papiret ikke indbød til rastertryk. Her kom
nogle rentegninger af skitserne fra Landts skitsebøger ud til
den store offentlighed.
Samarbejdet med Bærentzen og ”Vikingen” skulle
få stor betydning for udbredelsen og populariseringen af
Landts billeder, ikke mindst efter at forlaget i 1934 begynd-
te at udgive det årlige magasin ”Jul paa Havet”, der officielt
var ”Vikingen”s julehæfte. Efterhånden overtog julehæftet
”Vikingens” mere romantiserede stofområder med opbyg-
gelige julenoveller etc. ”Jul paa Havet” fik indsat ekstrasider
med særlig fint og kraftigt glittet papir, som gav fremragen-
de farvegengivelser af de tilknyttede kunstneres arbejder. Til
den første udgave af ”Jul paa Havet” havde Landt tilbudt to
af sine malerier, nemlig et billede, hvor Københavns Hav-
nevæsens isbryder VÆDEREN bryder isen for at bane vej
ned gennem Øresund for DFDS’ rutebåde til henholdsvis
Aarhus og Aalborg. Længere agterude i renden ses mellem
de to rutebåde samme rederis NIELS EBBESEN, mens en
indefrossen engelsk damper med flag signalerer efter isbry-
derassistance.
Det andet billede er et maleri af skoleskibet GEORG
STAGE, vel at mærke det gamle skoleskib, som var byg-
get i 1882, og som solgtes ud af landet i 1934 for at leve
videre med navnet JOSEPH CONRAD. Skibet har nu sin
faste plads i museumshavnen i Mystic Seaport i Connec-
ticut USA. Det nye skoleskib GEORG STAGE var under
bygning i Frederikshavn og blev allerede i majnummeret af
”Vikingen” 1934 præsenteret med Frants Landts kultegning
af skibet for fulde sejl. Gengivelsen af Landts tegning af det
Gang på gang har Fr. Landt malt Gustaf Eriksons store kornsej-
lere fra Ålandsøerne, når de om efteråret anløb København for at
proviantere og få et eftersyn hos Burmeister og Wain før rejsen
mod Australien. På billedet fra 1938 har Landt samlet fire af de
største. Fra venstre ses den firemastede bark PONAPE, det tidli-
gere danske skoleskib VIKING med hvidmalet skrog, forrest fuld-
skibet GRACE HARVER og den firemastede bark OLIVEBANK.
Længst til venstre i billedet ses barken PENANG og agterude
skimtes MADORA og TOMMELIND sammen med konturerne af
Drogdens faste fyr. Privateje.
Foruden sine malegrejer på lodsbåden havde Fr. Landt også reme-
dier i sit kontor i lodsbygningen. Her maler han i sit atelier på lof-
tet i hjemmet i Solvænget, hvor et portræt af gamle GEORG STAGE
(JOSEPH CONRAD) er ved at tage form. Endnu kan de briller,
som han nødigt viste sig med, skubbes op i panden. Privateje.
33