betragtning, såfremt jeg kan erholde mit styrmandspatent,
hvorfor jeg ansøger om at måtte få dispensationen”.
5
Det tog
ikke lang tid for magistraten i København at behandle ansøg-
ningen. Allerede 6. marts havde Landt fået sin dispensation,
og vejen til at søge optagelse som lodsaspirant lå åben.
Det dobbelte valg
I 1909 blev Landt optaget som aspirant ved Københavns
Lodseri, som havde et distrikt, der udgjorde hele havnen
og Øresund fra Svinbådan fyrskib ved Høganæs i nord til
Falsterbo fyrskib i syd. Det var et stærkt trafikeret område,
som skulle gennemsejles på de vanskelige steder som f.eks.
Drogdens gravede rende, hvor de store skibe skulle listes
igennem med kun seks tommers
”underkeel clearence”
. Ser
man på Landts senere produktion, opnår netop området med
Drogden fyrskib og fra 1937 Drogdens faste båke en særlig
fortrolighed i Fr. Landts dobbeltliv som lods og marinemaler.
Aspiranttiden var nogle økonomisk seje år at komme
igennem. Indtjeningen var lille, og det kneb gevaldigt med
at have overskud til at klare alt det nødvendige, så foreløbig
kunne der ikke blive tale om at gifte sig. I de stramme øko-
nomiske tider blev det endnu en gang den gamle ven, lods
Frederik Larsen hjemme i Nysted, som kom til hjælp, idet
han opfordrede Landt til at sende alle regninger ned til ham,
så ville han betale dem og vente med at få de udlagte penge
igen, indtil den unge aspirant havde fået mere sikre vilkår i
tilværelsen.
Københavns Lodseri var organiseret således, at arbejdet
var på en slags anparter, som kunne erhverves sideløbende
med ansættelsen. Det kunne vare op til otte år at komme op
på at have fuld andel i virksomheden, som også havde sit
eget pensionssystem, således at lodserne kunne pensioneres
over driften. For Fr. Landt var det i 1910 kommet så vidt, at
det var muligt for ham at hente Alma op til København og
gifte sig med hende. Det skete 22. oktober, men der skulle
gå endnu godt et år, inden der kunne blive tale om fastan-
sættelse ved Københavns Lodseri. Det skete pr. 1. januar
1912. Den sikkerhed i tilværelsen, som den faste ansættelse
gav, betød dog ikke at en undertrykt drøm om at blive ma-
rinemaler blev opgivet – snarere tværtimod. Det er stort set
samtidig med sin fastansættelse, at Landt beslutter sig for et
”både-og” i en vaklen mellem en tilværelse med søfart og et
forsøg på at leve som marinemaler.
Ved et avisinterview i 1925 blev Landt spurgt, om det
ikke havde hæmmet ham som kunstner, at han var stået til
søs.
”Nej, det synes jeg egentlig ikke, det har. Jeg skal sige
Dem. Jeg er to mennesker. Har to naturer i mig. Jeg er sø-
mand med liv og sjæl. Jeg elsker at føle det duvende skibs-
dæk under fødderne. Jeg elsker den friske salte blæst lige i
ansigtet. Jeg elsker at stå på broen, hvad enten solen skin-
ner eller stormen tuder! – Men jeg elsker også at tegne og
male, og hver en stund min gerning på de salte bølger ikke
lægger beslag på mig, tilbringer jeg med blyant og pensel i
hånden!”
6
Blev Landt bedt om at sætte årstal på sin debut som ma-
ler, svarede han altid 1912, og at det faldt sammen med hans
fastansættelse i lodsvæsenet. Oplevelsen med hurtigtegne-
ren i London lå nogle år forud, men havde dog ansporet
Landt til at tænke på at udnytte sit talent. De første forsøg
blev nogle små pasteltegninger. At give sig i kast med olie-
maleriet, var han noget bange for.
”Jeg kendte jo ikke det
mindste til behandling af farverne”
. Da beslutningen om
En norsk bark som braser bak for at tage lods om bord ud for
Drogden fyrskib. Med det store sejlskib, lodsbåden med den røde
stribe i sejlet og fyrskibet ved Drogden har Landt i ét billede fået
samlet tre af sine yndlingselementer. Privateje, her gengivet efter
”Jul på havet” 1966.
28