at forsøge sig med oliefarver endelig blev truffet, blev før-
ste forsøg et billede af en lille skonnert med solnedgangen
som baggrund. Der er nok kommet lidt ekstra blus på solen,
for da Landt viste billedet til sin kollega Viggo Olsen, var
hans umiddelbare kommentar:
”Det ligner sgu indgangen
til Dantes helvede!”
I årene som aspirant havde talentet for marinemaleri så-
ledes ikke været dyrket, men skitsebøgerne fra langfarterne
var omhyggeligt gemt, og med Orlogsværftets tilladelse
kunne han frekventere værftets store modelsamling for at
tegne skitser af de gamle orlogsskibe.
Landt blev snart kendt som den lods, der ankom med
staffeli, malekasse og skitseblok i lodsbåden, der førte ham
ud til de skibe, som skulle lodses ind til København eller
gennem vanskeligt farvand. Skitsebøgerne suppleredes også
med tegninger af de mærker, som skulle holdes ved lodsning
gennem snævre løb. En bestemt fabriksskorsten over et med
et kirketårn osv. Også hjemme på adressen i Solvænget på
Østerbro, havde Landt oppe på loftet indrettet sig med et
lille atelier, lige som han havde en malekasse parat på sit
lodskontor, hvor der kunne være en hel del ventetid.
Inspiration og hjælp
Med tidens store marinemalere somVilhelmArnesen (1865-
1948), Chr. Mølsted (1862-1930) og Chr. Benjamin Olsen
(1873-1935) på banen skulle der virkelig massiv kraft og
talent til at presse sig ind på marinemaleriets banehalvdel.
Fr. Landt tog mod til sig og opsøgte Vilhelm Arnesen
for at udbede sig hans råd og kommentarer. Arnesen tog
godt imod ham:
”Tja! Der kommer så mange her mellem år
og dag og vil være mine elever. Nogle af dem bliver det jo
også, men de fleste bliver det ikke. Jeg siger nemlig altid det
samme, som jeg nu siger til Dem: Tag en skitsebog, gå ned
til havnen og tegn, hvad De ser, og kom så igen i morgen!”
7
Den unge lods skyndte sig ned på Frihavnen, hvor han
satte sig på molen med sin skitseblok, og næste dag blev re-
sultatet præsenteret for Arnesen.
”Det var pokkers!”
sagde
maleren.
”Ja, De kan sgu! Men sig mig, hvor meget har De
tænkt Dem at ofre på dette her, for De er jo nok klar over, at
skal jeg undervise Dem, så er det dyrt, men vil De købe Dem
en malerkasse og selv prøve Dem frem og komme her og få
lidt gode råd, så vær så god!”
Det var en opløftet Landt, der skyndte sig ned på Kultor-
vet, for at købe farver.
”Jeg vil have det, som marinemaler
Arnesen plejer at få!”
Damen rakte Landt otte-ti tuber. Han
kiggede lidt på tuberne og forlangte flere,
”Godt med mel-
lemfarver!”
Tuberne med mellemfarverne blev dog hurtigt
kasseret, for mens Landt prøvede sig frem, blev det klart for
ham, at mellemfarver var noget, man selv skulle blande på
paletten.
Gennem nogle år modtog Landt regelmæssigt gode råd
af den gamle mester, og det smittede af. Ofte kom der på
Landts lærreder motiver og teknikker, som lå så tæt op ad
Arnesens, at det gav nogen mening at betragte ham som
Arnesens epigon. Mange billeder blev mere identiske, end
Arnesen brød sig om, og end Landt ville vedkende sig. Var
der ikke signatur på de to maleres billeder, kunne det til tider
være svært med sikkerhed at udpege ophavsmanden.
Når de billeder, som blev malt den første halve snes år, si-
den kom under hammeren i auktionshusene findes de ofte ka-
talogiserede som ”Marine med flere sejlskibe”. Det var netop
sejlskibene, Landt fandt interessante, og jo større jo bedre.
Danmarks første statsisbryder ISBJØRN kom straks på arbejde
i Københavns Havn efter sin aflevering 1923 fra Københavns
Flydedok. Frants Landts billede er dateret 1924 og viser, hvor
omhyggelig Landt var i sine første år, også med detaljer som den
københavnske byprofil. Privateje.
29