

En episode i 1942 viste, at Vilhelm Arnesens skepsis
over for sine malerkolleger Landt og Sinding ikke sådan
lige var blevet udryddet. Ligesom Fr. Landt i sin tid havde
opsøgt Arnesen for at få dennes vurdering af talentet, op-
søgte den senere kendte skibsportrætmaler Otto Stoltenberg
(1906-1988) også Arnesen. Stoltenberg ville gerne høre,
hvad den gamle mester mente om hans talent. Kunne det
holde til at han opgav sit arbejde som skibstømrer på skibs-
værftet i Holbæk?
Efter sin uddannelse havde Stoltenberg sejlet til søs som
tømmermand, men under den tyske besættelse havde han
taget arbejde i land i sit gamle erhverv i Holbæk, men hans
lyst stod til noget helt andet, og det havde ikke skortet på
opfordringer fra venner og bekendte om at gøre maleriet til
levevej. Nu ville han gerne have en virkelig fagmands ord
for at talentet kunne bære, og med en stak billeder og skitser
under armen blev Arnesen opsøgt. Billeder og skitser blev
bredt ud på gulvet i atelieret, og Arnesen kiggede længe på
dem, inden han sagde noget. Malerens første udbrud, idet
han pegede på et af billederne på gulvet, var:
”Det der, det
har De ikke lavet!”
”Nej!”
Det vedgik Stoltenberg øjeblikkeligt. Billedet
var en kopi med en berømt teclipper udført af en amerikansk
maler. Billedet var udført for et familiemedlem, som meget
gerne ville have et billede af dette skib, og da der ikke kom
teclippere til Holbæk, havde han søgt denne udvej. Men –
skyndte Stoltenberg sig at forsikre – det var ikke som ”ko-
pist”, han havde tænkt at ernære sig.
Arnesen var tilfreds med denne forklaring og fortalte
så sin gæst, hvorledes han fandt sine egne billeder kopieret
– blot blev der sat et par måger på og måske lavet en anden
landkending. Arnesen nævnte direkte Frants Landt og Paul
Sinding. Han fandt at de to malere kopierede hans billeder
og solgte dem langt billigere, end han selv kunne gøre. For
med et offentligt embede ved siden af maleriet
”henter de
jo deres guldstøv andetsteds fra,”
som Arnesen udtrykte det
over for Stoltenberg.
13
På dette tidspunkt stod Frants Landt dog efter 30 års vir-
ke som lods umiddelbart over for at skulle pensioneres efter
på det nærmeste at have knust nogle fingre på højre hånd.
Pensionsår på rutine og renommé
30. december 1941 modtog Landt et telegram fra Lods-
direktoratet med en lykønskning i anledning af sit 30-års
jubilæum ved Københavns Lodseri. Fr. Landt gik på dette
tidspunkt hjemme og var sygemeldt, idet han var kommet
slemt til skade med sin højre hånd ved at få den i klemme
under et trin på en lodslejder, da han i meget dårligt vejr en-
trede et skib, som skulle lodses ind til København. Samtidig
med, at Landt havde fået hånden bag lodslejderens trætrin,
var lodsbåden med stor kraft tørnet imod lejderen med det
fatale uheld til følge. Denne lodsning skulle blive hans sid-
ste i aktiv lodstjeneste. Trods stærke smerter og med blodet
dryppende fra hånden gennemførte Landt lodsningen, efter
at skibets kaptajn havde stivet den kvæstede lods godt af
med et betydeligt kvantum cognac. Vel i havn tog Landt en
sporvogn ind til hospitalet for at få sin læderede hånd lappet
nogenlunde sammen. Men lægens dom var klar. Han ville
aldrig igen blive i stand til at entre et skib via en lodslejder.
Selv opgav Landt altid sin tid i lodsvæsenet til 33 år,
idet han regnede aspiranttiden med. Han skulle nu i lige så
mange år nyde godt af den pensionsordning, som lodseriet
havde, og han kom aldrig til at betragte sig selv som forhen-
værende lods.
Da Otto Walsted interviewede Landt til Dagens Nyheder
i 1960 i forbindelse med malerens 75-års dag, konkluderede
Walsted lidt for hurtigt efter en snak om det fatale uheld
med hånden:
”Og det var også derfor, De gik i land og blev
marinemaler i stedet for lods og maler på én gang?”
Wal-
sted blev med eftertryk irettesat:
”Jeg er stadig lods, selv om
jeg er holdt op med at sejle. Jeg er ikke pensionist – heldig-
vis! Jeg er parthaver i Københavns Lodseri og følger med
i det hele. Er det et godt år for lodseriet, er det et godt år
for mig – og omvendt!”
14
Landt kom da også fortsat på sin
gamle arbejdsplads bl.a. for at rengøre de malerier, som han
havde hængende i lodseriets godt tilrøgede vagtstue.
Kort efter pensioneringen var Landt sammen med Alma
og sønnen Niels-Erik flyttet fra Østerbro til Hollandsvej i
Lyngby, hvor der blev købt et stort dobbelthus, og lodsen
indrettede sig et godt atelier på husets første sal. I årene
under besættelsen, hvor folk ikke havde så meget at bruge
39