

Til søs med MARIE MÆRSK
Af Morten Hahn-Pedersen
I forbindelse med sin afgang som direktør for Fiskeri- og
Søfartsmuseet fik Morten Hahn-Pedersen tilbud om en tur
med ét af verdens største containerskibe, Mærsk Lines MA-
RIE MÆRSK. I denne artikel fortæller han om sine ind-
tryk af skib og besætning fra turen, der fandt sted over et
par uger i oktober-november 2015. Triple-E skibet MARIE
MÆRSK var også emnet for Fiskeri- og Søfartsmuseets
særudstilling i 2015. Under overskriften ”MARIE MÆRSK
i billeder − Arbejde og hverdag til søs om bord på verdens
største containerskibe” gav fotograf Casper Tybjerg i en se-
rie enestående flotte fotooptagelser et anderledes indblik i
nutidens maritime verden. Såvel særudstillingen som den-
ne artikel har kun været mulig takket være stor velvilje og
hjælpsomhed fra M
æ
rsk Line samt fra besætningen om bord
på MARIE MÆRSK.
Indledning
En solrig dag i oktober 2015 mødte jeg op hos immigrati-
onsmyndighederne på havnen i Rotterdam for at få ordnet
de sidste papirer inden påmønstring af Mærsk Lines M/S
MARIE MÆRSK. Jeg havde lært skibets kaptajn, John
Møller Jensen, at kende via Fiskeri- og Søfartsmuseets kon-
takt til skibet i forbindelse med arbejdet på Casper Tybjergs
fotoudstilling om MARIE MÆRSK. I august 2014 havde
jeg haft lejlighed til at besøge skibet, mens det lå i Århus, og
sammen med museumsinspektør Søren Byskov havde jeg i
foråret 2015 også gennemført en del møder og interviews
med John Møller Jensen om hans arbejde og karriere. Ved
afslutningen af et af disse møder inviterede John mig på en
tur med MARIE MÆRSK, når jeg senere på året var gået
af som direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet, og det var
årsagen til, at jeg nu befandt mig i Rotterdam.
Nogle uger tidligere havde John i Tanjung Pelepas i Ma-
laysia skiftet med MARIE MÆRSKs anden kaptajn, Ole
Nielsen, og stod nu på broen under skibets videre sejlads fra
Malaysia via Det Indiske Ocean, Suez-kanalen og Middel-
havet til Nordeuropa. Undervejs havde John og jeg haft en
intens e-mailkorrespondance for at få de sidste ting på plads
omkring rejse, kontakt til agenten i Rotterdam, papirer som
helbreds- og straffeattest, registrering og påmønstringsin-
strukser m.v. Med det sidste stempel i passet hos immigrati-
onsmyndighederne i Rotterdam var alle formaliteter ordnet,
og så gik turen de ca. 60 km ud til et gensyn med John og
MARIE MÆRSK ved APM Terminals hollandske afdeling
ved Maasvlakte nær Maas-flodens munding.
Skibet
Navnet MARIE MÆRSK hører til i en lang tradition med en
kombination af familienavne og Mærsknavnet, som i 1906
blev lanceret med rederiets andet skib PETER MÆRSK, op-
kaldt efter skibsreder A.P. Møllers far, Peter Mærsk Møller.
MARIE MÆRSK-skibene er opkaldt efter skibsreder A.P.
Møllers moster, som i 1852 blev født til søs, da forældrene i
et nybygget skib til faderens rederi i Dragør var på vej retur
fra Sverige til Danmark.
Vor tids MARIE MÆRSK, der er hjemskrevet i Dra-
gør, er det sjette i rækken af skibe med dette navn i A.P.
Møller-Mærsk flådens mere end hundredårige historie.
Den første MARIE var en damper, som rederiet i 1920 fik
bygget i Danzig. Den næste i rækken blev bygget i Køben-
47