Previous Page  49 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 196 Next Page
Page Background

Til søs med MARIE MÆRSK

Af Morten Hahn-Pedersen

I forbindelse med sin afgang som direktør for Fiskeri- og

Søfartsmuseet fik Morten Hahn-Pedersen tilbud om en tur

med ét af verdens største containerskibe, Mærsk Lines MA-

RIE MÆRSK. I denne artikel fortæller han om sine ind-

tryk af skib og besætning fra turen, der fandt sted over et

par uger i oktober-november 2015. Triple-E skibet MARIE

MÆRSK var også emnet for Fiskeri- og Søfartsmuseets

særudstilling i 2015. Under overskriften ”MARIE MÆRSK

i billeder − Arbejde og hverdag til søs om bord på verdens

største containerskibe” gav fotograf Casper Tybjerg i en se-

rie enestående flotte fotooptagelser et anderledes indblik i

nutidens maritime verden. Såvel særudstillingen som den-

ne artikel har kun været mulig takket være stor velvilje og

hjælpsomhed fra M

æ

rsk Line samt fra besætningen om bord

på MARIE MÆRSK.

Indledning

En solrig dag i oktober 2015 mødte jeg op hos immigrati-

onsmyndighederne på havnen i Rotterdam for at få ordnet

de sidste papirer inden påmønstring af Mærsk Lines M/S

MARIE MÆRSK. Jeg havde lært skibets kaptajn, John

Møller Jensen, at kende via Fiskeri- og Søfartsmuseets kon-

takt til skibet i forbindelse med arbejdet på Casper Tybjergs

fotoudstilling om MARIE MÆRSK. I august 2014 havde

jeg haft lejlighed til at besøge skibet, mens det lå i Århus, og

sammen med museumsinspektør Søren Byskov havde jeg i

foråret 2015 også gennemført en del møder og interviews

med John Møller Jensen om hans arbejde og karriere. Ved

afslutningen af et af disse møder inviterede John mig på en

tur med MARIE MÆRSK, når jeg senere på året var gået

af som direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet, og det var

årsagen til, at jeg nu befandt mig i Rotterdam.

Nogle uger tidligere havde John i Tanjung Pelepas i Ma-

laysia skiftet med MARIE MÆRSKs anden kaptajn, Ole

Nielsen, og stod nu på broen under skibets videre sejlads fra

Malaysia via Det Indiske Ocean, Suez-kanalen og Middel-

havet til Nordeuropa. Undervejs havde John og jeg haft en

intens e-mailkorrespondance for at få de sidste ting på plads

omkring rejse, kontakt til agenten i Rotterdam, papirer som

helbreds- og straffeattest, registrering og påmønstringsin-

strukser m.v. Med det sidste stempel i passet hos immigrati-

onsmyndighederne i Rotterdam var alle formaliteter ordnet,

og så gik turen de ca. 60 km ud til et gensyn med John og

MARIE MÆRSK ved APM Terminals hollandske afdeling

ved Maasvlakte nær Maas-flodens munding.

Skibet

Navnet MARIE MÆRSK hører til i en lang tradition med en

kombination af familienavne og Mærsknavnet, som i 1906

blev lanceret med rederiets andet skib PETER MÆRSK, op-

kaldt efter skibsreder A.P. Møllers far, Peter Mærsk Møller.

MARIE MÆRSK-skibene er opkaldt efter skibsreder A.P.

Møllers moster, som i 1852 blev født til søs, da forældrene i

et nybygget skib til faderens rederi i Dragør var på vej retur

fra Sverige til Danmark.

Vor tids MARIE MÆRSK, der er hjemskrevet i Dra-

gør, er det sjette i rækken af skibe med dette navn i A.P.

Møller-Mærsk flådens mere end hundredårige historie.

Den første MARIE var en damper, som rederiet i 1920 fik

bygget i Danzig. Den næste i rækken blev bygget i Køben-

47