

mængde lastrum – heraf nogle næsten helt katedrallignende
– bestod af bl.a. bro, maskinrum, brændstof-, ballast- og
vandtanke, pumpe- og udluftningssystemer, stores, konto-
rer, it-rum, trappeskakter, korridorer, gange, kamre, messer,
kabys og alt muligt andet, der skulle til, for at dette utrolige
monstrum kunne fungere og bringe besætning og last sik-
kert fra A til B. På en omvisning kunne man kun nå en lille
del af skibet; resten skulle klares ved selvsyn – og der var
nok at gå på opdagelse i.
km, mens den med tog lå på 18 gram, i lastbil på 47 gram og
med fly 560 gram.
2
Selv om det var pænt imponerende at tænke sig, at turen
i familiens bil til nærmeste storcenter efter et par nye sko på
denne vis kunne koste mere CO
2
-udledning end transpor-
ten af skoene fra Kina til Danmark, var det ikke det første,
der faldt én ind ved synet af et skib som MARIE MÆRSK.
Det var derimod ren og skær betagelse af størrelsen; af det
enorme bjerg af stål og alskens andre materialer, der knej-
sede foran éns øjne. Et bjerg med et indre, der foruden en
Containere i 10 etager. Foto: Morten Hahn-Pedersen, 2015.
Den ene af de to tvillingemotorer om bord på MARIE MÆRSK.
Foto. Morten Hahn-Pedersen, 2015.
49