Previous Page  53 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 196 Next Page
Page Background

Internet og facebook befordrede heller ikke det sociale liv

om bord, idet folk ofte forsvandt ind på deres kamre for at

se film eller skype med koner og kærester, når vagter og

skafninger var overstået. Situationen blev ikke bedret af,

at besætningerne var fordelt på mange nationaliteter med

forskellig omgangsform, kultur, religion og sprog. Fælles

arbejdssprog, et fast hierarki og ensartede rutiner var nogle

af de metoder, som blev anvendt til at sikre, at besætningen

alligevel smeltede sammen til en velfungerende enhed.

Arbejdssproget om bord var engelsk. Det tog dog lige et

stykke tid at vænne sig til de mange forskellige varianter af

engelsk, men paradoksalt nok viste det sig faktisk at være

maskinchefen fra Newcastle, som jeg i sidste ende havde

sværest ved at forstå.

Hierarkiet om bord på Mærsk Lines skibe var til at

forholde sig til. Opsatte man rangorden og nationalitet i

forening, fik man på min tur med MARIE MÆRSK føl-

gende billede af skibets hierarki. Øverste ansvarlige var

kaptajnen (DK) med maskinchefen (UK) lige efter. På

broen fandt man overstyrmand (DK), førstestyrmand (FIL)

og andenstyrmand (IND). I maskinen regerede førstemester

(IND), andenmester I (IND), andenmester II (IND),

trediemester (UK), juniormester (DK), motormand (FIL),

reparationstekniker (FIL) og elektriker (FIL). I kabyssen

huserede chefkok (FIL) og steward (FIL). På dækket fandt

man fire matroser og to letmatroser – alle filippinere – med

reference til vagthavende styrmand, og et malerhold bestå-

ende af tre thaier lå nederst i hierarkiet.

Omkring halvdelen af MARIE MÆRSKs besætning i gang med skafningen i Duty Mess, hvor det er tilladt at møde op i arbejdstøj. Foto:

Morten Hahn-Pedersen, 2015.

51