

I havn var der konstant vagt ved landgangen, ligesom der
løbende blev runderet for at undgå ubudne gæster om bord.
Folk på frivagt kunne gå i land, men skulle afvente en særlig
shuttlebus, som kørte dem frem til havnens hovedport. Det
var faktisk temmelig besværligt at komme i land gennem de
stærkt bevogtede havne, og mange kom ikke længere end
det lokale sømandshjem, da der kunne være endog rigtig
langt fra havnen til byen bag. Der var langt fra den moderne
skibsfarts realiteter til romantiske forestillinger om eksoti-
ske oplevelser i alverdens havne – og i øvrigt var der totalt
spiritusforbud både om bord og i land.
Efter sådan et havneophold var det en fryd at komme til
søs igen. Undervejs fulgte jeg arbejdet i den friske luft på
dækket, i det 30-40 grader varme og flere etager høje ma-
skinrum og i den krydderiduftende kabys, hvor kokken dag-
ligt fremtryllede en mængde forskellige retter til en buffet,
der tog hensyn til forskellige kulturers og religioners kost-
vaner. Jeg fulgtes med elektrikeren på turen rundt til samt-
lige frysecontainere på dæk og i lastrum. Gik på opdagelse
og lærte både skib og besætning at kende. Overalt blev der
snakket og interviewet, observeret, noteret og fotograferet.
5
Da jeg afmønstrede i Algeciras, havde jeg ikke blot fået
et førstehåndsindtryk af den moderne skibsfarts vilkår og
arbejdslivet om bord på et af verdens største containerskibe.
Jeg havde også fået en fantastisk oplevelse, som siden har
givet anledning til mange refleksioner. Og til brug for se-
nere arbejder med den moderne skibsfart havde jeg tillige
fået samlet et temmelig unikt materiale bestående af bl.a.
dokumenter fra skibet, interviews med samtlige ansatte, en
dagbog med noter og optegnelser fra turen og godt 1.200
fotooptagelser m.v. En stor og hjertelig tak til kaptajn John
Møller Jensen for invitationen til turen, til Mærsk Line for
tilladelsen til at sejle med og til kaptajn og hele besætningen
om bord på MARIE MÆRSK for en fantastisk gæstfrihed,
velvilje og fortællelyst undervejs.
Noter
1.
Venligst oplyst af Henning Morgen, Head of Group Hi-
story Documentation, A.P. Møller-Mærsk.
2.
Informationerne hidrører fra hjemmesiden http://maersk.
com/en/hardware/triple-e, oplysninger fra Mærsk Line og
kaptajn John Møller Jensen, MARIE MÆRSK samt egne
observationer om bord.
3.
Oplysninger fra Crew List MARIE MÆRSK, IMO No.
9619933, OWJF2, 30-10-2015 samt forfatterens observatio-
ner, interviews og samtaler med samtlige besætningsmed-
lemmer om bord på MARIE MÆRSK i perioden 28/10 til
9/11 2015.
Førstemester Amit Khare og juniormester Daniel Toft på arbejde i
maskinens kontrolrum. Foto: Morten Hahn-Pedersen, 2015.
Elektriker Nestor Bron i gang med kontrol af frysecontainere.
Foto: Morten Hahn-Pedersen, 2015.
57